Hej,
Min bosch värme pump slocknade igår. Jag har fått fram felmeddelandet som ni ser på bilderna. Har ni erfarenhet av vad detta kan vara?
 
  • Display på värme pump med felmeddelande och en röd samt grön lampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felmeddelande på en Bosch värmepumps display som säger "är felaktig, Skifta någon av faserna i elanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät och kolla att det är spänning på alla tre faser. Kolla om motorskyddet behöver återställas manuellt.
Har det varit strömavbrott och/eller gjorts några arbeten på elnätet?
 
useless useless skrev:
Mät och kolla att det är spänning på alla tre faser. Kolla om motorskyddet behöver återställas manuellt.
Har det varit strömavbrott och/eller gjorts några arbeten på elnätet?
Jag har inget instrument för det men elektriken kommer senare idag. Jag bröt strömmen igår när ett eluttag va trasigt så jag bytte det. All annan el fungerar i hela huset förutom pumpen.
 
Ok. Förmodligen är det bara motorskyddet som har löst i samband med att du bröt strömmen.
 
Vad är det för modell/årsmodell på värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Ok. Förmodligen är det bara motorskyddet som har löst i samband med att du bröt strömmen.
Motorskydd är på 1, så inte det.
 
Kolla huvudsäkringarna så alla är hela.
 
Då är det bara att mäta spänningen på varje fas. hela vägen fram till kompressorn.
 
Nu har han inget mätinstrument och att kolla huvudsäkringarna är lite enklare felsökning. Har själv fått det felet när en huvudsäkring gick i huset.
 
Det kan vara svårt att se om en porslinssäkring har gått, men om man har en någorlunda modern elmätare så brukar det synas på displayen om det fattas en fas. Annars skulle ju en elektriker komma idag och han borde kunna konstatera ganska snabb om det saknas spänning på en fas och vart i systemet den försvinner.
 
E Ecke16 skrev:
Kolla huvudsäkringarna så alla är hela.
Gått genom alla. Jag har proppskåp ännu, skall dock byta det nu.
 
Byta huvudsäkringarna till automatsäkringar? Gör inte det. Porslinssäkringar som huvudsäkringar är bättre. Dom tål kortvarig överlast bättre och det är färre saker som kan gå sönder.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det kan vara svårt att se om en porslinssäkring har gått, men om man har en någorlunda modern elmätare så brukar det synas på displayen om det fattas en fas. Annars skulle ju en elektriker komma idag och han borde kunna konstatera ganska snabb om det saknas spänning på en fas och vart i systemet den försvinner.
Tack för era svar. Jag avvaktar svar från elektrikern. Vi får elda oss varma under tiden....
 
J Jacob87 skrev:
Gått genom alla. Jag har proppskåp ännu, skall dock byta det nu.
Men har du kollat säkringarna i mätarskåpet ?
 
R RoBo skrev:
Men har du kollat säkringarna i mätarskåpet ?
Vad är mätarskåp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.