Hej!

Jag har precis skrivit under på en fjälltomt i Bydalsfjällen, Åre kommun. Det är mer eller mindre en dröm som går i uppfyllelse. Skulle aldrig kunna summera hur många timmar jag suttit och sträckläst den ena projekt-tråden efter den andra här på byggahus.se.

Tanken är att göra så mycket som möjligt själv. Är själv i branschen, och har många kontakter jag kan dra nytta av. Detta är ett relativt långtgående projekt där det är planerat att skicka in bygglov under våren och göra klart grundläggningen under sommaren. Får se hur mycket tid jag får över under sommaren och om jag eventuellt börjar resa stommen också. Då jag jobbar heltid ca 25 mil från byggplatsen kommer det ta tid, och det måste det få göra (fråga mig igen om ett år om jag känner lika då).

Har suttit och ritat och tänkt en hel del redan på utformning och konstruktion men skulle gärna höra vad ni har att säga. Tidigare projekttrådar jag gått igenom har det kommit fram massor av bra förslag, tankar och idéer vilket jag gärna själv också drar nytta av. Då jag själv vet hur roligt det är att sitta och läsa hur andras resa i diverse projekt har varit vill jag inte vara sämre själv heller utan ska försöka dela med mig så mycket jag kan under resans gång.

Här nedan ser ni tänkt planlösning och utformning av stugan. Tanken är verkligen att det ska vara en stuga och inte ett hus. Ca 55kvm + 25kvm loft, 6 bäddar. Bygger i lösvirke. Ska försöka hålla det så enkelt som möjligt. Just nu funderar jag kring valet mellan limträbalkar i tak eller ramverkstakstolar, tycker båda har sin charm. Takstolar skulle underlätta bygget då det bara är att ställa dit dom medans konstruktion med limträ kräver lite mer arbete.

Återkom gärna med synpunkter!
På återseende.
 
  • Ritning av en enkel stuga på 55 kvm plus loft, omgiven av gröna sluttningar och höga träd i Bydalsfjällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en ritad stuga med svart tak i ett fjällandskap med tallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en tänkt planlösning för en stuga med måttangivelser och möbleringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 5 till
  • Laddar…
Kul projekt! Vi håller själva på med en tillbyggnad av fjällstuga och har nu grunden klar. Ett tips är att smacka upp en friggebod som första steg. Väldigt bekvämt att kunna ställa in verktyg och material och låsa om det när man inte är där och bygger. När man är färdig har man skidbod och kanske bastu mer eller mindre färdigt. Tog mig tre dagar och hjälp från en kompis att bygga 15m2 i lösvirke.
 
  • Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt!

Håller med om friggebod! Guld värt att ha någonstans att förvara prylar samt kläder under bygget.

Gällande planlösningen så skulle jag fundera på placering av trappen. Det känns som att det går bort mycket värdefull yta i mitten av stugan som kanske kan nyttjas bättre? Bifogar en otroligt slarvig snabbskiss på förslag där trappen göms undan mellan kök och badrum istället. Som sagt, snabbt och slarvigt men det kanske kan ge nya idéer?
Skiss på en planlösning med kök, bad, förvaring, och föreslagen dold trapp mellan kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Gårdman
  • Laddar…
Har du kollat på masonitbalk som ett alternativ till limträ?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Kul projekt! Vi håller själva på med en tillbyggnad av fjällstuga och har nu grunden klar. Ett tips är att smacka upp en friggebod som första steg. Väldigt bekvämt att kunna ställa in verktyg och material och låsa om det när man inte är där och bygger. När man är färdig har man skidbod och kanske bastu mer eller mindre färdigt. Tog mig tre dagar och hjälp från en kompis att bygga 15m2 i lösvirke.
Okej vad roligt! Bra tips och det jag verkligen är värt. I mitt fall har min sambos far en stuga ca 100m bort där jag/vi både kan bo och förvara verktyg med mera, vilket underlättar oerhört.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V Vante skrev:
Har du kollat på masonitbalk som ett alternativ till limträ?
Nej det har jag inte. Menar du istället för limträbalken i nocken? Vilka fördelar är det med det?
 
Kolla på masonitebeams.se
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
M mr_fred skrev:
Spännande projekt!

Håller med om friggebod! Guld värt att ha någonstans att förvara prylar samt kläder under bygget.

Gällande planlösningen så skulle jag fundera på placering av trappen. Det känns som att det går bort mycket värdefull yta i mitten av stugan som kanske kan nyttjas bättre? Bifogar en otroligt slarvig snabbskiss på förslag där trappen göms undan mellan kök och badrum istället. Som sagt, snabbt och slarvigt men det kanske kan ge nya idéer?
[bild]
Det var ingen dum idé! Hade tänkt någon typ av förvaring under trappen men med ditt förslag får man ett helt förråd istället men ändå plats för att hänga av sig kläder med mera i hallen. Har en taklutning på 38 grader så måste kolla om man kan ha trappen åt det hållet, så det inte blir för trångt mot taket när man kommer upp på loftet.
Tack för tipset.
 
  • Gilla
amandalagervik och 1 till
  • Laddar…
Hej
Kul projekt. Jag har varit i Bydalsfjällen ca 10ggr. Senast var 5 år sedan. Fina backar och inget folk alls var de stora fördelarna. Enda nackdelen var att det saknades stollift, mina ben dog efter några dagar;)

Var ligger tomten du köpt? Jag vill minnas att det gjordes vägar till ett nytt område vid fäboliften.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Tycker det ser lite trångt ut vid matplats/kök. Försök få den öppna delen lite större för det är ändå där största delen av tiden spenderas.

Någon anledning till måtten?

Carport, tak/vindfång över entre tycker jag bör planeras in också. Och såklart supermycket isolering i väggarna, golvet och taket.
Tänkt värmesystem?
 
Med lite rejälare ramverktakstolar kan man spänna över hela bredden på stugan och slippa ha en stödjande vägg /balk under golvet. Väljer du alternativet med balk i nock krävs det även stöd under loftets golvbjälklag om du vill jobba med vanligt K-virke. Utan något stöd behöver man alternativt limträ, kerto eller som nämnts, masonitbalkar. Nackdelen med dessa är att dock att de tar mycket höjd.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Har tre kompisar som bygger stugor i klövsjö, så jag har ritat dessa, samt hjälpt till med konstruktionen. Upplägget är väldigt likt erat, och såhär löste vi det med takstolar. Det är ramtakstolar på cc1200 med en skarvad golvås mellan varje takstol. Limträbalken i ryggåstaket vilar på två limträpelare. En i vardera ände av balken. Den som hamnade "mitt i stugan" står på en ny balk som ligger i den väggen som delar storstugan mot loftdelen.
För att klara svikten i golvbjälklaget med ramtakstolarna så valde vi att ha en bärande innervägg som tar lasterna från mellanbjälklaget.

3D-modell av en stugkonstruktion med ramtakstolar, limträbalk och bärande innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Capitalk och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Hej, om du ska bygga själv kan jag rekommendera en stomme från holeberg.se.

Jag håller på med en utbyggnad till ett fritidshus och det var väldigt lätt att montera en stomme av "maskintimmer" när man jobbar själv.
 
Håller med tidigare talare om sällskapsutrymmet/köket. Det ser för litet och hopklämt ut.
Jag blev färdig med en egenritad fjällstuga i lösvirke ifjol och det är i denna del man vistas 95% av den vakna tiden.

Om yttermåtten är heliga av ekonomiska eller bygglovstekniska skäl så gör hellre sovrummen pyttesmå.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Mer input:
Nu vet jag inte hur många ni är i familjen, men spontant ser det lite klent ut med förvaring i hallen.

När man kommer in efter skidåkning, utflykt eller skoteråkning så vill man snabbt och effektivt kunna klä av sig och hänga upp kläder och utrustning.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.