Hej!
Helt aningslös ang. att planera och bygga.
Systern är arkitekt och ska rita huset, sedan tyckte vi att anlita en enterpr. att bygga huset.
Hur kan man kalkylera, finns det m2 priser man kan ungefär räkna med?
Blir det mycket dyrare om man bygga 2 plan istället för 1plan?
Finns det för sadana projekt totalenterpr.?
Är det billigare att anlita alla delenterpr. själv?
Tack!
 
Vi har ritat huset själv och bygger med delad entreprenad.

Vad du ska göra beror på hur mycket du tänker göra själv.

Vid total entreprenad det är entreprenören som anlitar underleverantörer och för dig är bara att acceptera priset.
T ex, du har fått fastpris för totalentreprenaden, sen när dom väl har börjat att bygga, vill du ha något extra, t ex flera el-kontakter i väggen. Om el-entreprenören säger ok men det kostar, säger vi 700kr per kontakt, har du inte mycket att välja på än att betala. Du kan inte göra det själv för då gäller inte försäkringen längre.

Fördelen med delad entreprenad är att du kan "styra" kostnader på ett helt annat sätt samtidigt som du kan kontrollera ditt bygge om du har lust, dag för dag och kräva förklaringar för varje steg dom tar.
En annan fördel som vi ser är att, när vi har huset klart, vet vi exakt vad som är gjort och hur.

Nackdelen är att du ansvarar för planeringen, det kräver tid och energi. Dessutom behöver du kunna lite om konstruktion. Vill du eller kan du inte, kan du alltid anlita en byggledare som du litar på. Men det blir billigare med delad entreprenad.

Det som är dyrast när man bygger hus är egentligen grunden. Om du bygger en grund som är 100kvm och sen bygger du 2 plan på det, blir det mycket billigare än om du bygger enplanshus med 200kvm grund, men du får samma yta.

Vårt hus 1,5 plan, på totalyta 230kvm inkl garage och förråd går på 12000kr/kvm inkl moms.

I detta ingår:
Planering av hela tomten (700kvm) med terrasseringar och stenmurar. Alla uteplatser packade och med grus.
Speciell förstärkt grund för betongväggar med 30cm cellplastisolering och golvvärme.
Montering av hela huset.
Bergvärmmepump på 8,5w med frånluftaggregat och 130m borrning.
All inredning och maskiner ingår.

Det vi håller på att bygga kan du se på

http://www.bostream.nu/villafeliz

Lycka till!
 
Jag håller inte med sweli om kostnadsskillnaden för 1-plan och 2-plan. Visst kostar plattan mycket men mellanbjälklaget är inte gratis. Gör man sen inte allt jobb själv så tar entreprenören extra betalt för att jobba på hög höjd och hyra för byggnadsställningar (det tar längre tid att bygga huset om man måste klättra en massa på stegar). Jag tror inte prisskillnaden är särskillt stor.
 
Det är bara att räkna själv. Bara plattan med golvvärme, utan markarbete kostar ca 2000 kvm
 
Sweli skrev:
Det som är dyrast när man bygger hus är egentligen grunden. Om du bygger en grund som är 100kvm och sen bygger du 2 plan på det,  blir det mycket billigare än om du bygger enplanshus med 200kvm grund, men du får samma yta.
Håller med General F. i tidigare inlägg. Har man anställda som gör jobbet så blir det i slutändan inte billigare att bygga 2-plan. Det är betydligt mer tidsdrygt att bygga på höjden.
 
...fast alla hustillverkare säger att det kostar mer att bygga 1-plans hus i stället för två plan! Så jag håller med Sweli. Grunden samt takpannor säger de gör att det drar iväg i kostnader.
Leverantörerna som bygger ytterväggar inomhus tar inget extra för "hög höjd".... i alla fall inte våran och byggnadsställningar och tid för att klättra runt på stegar är en liten kostnad vid en jämförelse.
Det kanske är skillnad om man bygger lösvirke eller köper "byggsats" från en husfirma och skall ordna hantverkare själv, det vet jag inget om.

//Anna

 
Annas skrev:
Det kanske är skillnad om man bygger lösvirke eller köper "byggsats" från en husfirma och skall ordna hantverkare själv, det vet jag inget om.

Visst. Ska man göra allt själv är det nog billigare att bygga på höjden. Vill man ha det riktigt billigt ska man nog göra som Kalle 12 och skippa plattan och bygga på plintar i stället.
 
Jag vet att det är drygt men jag kan inte låta bli... Vårt finfina eternithus kostade oss 830 kr / m2 :p. Men då räknar jag in källaren också. Vi funderar på att bygga till. Det kanske är billigare att lägga på takstolar på vårt platta tak än att bygga ut på markplanet?
 
eternit skrev:
Jag vet att det är drygt men jag kan inte låta bli... Vårt finfina eternithus kostade oss 830 kr / m2  :p. Men då räknar jag in källaren också. Vi funderar på att bygga till. Det kanske är billigare att lägga på takstolar på vårt platta tak än att bygga ut på markplanet?
Det blir det absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.