Har en timmervägg på andra våningen i ett gammalt västerbottenhus som skall monteras ner. Den nedersta stocken på väggen är för tillfället fäst i tvärbjälkarna med stålband.

Höjden på den ersättande stålbalken skulle helst inte få vara högra än 50 mm för att kunna gömmas i golvet på andra våningen, så hur många UNP 40 (eller 50) S235 balkar behöver jag för att ersätta stocken?
Husritningar visar en timmervägg som ska ersättas med stålbalk markerad i rött och grönt på första och andra våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörnet av en timmervägg i ett gammalt hus med synliga stockar och stålband, arbetsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du att det är säkert att plocka ner den där väggen?. Timmerhus är inget man bara kan ta bort grejer hur som helst. Befinner du dig i Västerbotten?. Issåfall kan du få nummret till lite olika firmor som jobbar med timmerhus så får en kunnig person titta innan du gör något.
 
Sidåsarna på taket ligger separat, och vi kommer att spara en liten bit av väggen för att komma åt och regla ordentligt för att säkerställa att ytterväggarna inte påverkas. Eller vad tänkte du kunde vara det största orosmomentet?
 
Jag tänkte lite på allt möjligt. Jag har många kompisar som jobbar med timmerhus så jag har hört en del skräckhistorier om folk som gjort "harmlösa" ingrepp som har fått omfattande konsekvenser. Därför rekommenderar jag att du låter någon som är kunnig inom timmerstommar att titta på ditt hus. Eftersom det är en västerbottensgård tänkte jag att du kanske befinner dig i Västerbotten och där känner jag massor av folk som jobbar med timmerhus.
 
Huset befinner på andra sidan pölen, i Österbotten i Finland. Men eftersom de är ganska lika valde jag att skriva västerbottenhus för att folk skulle förstå vad det rör sig om.

Jag har haft diverse experter på besök, dels från de lokala museiföreningarna samt några timmermän. Eftersom det var före renoveringarna startade så talades det bara ytligt om väggarna. Men det som konstaterades var iallafall att man måste säkerställa att väggen inte börjar bukta utåt i gaveln genom att spara en del av väggen och regla ordentligt i knutarna. Jag kommer att ta ett snack till med dessa innan väggen åker ner, men jag vill kunna presentera en plan för dem om hur jag tänkt mig.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
@heimlaga finns i Österbotten om du vill ha synpunkter från en forummedlem som har insikter angående timmerstommar.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Heimlaga har redan varit på besök :)
 
Vad är det för last som stålbalken ska klara av?
 
Tvärbjälkarna bär i princip sig själva, samt att vi kommer att isolera med cellulosaisolering istället för sand/mossa som tidigare använts. Så konstruktionen kommer att bli lättare än vad den varit tidigare. Men eftersom taket i rummet under ser ut att ha satt sig med 2-3 centimeter så vill vi försöka dra upp det med gängstång eller liknande.

Min uppskattning skulle ligga på max 2 ton vikt. Sen vet jag inte vilka marginaler man bör beakta, samt hur detta konverteras till de laster/böjningar som bör tas i beaktande. Så därfär var min tanke att hitta något som är minsta lika bra som det befintliga timret.
 
B Bakken skrev:
något som är minsta lika bra som det befintliga timret.
Vad är dimensionen på det?
 
b x h x l = Ungefär 140 x 200 x 4200
 

Bästa svaret

Du behöver en balk med ett tröghetsmoment strax under 500x10^4 mm4. T.ex. HEB 100. Jag har inga tabeller för UNP men tror det blir svårt att lösa det med så små dimensioner som du har tänkt dig.
 
Tack för svaret! Då planerar jag vidare med det i åtanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.