Hej,

Har rivit upp ett golv och såg inte direkt ut som jag tänkte mig, huset är från -61.

Det låg parkett på linoliumatta (gissar jag), följt av robust trägolv som låg på reglar med guldfiberisolering mellan, det i sin tur låg på svart massa som kletats ut på betongplattan (Vid första anblick såg det fuktigt ut men är helt fast/torkat, inte alls kletigt, och det är bara ett relativt tunnt lager.). Min spontana gissning är att det var tjära men efter jag kollat runt på nätet så är jag osäker på om det är tjära eller svartlim, låg förresten sand spritt över det också.

Har någon möjligtvis en gissning på vad det skulle vara? Tänker mest om man skall riva bort det så det inte är asbest ifall det är svartlim. Någon som har en gissning varför man byggt upp ett golv på detta vis? PS. Inkommande el i huset går tvärs över golvet också om det kanske varit en anledning även om jag inte skulle tro det.

Tacksam för alla förslag.
 
  • Rivet golv med svart tjärliknande massa, isoleringsspår, el-kabel, och sand på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvsektion med guldfiberisolering, svart fast massa och sand på en betongplatta, synlig elledning ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
N Narone skrev:
Hej,

Har rivit upp ett golv och såg inte direkt ut som jag tänkte mig, huset är från -61.

Det låg parkett på linoliumatta (gissar jag), följt av robust trägolv som låg på reglar med guldfiberisolering mellan, det i sin tur låg på svart massa som kletats ut på betongplattan (Vid första anblick såg det fuktigt ut men är helt fast/torkat, inte alls kletigt, och det är bara ett relativt tunnt lager.). Min spontana gissning är att det var tjära men efter jag kollat runt på nätet så är jag osäker på om det är tjära eller svartlim, låg förresten sand spritt över det också.

Har någon möjligtvis en gissning på vad det skulle vara? Tänker mest om man skall riva bort det så det inte är asbest ifall det är svartlim. Någon som har en gissning varför man byggt upp ett golv på detta vis? PS. Inkommande el i huset går tvärs över golvet också om det kanske varit en anledning även om jag inte skulle tro det.

Tacksam för alla förslag.
Prova värm lite på det med en gasbrännare för att se om det luktar som tjära eller bitumen.
 
  • Gilla
Narone
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Prova värm lite på det med en gasbrännare för att se om det luktar som tjära eller bitumen.
Tack för tipset, blir till att inviga brulébrännaren!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Kan det vara så att man fuktspärrat betongplattan med asfalt/bitumen för att hindra att fukt vandrar upp i guldfibern?
 
  • Gilla
Narone
  • Laddar…
Högst troligt, det verkar ha varit standardmetod på 60-talet. Har lika här.
 
  • Gilla
Narone och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kan det vara så att man fuktspärrat betongplattan med asfalt/bitumen för att hindra att fukt vandrar upp i guldfibern?
Fotografen Fotografen skrev:
Högst troligt, det verkar ha varit standardmetod på 60-talet. Har lika här.
Så kan det mycket väl vara men borde inte det göra mer skada än nytta om golvet inte får andas alls? Kan iofs förklara varför inte guldfibern var helt möglig när man tog bort den.

@Fotografen, vet ni vad det svarta är för material på ert golv?
 
Svaret på din fråga är som alltid, det finns inga säkra svar utan att ta ett prov. Kosta på dig det om du vill veta. Man tror att det finns minst 2000 produkter som innehåller asbest och man vet inte ens om hälften, lite så är det.
 
  • Gilla
Narone
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Svaret på din fråga är som alltid, det finns inga säkra svar utan att ta ett prov. Kosta på dig det om du vill veta. Man tror att det finns minst 2000 produkter som innehåller asbest och man vet inte ens om hälften, lite så är det.
Iofs sant, medveten om att ingen här kan säkert veta vad det är men tänkte man får börja någonstans och alltid bra att se om det finns några bra tips från personer som har mer erfarenhet än sig själv.
 
Helt rätt, men jag tycker verkligen man ska testa allt om man tänker göra åverkan på det. Med bra svar från forum vet du kanske till 80-90% men kommer du sova gott om natten då?
 
J Johan456 skrev:
Helt rätt, men jag tycker verkligen man ska testa allt om man tänker göra åverkan på det. Med bra svar från forum vet du kanske till 80-90% men kommer du sova gott om natten då?
Alla idéer är alltid intressant vad det än gäller, t. ex tips att skicka in prov som du sa så svar från nätet kan mycket väl göra så man sover bättre i slutändan så länge man tar det som det är, tips.
 
En uppdatering, har fått tillbaka svar från labb och var inte asbest så är inget svartlim i varje fall.

Tack igen ni som svarade för hjälpen, är uppskattat att ni tar er tiden!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Beck! kunde man även tugga på som barn.
 
J
Har hittat liknande i ett par rum i huset. Luktar som asfalt. Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att säkerställa att inte lukten tränger igenom efter jag lagt nytt golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.