Hej.

Ny medlem här och har en fråga nån kanske kan svara på.

Jag satte in ett vedeldat system själv nån gång runt -97/98 (3x750L + Vedex 3000) och även då en regulator för styra shunten. Köpte rubbet hos Rinkaby så det blev den enda som fanns där då, en Danfoss ECL 9324 och vad jag vet har den funkat som den skall under alla dessa år.

Men nu i vinter så har (tycker jag) shunten stått fullt öppen och det har ju inneburit att det kommer nästan lika varmt vatten tillbaka. Började kolla lite på regulatorn häromdagen då det blivit lite mer snack om panna/tankar då jag ska hjälpa pappa in med en massa nytt med.

Problemet är följande, efter ett strömavbrott på regulatorn så verkar den gå till det läget den skall (typ om jag har inställt på kurva 0,6) och nollgradigt ute så skall den mata ut 35-40° då (vilket gör att den kanske är 1/4 del öppen) men efter några minuter börjar lysdioden blinka om att aktivitet sker och sen går den till fullt öppen och stannar där.

Testat att göra "Kontrollen" som innebär man får ett antal "blink" på hur många givare som svarar och jag får ju 2 blink här iom jag har en utegivare och en som sitter på utgående vatten till elementen så dessa svarar ju som de skall tycker jag.

Nån som har nån ide vad som händer?

P.S. Givaren på röret, den skall väl sitta efter shunten? D.S.
 
Hej!
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag blev lite nyfiken när jag såg att du har en vedex 3000. Jag skall installera en Vedex 3000 + 2x750L acc om 3 veckor.. Är du nöjd med pannan? Jag skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar.
Välkommen till forumet // Håkan
 
Håkan skrev:
Hej!
Är du nöjd med pannan? Jag skulle gärna vilja höra lite för och nackdelar.
Välkommen till forumet // Håkan
Hej.

Hur mycket får man sväva iväg här i ämnena då? ;)

Pannan ja.. har kört med min sen -98 (kollade nyss när den var tillverkad) och ja.. jag kanske skulle haft en större panna då jag har ett hus på 208+88m²

Vad har hänt med den då under alla år? - jo, strömbrytaren till pannan gav upp och om det berodde på att jag fick en kortslutning inne i pannan pga av dåligt isolerat där på ett ställe så en kabel smälte vet jag inte.. men Nibe visste om felet så det är säkert åtgärdat (vi löste det som så att de bara skickade en ny strömbrytare och jag isolerade lite till där) Annars har den gått som en klocka.

Fast, pinnen som går längst över hålet i botten för att förhindra att det rasar ner lite för stora saker (i keramiken alltså) höll inte länge. Blev för varm och vek sig och åkte ner i flambaljan eller vad det kallas. Svetsade nån ny pinne men det gick lika dåligt och tänkte mig göra nån ram i rostfritt och sätta några små "tvärsöver" istället men har inte blivit av.. så grejen har blivit att för mycket kol/aska/ved ramlar ner på flambaljan och som får sig en ordentlig uppvärmning då så den har blivit lite bucklig och ser hemsk ut :D

Hålet i keramiken är nu kanske inte fullt dubbelt så stort och det gör ju inte saken bättre men har tänkt testa göra en ram som sagt. Har redan ny keramik/flambalja hemma men innan jag byter balja måste jag se till att det inte rasar ner som det gör nu. Keramiken/baljan köpte jag på Rinkaby med i somrast men har inte bytt än.. och priset för denna plåtbalja var i mitt tycke lite hutlöst då det var i storleksordningen 800:- och kan inte kosta mycket göra själv.

Men frågan är ju om det är nått specialstål i den?

Det var lite om den ja.. jag kan svara på mera men frågan är ju om man får byta ämne alltför mycket här i trådarna.

Lite till.. För att värma upp dessa 3x750L när nedre termometern visar 35-40° så får jag elda ungefär 2-2,5 brasa vilket gör ju att man måste ner efter låt säga 2-2,5 timme och fylla på fullt och sen lite till.. varje dag. Men är lite lat så elen går på om jag skiter i det. Men allt beror ju på hur mycket som skall värmas upp med. Gör väl av med 25m³ om året och som sagt så är jag lite lat vissa stunder.
 
Tack för svaret :).
 
Givaren på röret ska förvisso sitta någon meter efter shunten.

Har du några tekniska data på givarna, så kan du ju mäta om de ger vettiga värden. Finns ibland i anvisningarna för regulatorerna.
 
apersson850 skrev:
Givaren på röret ska förvisso sitta någon meter efter shunten.

Har du några tekniska data på givarna, så kan du ju mäta om de ger vettiga värden. Finns ibland i anvisningarna för regulatorerna.

Jag har den kanske bara 10cm efter shunten nu men har ju funkat. Tror inte jag sett några uppgifter om värden så jag kan mäta nått, var lite därför jag slängde ut en fråga här. Ska ta höra med nån VVS-kille jag känner om det är nått fel som brukar bli med dessa. Tyckte reglercentralen var rätt varm när jag tog bort den ur hållaren men kan ju bero på det är aktivitet hela tiden och att den försöker öppna ännu mera.. vilket slår mig nu när jag svarar, kanske nått har kuggat om då den står helt fel. Måste undersökas!

Enklast vore ju få tag på nån begagnad, sätta in den och se vad som händer.
 
På en CBJ skall iallafall givaren sitta som du satt den. Så nära shunten som möjligt.
 
Håkan skrev:
På en CBJ skall iallafall givaren sitta som du satt den. Så nära shunten som möjligt.
Mmm toppen! - hittade nått papper nu också och det verkar vara PT1000-givare både den på röret och den ute. Fanns även data på vad ohm det skulle vara och det skillde bara nån ynka ohm på de temperaturer det gäller nu ute/inne. Så givarna kan man utesluta..

Haft den strömlös sen 2-3 dagar nu och körde igång den igen och den stängde shunten nu (eftersom jag har 55-60° på framledningstempen just nu)

Vi får se vad som händer..
 
Hosmicke skrev:
Hej.

Ny medlem här och har en fråga nån kanske kan svara på.

Jag satte in ett vedeldat system själv nån gång runt -97/98 (3x750L + Vedex 3000) och även då en regulator för styra shunten. Köpte rubbet hos Rinkaby så det blev den enda som fanns där då, en Danfoss ECL 9324 och vad jag vet har den funkat som den skall under alla dessa år.

Men nu i vinter så har (tycker jag) shunten stått fullt öppen och det har ju inneburit att det kommer nästan lika varmt vatten tillbaka. Började kolla lite på regulatorn häromdagen då det blivit lite mer snack om panna/tankar då jag ska hjälpa pappa in med en massa nytt med.

Problemet är följande, efter ett strömavbrott på regulatorn så verkar den gå till det läget den skall (typ om jag har inställt på kurva 0,6) och nollgradigt ute så skall den mata ut 35-40° då (vilket gör att den kanske är 1/4 del öppen) men efter några minuter börjar lysdioden blinka om att aktivitet sker och sen går den till fullt öppen och stannar där.

Testat att göra "Kontrollen" som innebär man får ett antal "blink" på hur många givare som svarar och jag får ju 2 blink här iom jag har en utegivare och en som sitter på utgående vatten till elementen så dessa svarar ju som de skall tycker jag.

Nån som har nån ide vad som händer?

P.S. Givaren på röret, den skall väl sitta efter shunten? D.S.
Jag har precis fått samma problem med min ECL 9324. Jag hade en säkring som gick och efter omstart öppnar shunten för fullt. Hittade du någon lösning på problemet?

/Hasse
 
HASO skrev:
Jag har precis fått samma problem med min ECL 9324. Jag hade en säkring som gick och efter omstart öppnar shunten för fullt. Hittade du någon lösning på problemet?

/Hasse
Hej.
Nä, ingen lösning alls.. den är helknäpp bara.
 
Hej, jag har fått precis samma problem..
Ingen som har hittat någon lösning?

// Jens
 
Tjena. Har efter ett strömavbrott fått samma fenomen. Har någon av er fixat det eller är det bara att skaffa nytt?
/ Sven
 
Ingen lösning alls.. kör manuellt på shunten så länge = den står på 50 grader ut till elementen hela tiden nu.
 
Gjorde likadant några veckor men värmen blir för ojämn inne när vädret skiftar som det gör denna "vinter". Jag köpte ny styrlåda för 2400:- och kunde behålla de existerande givarna. Om man orkar får man väl bygga något som har kontroll på primärspänningen
 
Inte gjort nått åt det hela utan häromdagen blev det beställt en ny komplett ECL Comfort 100M (inkl alla givare + shuntmotorn) och fick den idag. Ser den är utgången numera (enl Danfoss sida) men Rinkaby Rör sålde de ju ännu för 2600:- och är ju samma pris som att försöka skrämma liv i det man har med en ny styrlåda/reglercentral..

Ska väl gå fort skifta dem, är ju samma utegivare och framledningsgivare men nog bäst man byter rubbet nu när man har nytt.

Men måste ju vara nån komponent som pajar i reglercentralen då det verkar vara ett flertal här som råkat ut för detta att den bara matar på för fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.