L
Har precis sålt mitt hus och står i valet och kvalet om man skall betala av sitt uppskov eller ej. Så kommer en ny regering och verkar ändra förutsättningarna. Innebär det nya förlaget att det kommer bli kostnadsfritt att skjuta sin skatt på framtiden? Förstår inte riktigt om det är så de menar. För mig innebär detta att jag skulle slippa låna upp 250000kr vilket hade känts bra

Ränteavdrag uppskov


Räntekostnaden som är 0,5 procent per år, på uppskovsbelopp ska avskaffas.

Att göra uppskov innebär att du avvaktar med att betala vinstskatten som är 22 procent, på försäljningen av din bostad, om du gör en vinst. Istället för att betala in hela skatten får du betala ungefär 0,5 procent av din vinst i årlig skatt. Du slipper alltså inte betala skatt på vinsten, men du kan skjuta upp betalningen.

För att kunna begära uppskov måste du ha köpt en ny bostad.

Om du köper en ny bostad som är dyrare, efter försäljningen får du göra uppskov av hela kapitalvinsten.

Om du däremot köper en billigare bostad går det inte att få uppskov på hela vinsten. Då beräknas uppskovsbeloppet.

https://www.svenskbyggtidning.se/20...-for-uppskov-av-bostadsvinster-kan-forsvinna/
 
Jag tolkar det som att det är tänkt att bli ett gratislån från staten, ja. Så jag funderar i samma banor.
Det finns också en viss möjlighet att reavinstskatten justeras i framtiden. Och då kanske rent utav nedåt…

Har också sålt och köpt under 2018, så planen är nog att begära uppskov för vår del.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag tolkar det som att det är tänkt att bli ett gratislån från staten, ja. Så jag funderar i samma banor.
Det finns också en viss möjlighet att reavinstskatten justeras i framtiden. Och då kanske rent utav nedåt…

Har också sålt och köpt under 2018, så planen är nog att begära uppskov för vår del.
Hur vet ni att de nya reglerna, om de nu kommer, även kommer att gälla dem som har uppskov? Finns det ingen risk att det bara gäller dem som säljer efter ränteändringen?

Vet ni om beslutet diskuteras just nu eller hur det ligger till tidsmässigt? Finns ju risk att vi får vänta på beslut och även risk att beslutet inte går igenom?

VI sitter i precis samma sits som ni och har samma frågor, dock är det dyrt för oss att inte betala in skatten nu eftersom räntan börjar ticka nu efter 13/2. Varje månad som vi får vänta på beslut kommer kosta oss över 1000kr i ränta så vi vill ju inte vänta för länge heller. Vi har också fått tips om att OM vi betalar in skatten kan man göra omprövning om/när beslutet tas. Någon som vet mer om detta?
 
Exakt hur dessa nya regler kommer implementeras vet förstås ingen. Tror inte ens partierna själva vet det. Det ska enligt uppgift vara en del av överrenskommelsen mella L, C, MP och S.
 
Om och i så fall när det blir vet ju ingen. Tidigast nästa år gissar jag. Men det de snackat om är ju att ta bort räntan, då måste det ju gälla alla som har uppskov. Men vi har ju inte direkt en stark regering, och debatten kan vända. Så det är inte säkert att det blir som de sagt.
 
L
L laja2 skrev:
Hur vet ni att de nya reglerna, om de nu kommer, även kommer att gälla dem som har uppskov? Finns det ingen risk att det bara gäller dem som säljer efter ränteändringen?

Vet ni om beslutet diskuteras just nu eller hur det ligger till tidsmässigt? Finns ju risk att vi får vänta på beslut och även risk att beslutet inte går igenom?

VI sitter i precis samma sits som ni och har samma frågor, dock är det dyrt för oss att inte betala in skatten nu eftersom räntan börjar ticka nu efter 13/2. Varje månad som vi får vänta på beslut kommer kosta oss över 1000kr i ränta så vi vill ju inte vänta för länge heller. Vi har också fått tips om att OM vi betalar in skatten kan man göra omprövning om/när beslutet tas. Någon som vet mer om detta?
Tror su räknar lite fel här. Det låter väldigt mycket att beslutet kostar er 1000kr i månaden? Om du väljer att ha kvar uppskovet kan du väl lägga motsvarande pengar på att betala av lånet istället. Löser du uppskovet tar du mer lån. Skillnaden mellan de olika alternativen idag är ju inte så stor, men att räntan helt kan försvinna är desto mer värt.

Om du betalar av ditt uppskov tror jag det är svårare att ompröva och få rätt. Däremot gissar jag att reglerna kommer gälla alla som har uppskov idag. Känns ju märkligt om några betalar och andra inte för exakt samma sak. Men värre saker har ju hänt och om man kan utnyttja befintliga uppskov blir detta dyrt för staten.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L laja2 skrev:
Vi har också fått tips om att OM vi betalar in skatten kan man göra omprövning om/när beslutet tas
Det är nog snarare tvärt om, att om man begär och får uppskov, så kan man sedan inom fem år begära omprövning och betala in skatten, och slippa räntan.
Ränta på 0,5% låter ju lite, men uppskovsräntan beräknas på reavinsten inte på reavinstskatten.
Därför blev uppskovsräntan mycket högre än en vanlig bankränta på huslån.

Vi är nog många som begärde och fick omprövning på våra beviljade uppskov när vi såg hur dyrt det blev när ränta på uppskovet infördes.
https://www.tholin.se/artiklar/slipp-ranta-pa-uppskov/
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experten-varnar-for-fallan-vid-sald-bostad/
https://www.sbab.se/1/privat/boende...jningen_-_skjuta_upp_eller_betala_direkt.html
 
K
Man kanske ska vänta innan man tar beslut angående detta.
S och MP är överrens med L och C, men för att det ska gå igenom måste V också rösta för det.

Hade inte satsat pengar på att V vill låta rika jävlar ( som människor som äger bostäder är enligt V) ska komma undan med att betala skatt på vinsten.

Bara för att V röstat igenom Löven som statsminister betyder inte det att man kommer rösta för ett enda förslag eller budget i riksdagen som dessa lägger fram.
 
Väcker liv i tråden igen och undrar om det är någon som vet något om detta faktiskt kommer att aktualiseras?

Står snart med en reavinstskatt som jag behöver göra det ena eller det andra med och försvinner räntan blir det ju uppskov.

N
 
Så länge det är osäkert, så skulle jag begära uppskov. Om du betalar skatten nu, så går det inte att backa senare. Söker du uppskov, och det visar sig att räntan inte avskaffas, eller iallafall inte för äldre affärer, så kan du betala in skatten då.
 
Nämen det är ju i linje med hur jag tänker, men det vore ju skönt om man slapp hålla på och ompröva gamla deklarationer för att få tillbaka den ränta man redan betalt om nu ändringen kommer om två år tex.

Men tack för svaret iaf. Uppskov it is!
 
H hempularen skrev:
Så länge det är osäkert, så skulle jag begära uppskov. Om du betalar skatten nu, så går det inte att backa senare. Söker du uppskov, och det visar sig att räntan inte avskaffas, eller iallafall inte för äldre affärer, så kan du betala in skatten då.
Man kan dock göra ändringar i en deklaration som man har skickat in upp till sex år efter inkomståret. Så det är inte för sent att ändra om man har sålt sin bostad de senaste åren och inte begärt uppskov (tror jag). Men hade det varit jag så hade jag begärt uppskov och avvakta politikerna.
 
Jag förmodar att redan inbetald ränta inte fås tillbaka. Det blir för stor hantering för skatteverket. Skulle uposkovsräntan försvinna kommer det säkerligen bara gälla nya försäljningar.

Ränta på uppskov infördes precis när jag sålde och fördyrade mitt nya boende med 500 kr mån ... vilket jag fortfarande betalar efter 14 år :oops:
 
Spännande detta. Rimligtvis borde avskaffande ske retroaktivt då den införde så skedde det retroaktivt. Eller?
Annars blir väl marknaden väldigt orättvis?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.