Hej,

Innan jag börjar riva tänkte jag checka vad det är för material på ventilationskanalerna så det inte är något farligt. Se bilder, de är sprutmålade sen tidigare verkar det som. Huset byggt 1981, ftx system.

Ser ut som vanlig metall?
 
  • Flagnande vit färg på en metallventilationskanal som tyder på tidigare sprutmålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på taket, målade i vitt, med slitage och flagnande färg, i ett hus från 1981.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastfärg ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plastfärg ?
Syftade mer på kanalernas material snarare än typ av färg.
 
Aha, ja metall, aluminium troligtvis.
 
Plåt
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Toppen. Bara att börja riva ner skiten då! :)
 
Galvaniserad plåt.
Nu är ditt hus så pass nytt att det inte är ett problem, men om man hittar gamla galvade ventilationsrör som har ett ljusbrunt kitt i skarvarna så kan jag garantera att kittet innehåller asbest.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Galvaniserad plåt.
Nu är ditt hus så pass nytt att det inte är ett problem, men om man hittar gamla galvade ventilationsrör som har ett ljusbrunt kitt i skarvarna så kan jag garantera att kittet innehåller asbest.
I skarvarna där rör går i rör då tänker du? Asbest förbjöds väl 79 om jag minns rätt men har hört att det fortfarande cirkulerade massa material därefter som byggherrar slutförbrukade.
 
Ja mellan rör och rördetaljer såsom böjar t-stycken osv.

Även i större platsbyggda system med fyrkantiga stammar så är det vanligt med detta kitt, om det är gamla grejer dvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.