Hej!

Vårt hus är från -37 och idag består källarväggarna av murade tegelväggar med puts. En hörna i rummet som är på ca 15 kvm, som består av 2 st innerväggar, skall användas som duschhörna och vi hade tänkt klä väggarna med kakel och golven med klinkers.
Jag har hört från något håll att man inte skall utföra väggarna/golvet med fuktskydd och på annat håll har jag fått info om att det skall finnas fuktskydd.
Vilka regler är det som gäller betr fuktskydd för dusch i källare?
Om man i framtiden skall ha ett badkar eller bastu i samma rum skall det finnas fuktskydd för dessa?

/Olle
 
Jag vet inte om detta är en korrekt svar ???. Men jag vet vad jag skulle ha gjort; Ingen fuktspärr. Jag tänker då på att ev. markfukt skall kunna ta sig igen fogarna och ventileras bort. Annars finns risken att denna fukt som finns i marken tar sig någon annan, mer olämplig väg för att komma fram.

Gå in och leta efter info/länkar på www.bkr.se

Ang väggarna skulle jag försöka bygga den så att de står ett par centimer ifrån resp, bef. vägg.

Någon kanske har ngt mer lämpligt alternativ?

/Norre
 
Tack för ditt svar men jag tror du missförstår mig pga min dåliga beskrivning!!!!
Med duschhörna menar jag att både kakel och klinker blir utsatta för "direkt vattensprut" och inte duschhörna typ kabin!
Om du inte missförstod mig och fortfarande tycker att jag inte skall använda någon form av fuktspärr är det säkert fortfarande lika rätt som att inte använda det. Det verkar som det är fritt fram att göra som man vill med en dusch i källare när väggarna består av sten. Det enda som det kan resultera i är att väggen kommer att innehålla mer fukt och torka ut långsammare!

Rätt eller fel????

Vad skulle Ni andra göra?

Mvh
Olle

 
Jag tänkte mig detta UTAN kabin...


Men förutsätter att du har ngn typ av brunn så att det inte blir översvämmnings effekt när du duschar... :D
 
Yonna har rätt i att du kan behöva spärra där du utsätter golv/vägg för direkt vatten påfrestning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.