Hejsan! Här sitter jag orolig och troligtvis väldigt dum, naiv och okunnig.
Köpt ett hus och har vedeldning som uppvärmning (utan ackumulatortankar) och kunskap för den delen.
Min panna är en biomax från värmebaronen tillverkad 2007.
Har en "snitt förbrukning" på 30kubik ved varje år från förra ägarna.

Hur ska jag elda denna för bäst effekt utan ackutank?

Har ju förstått att spjället nere ska vara öppet så det "tar sig".
Sen kan jag reglera det därefter.
Har även en dragpinne som heter förbigångsspjäll som jag förstått reglerar hur mycket syre jag ska släppa ut i skorstenen, vad fyller denna för funktion och hur och när ska denna vara längst in (stängd) och längst ut (öppet)?

Denna panna har ju 100liter så den blir varm fort, ligger ofta runt 80-90 grader. Hur håller jag den "stabilt" på 75 hela tiden?
Hoppas någon ängel kan hjälpa denna tröga trådskapare! Tack på förhand.
 
H
Att ha en vedpanna och elda i om man har tillgång till ved är en tillgång, men för att få det effektivt så bör man ha en ackumulatortank att ladda värme mot och därefter shunta ut i huset. Det är väldigt svårt att ballansera en ved mot radiatorerna direkt, antingen för varmt eller kallt . Ingen ekonomi i det . Lie foton på hur det ser ut nu och om det finns en shunt på pannan
 
H Hjulbent skrev:
Att ha en vedpanna och elda i om man har tillgång till ved är en tillgång, men för att få det effektivt så bör man ha en ackumulatortank att ladda värme mot och därefter shunta ut i huset. Det är väldigt svårt att ballansera en ved mot radiatorerna direkt, antingen för varmt eller kallt . Ingen ekonomi i det . Lie foton på hur det ser ut nu och om det finns en shunt på pannan
En vedpanna och ackumulatortank i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd ackumulatortank monterad på vägg med röranslutningar och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortank och pump i ett pannrum som en del av ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hjulbent skrev:
Att ha en vedpanna och elda i om man har tillgång till ved är en tillgång, men för att få det effektivt så bör man ha en ackumulatortank att ladda värme mot och därefter shunta ut i huset. Det är väldigt svårt att ballansera en ved mot radiatorerna direkt, antingen för varmt eller kallt . Ingen ekonomi i det . Lie foton på hur det ser ut nu och om det finns en shunt på pannan

Tack snälla.
Jag har börjat kolla på lite acku tankar redan nu då jag läst mig fram att jag kommer spara väldigt mycket ved på det samt inte lika mycket eldning som det är nu!
Jag ska fota direkt till dig
 
H
Byt ut vedpannan, den är värdelös som vedpanna även med en acctank. Billigaste du kan göra är att montera en pelletsbrännre i den. Men även då inte den bästa kombinationen
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
R Riggson skrev:
Hur håller jag den "stabilt" på 75 hela tiden?
Det gör du genom att 'fiselda' med låg verkningsgrad och mycket sot som resultat. Pannan ska eldas ordentligt med hög effekt dom gånger man eldar. Därför behövs det en tank som tar emot den effekten.
 
useless useless skrev:
Det gör du genom att 'fiselda' med låg verkningsgrad och mycket sot som resultat. Pannan ska eldas ordentligt med hög effekt dom gånger man eldar. Därför behövs det en tank som tar emot den effekten.
Tack för det. Får bli att använda kakelugnen lite mer då:)
 
Då jag själv eldar med ved och skulle inte föredra något annat så hade jag nog ändå till denna panna lagt pengarna på en begagnad pelletsbrännare istället för en ackumulatortank pågrund av den lilla vedeldstaden
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Då jag själv eldar med ved och skulle inte föredra något annat så hade jag nog ändå till denna panna lagt pengarna på en begagnad pelletsbrännare istället för en ackumulatortank pågrund av den lilla vedeldstaden
Pga 100 liter menar du då? Fått pm o folk rekomenderar 750l tank.. men du säger pellets hmm
 
R Riggson skrev:
Pga 100 liter menar du då? Fått pm o folk rekomenderar 750l tank.. men du säger pellets hmm
55L vedeldstad
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
55L vedeldstad
Tack för det.
Vad för brännare rekomenderar du?
 
S
om du har billig ved så kanske en beg. förugn o acktankar är ett alternativ
 
R Riggson skrev:
Tack för det.
Vad för brännare rekomenderar du?
Värmebaronen har egna brännare som passar i den vänsta eldstaden, har för mig att pellx även ska passa där, men har det osagt !

Men om du nu verkligen vill elda med ved så hade jag nog satsat på iallafall en tank på 1000L.
Ett gammalt räknesätt för att fylla tankarna vid fullt inlägg vid prima ved : (eldstadsvolym) 55*18=990 kan även lägga till vattenmängd i system
 
S stenna skrev:
om du har billig ved så kanske en beg. förugn o acktankar är ett alternativ
Har en förugn som inte är inkopplad men står framför pannan..
Men inga tankar än!
Vedpriserna har jag inte fått humm om än!
 
S
R Riggson skrev:
Har en förugn som inte är inkopplad men står framför pannan..
Men inga tankar än!
Vedpriserna har jag inte fått humm om än!
jamen då är det bara acktank som fattas :D
 
Jag antar förbigångsspjäll ska vara helt stängt nästan vid eldning förutom när jag öppnar luckan för att lasta in?
För den släpper ju ut värmen annars, eller ska jag hitta ett lite mellanläge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.