Hej!!

Frågar åt en vän( helt sant! ) som är i färd att köpa sitt första hus ! :D
Det finns några frågetecken om husets skick, relaterat till tak och grund.
Jag själv tänker att ifall man köper ett hus som har ett bra tak och grund har en stabil start på sitt första husägande.

Lite kort om huset (från överlåtelsebesiktningen):

Utdrag från överlåtelsebesiktning visar husets specifikationer från 1983, inklusive betongpannor som takmaterial och krypgrund.


TAK:

Yttertaket kunde ej besiktas då det var täckt med snö men besiktningsmannen var uppe i nockvinden och har skrivit detta:

Textdokument med beskrivning av nockvind och mikrobiell påväxt på underlagstaket, rekommendationer från besiktning inkluderade.
Takbjälkar i en vind med synliga tecken på mikrobiell påväxt och fukt, vilket indikerar mögelskador.
Jag är reagerar på att problemen varit så stora att Anticimex varit på plats. Efter det har dock ventilationen förbättrats. Är detta något man ska vara försiktig med? Det var ju tio år sedan, så det har ju haft gott om tid att uppstå ny mögel om det fortfarande var problem?

KRYPGRUND:


Textutdrag som beskriver problem med bågigt golvbjälklag och fukt i krypgrund, samt installerade åtgärder och besiktningsresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastfolie som avdunstningsskydd i krypgrund, nyinstallerat med synliga rör och isolering över.
Här reagerar jag golvbjälklaget har blivit "bågigt". :thinking: De innebär väl att det måste ha varit ordenligt fuktigt ? Borde man inte behöva riva upp en del av golvet för att se hur det ser ut mellan blindbotten och golvet för att vara säker på att det ser OK ut?
Nu har luftavfuktare installerats och enligt besiktningsmannen ser det OK ut (dock är det ju vinter....)

Nå, vad säger mina herrar rent spontant? Är detta ett hus man ska passa sig för eller är det bara att tuta o köra?
Jag vill inte agera stoppblock för mina vänner i deras glädje att köpa sitt första hus men samtidigt vill man inte heller att de ska dras med problem i framtiden...

Tacksam för alla svar!

//
O
 
Spontant känns det som att den tidigare ägaren gjort vad man kan för att åtgärda problemen på ett proffsigt sätt. Jag skulle fråga den tidigare ägaren hur de upplever skillnaden innan och efter åtgärderna. Är det dessutom 10år sedan och inte mer påväxt än sådär så skulle jag inte fundera så mycket mer på det. men givetvis ta rådet om uppsilad ref.yta för att kunna jämföra (bilder). Sen är jag ingen fackman och kan inte uttala mig i ärendet, men detta är hur jag skulle tänka.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det låter inte som det finns några pågående problem med grunden, möjligen kan det vara läge att kontrollera hur gammal avfuktaren är, och ta reda på vilken livslängd man kan förvänta sig av den, och vad det kostar att byta ut den när det blir dags.

OM det är så att den är i slutet av sin förväntade tekniska livslängd, så är det ju bra om man håller en lite extra buffert för att kunna byta ut den. Även om den redan nu skulle leva på övertid, så kan den säker med lite tur leva på övertid i 10 år till, men den kan lika gärna rasa nästa vecka.

Även vinden låter inte som det är värre problem än normalt, men bes. mannens förslag på kontroller man bör utföra låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.