L
Hm.

Ditt råd till TS är alltså att blunda och bara slita ut mattan?

Vad är annars din poäng i denna tråd?

Jag har själv andats in en hel del asbest som jag vet om. Det var i alla dessa fall onödigt, hade jag tänkt efter före så hade det inte hänt. Tycker det är onödigt att TS med familj ska riskera göra det när det i detta fall är enkelt undvika ytterligare eventuell exponering.

Kul fakta det där med Trollkarlen från Oz - vet att man använde asbest som konstsnö ibland men kände inte till att det var så i just den filmen! Troligen rökte scenarbetarna cigaretter med asbestfilter också.
 
Min poäng?
Att vara rädd så man blir nojig är en större risk, då det ändå finns asbest i vår omgivning.
TS bör vara något försiktig och använd andningsskydd, engångsoverall, samt stäng av utrymmet det arbetas på, så det inte blir onödigt spring.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
L
Håller i stort med dig - men tycker ändå att TS ska analysera - för är det inte asbest så är det ju bara att slita ut utan att blinka och det är ju ännu bättre än att krångla med en massa övriga försiktighetsåtgärder.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Iallafall saneraren jag känner var helt hundra på att det var asbest, så får se hur jag går vidare med detta. Bra att veta iallafall tkr jag.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Lejde bort mattan, kostade 8000kr. Inte så farligt. Gör resten själv så blir inte så farligt ändå:) skönt så slapp man fundera
 
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hur gick städandet till? Allvarsamma tekniker i rymddräkter som förseglade två kvarter runt ert hus, eller en kille i kortbyxor och T-shirt som glatt skuttade in, ryckte åt sig mattan och gick? Har läst om båda varianterna här.
Är du nöjd och belåten, så är allting bra.

Staffan
 
  • Gilla
Woodhead
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur gick städandet till? Allvarsamma tekniker i rymddräkter som förseglade två kvarter runt ert hus, eller en kille i kortbyxor och T-shirt som glatt skuttade in, ryckte åt sig mattan och gick? Har läst om båda varianterna här.
Är du nöjd och belåten, så är allting bra.

Staffan
Han var noga och hade luftsluss och heldräkt, sen hade jag rivit mattan själv så hade jag fått betala för avfall, hyra av mattstripper, hyra ett släp då hade det ändå gått en 2000kr säkert.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.