Hej!

Vi köpte ett hus i somras där det ligger golvvärme i hela huset. Det är träbjälklag i hela huset. Det är ett hus från Mjöbäcksvillan som är byggt 1991.
Huset är besiktigat i maj 2018 utan några större anmärkningar och säljaren har tecknat en försäkring hos Länsförsäkringar mot dolda fel.

Så, nu när vintern har kommit igång på riktigt här i Halland så har ju även temperaturen utomhus sjunkit och det medför att pannan (NIBE 360P) drar igång värmen ordentligt som den ska med andra ord.

Problemet som vi nu har fått är att vi vaknar titt som tätt på nätterna av att golvet i sovrummet knakar något fruktansvärt pga golvvärmen. Frugan hon sover numera på soffan i vardagsrummet, där knakar det inte lika mycket.
Temperaturen på rumstermostaten i sovrummet har vi satt på 20 grader, resten av huset är inställt på 22 grader.

Min fråga är om jag kan kontakta Länsförsäkringar och kalla detta för ett dolt fel?

Se bifogad film för att bilda er en egen uppfattning.
 
Problemet kan bero på för hög framledningstemperatur som gör att golvvärmetermostaterna öppnar och stänger hela tiden så att temperaturen i slingorna varierar. Det bästa är att ställa in 'rätt' värmekurva på värmepumpen och skruva upp de flesta golvvärmetermostater på max.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet kan bero på för hög framledningstemperatur som gör att golvvärmetermostaterna öppnar och stänger hela tiden så att temperaturen i slingorna varierar. Det bästa är att ställa in 'rätt' värmekurva på värmepumpen och skruva upp de flesta golvvärmetermostater på max.
Pannan är inställd på värmekurva 9 och -1 i förskjutning.
Det var så den var inställd när vi köpte huset.
Vi bor i Åsa utanför Kungsbacka och det ligger ganska nära kusten, kan det vara därför värmekurvan är inställd på 9?
Ska testa att dra ner till värmekurva 8 under några dagar för att se om det blir någon skillnad.
 
Den kurvan ger typ 50 graders framledningstemp vid -15 ute Det låter väldigt högt för att vara golvvärme.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Oj. Alldeles för hög kurva. Är förmodligen som useless säger. Ni har för varm framledning för golvärme. Dvs den pyttsar ut för varmt vatten när väl termostaterna är öppna. Kurva 9 ger väl ungefär 55°C fram vid -20. 40°C vid 0 ute. Inte så konstigt att det knakar. Kan skada dina golv. Sänk kurvan till 5 omedelbart. Börja från det. Du kommer kanske få labba med flödena sen.

Edit: Du kommer förmodligen minska förbrukningen lite också.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Brukar också ställa in kurva 5 vid träbjälklag. Å precis som dom skriver så många golvtermostater som möljligt på max. Ev sovrum å något rum till kan man reglera om man vill ha kallare. Kurva 9 är som om du gasar å bromsar samtidigt när du kör bil...
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Oj. Alldeles för hög kurva. Är förmodligen som useless säger. Ni har för varm framledning för golvärme. Dvs den pyttsar ut för varmt vatten när väl termostaterna är öppna. Kurva 9 ger väl ungefär 55°C fram vid -20. 40°C vid 0 ute. Inte så konstigt att det knakar. Kan skada dina golv. Sänk kurvan till 5 omedelbart. Börja från det. Du kommer kanske få labba med flödena sen.
Fast enligt Nibe's skötselanvisningar så ska vi ha 8 eller 9 beroende på hur man tolkar kartan. Det ser ut som att vi tillhör området Malmö, Helsingborg och Halmstad (värmekurva 11-2= värmekurva 9).
Kurva 5 är för golvvärme i betongbjälklag om jag läser rätt?
 
  • Sida ur manual med karta över Sverige som visar värmekurvor och markerad text om golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår fortfarande inte idag var nibe fått dom där värdena ifrån...ignorera!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja strunta i de siffrorna. Skulle aldrig få för mig att skicka ut +50 gradigt vatten ut mot parkett.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Det ska jag absolut testa. Värmekurva 5 och förskjutningen ska jag ha kvar på -1?

Återkommer om någon dag eller två så får vi se hur det har gått.

Tack för hjälpen!
 
Börja med förskjutning på 0 tycker jag
 
  • Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
Det som står i manualen är bara rekommenderade utgångsvärden. Exakt vilken kurva man behöver är helt individuellt för varje hus.
Sen håller jag med om att rekommendationen verkar lite skev.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Framledningstemperaturen framgår normalt av golvvärmeprojekteringen och varierar med hur golvvärmen är förlagd i golvet.

Jag tror slingorna är lagda "fel", dom expanderar av värmen och har dåligt med vettig rörelsemån någonstans. Låter nästan som tryckslag...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Framledningstemperaturen framgår normalt av golvvärmeprojekteringen och varierar med hur golvvärmen är förlagd i golvet.

Jag tror slingorna är lagda "fel", dom expanderar av värmen och har dåligt med vettig rörelsemån någonstans. Låter nästan som tryckslag...
Har sänkt värmekurvan osv på pannan nu. Så nu återstår det att se hur det påverkar ljudet i golvet.
Fortsätter det att knaka så j-vligt som det gjort innan så ska jag iaf göra ett försök och kontakta Länsförsäkringar.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
synd att du råkat ut för dessa oljud, vi har trägolv hemma med golvvärme. Vi kan få någon liten knäppning i golven om man varit dålig på att elda ett par dagar och sen eldar på så det blir stora temperaturvariationer i slingorna/golvet. Men annars hörs det inget.
Så prova som tidigare skribenter sagt, försök hålla så låg framledningstemperatur som möjligt, så tror jag mycket av problemen försvinner.
Du kan ja alltid anmäla det till FB men att få det som ett dold fel tror jag blir ganska jobbigt. Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.