Robblund Robblund skrev:
Jag river badrum just nu och jag skickade till aanalys fick svar 2 dagar senare.
Och vad var svaret?
Det glömde du att tala om.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag river nog själv, men det är bra att veta om jag behöver vara försiktig eller inte iallafall, ska skicka en bild till en jag känner som sanerar asbest, han ville se baksidan på mattan. Varför vet jag inte, det är då billigt iallafall
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad var svaret?
Det glömde du att tala om.
Det innehöll inte asbest.

Hade rivit det själv ändå. Fast med mer försiktighet p3 mask bra damsugsugare samt luftrenare från (ramirent)
Och våttorkat allting väldigt noga.

Man ska ha respekt för asbest men det är i te som att man dör bara för man råkar riva i asbest nångång..
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
När jag läser att det även kan förekomma asbest i vanligt talkpuder, undrar jag om det gör så mycket om man en gång river ut lite asbest från huset!
https://www.bloomberg.com/opinion/a...com-amzn-earnings-where-did-all-the-growth-go
"It also seems likely that at least some talc has been sold to the public, whether by Johnson & Johnson or another company, with trace amounts of asbestos. That’s because talc and asbestos, both minerals, can often be found in the same mine. Finally, the J&J documents that have been made public unquestionably show that the prospect of asbestos contamination in its talcum powder was, as the New York Times put it, “a concern inside the company for decades.”"
 
Staffans2000
Hoppsan!
Ny yrkeskategori: "Damsanerare".
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
L
C Corsair skrev:
Är det asbest så är det i limmet och inte i mattan. Det kan skilja från hus till hus då det var mattläggarna själva som ofta blandade ur limmet med annat för att få det som dom ville. Var som mest poppis på 50-60 talet. Samma sak i fogar i badrum och även fixet. Isolerade elementrör har ofta sånt i krökarna. Samma med ventilationskanaler.
Det är absolut inte korrekt. Det kan vara asbest i såväl matta som lim, det är helt olika saker.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
L
Ö öringen skrev:
Men varför analysera nu, du har ju redan rivit en stor del? Om det innehåller asbest gör det ju varken till eller ifrån om du skickar på analys. Och att ta in sanerare i detta skeden finns ju ingen vits med då du redan förmodligen spridit asbestdamm i hela huset(om det nu är asbest) Ta på dig en andningsmask o riv ner skiten, vädra och våttorna efter dig.
Han har ju bara rivit en liten del av själva golvmattan. Om han har 99 procent kvar att riva av en asbesthaltig matta är det dumtsnålt att inte ordentligt ta reda på vad han har att göra med för de resterande 99 procenten.
 
  • Gilla
Robban_d och 1 till
  • Laddar…
L
thomas33 thomas33 skrev:
När jag läser att det även kan förekomma asbest i vanligt talkpuder, undrar jag om det gör så mycket om man en gång river ut lite asbest från huset!
[länk]
"It also seems likely that at least some talc has been sold to the public, whether by Johnson & Johnson or another company, with trace amounts of asbestos. That’s because talc and asbestos, both minerals, can often be found in the same mine. Finally, the J&J documents that have been made public unquestionably show that the prospect of asbestos contamination in its talcum powder was, as the New York Times put it, “a concern inside the company for decades.”"
Hur mycket talkpuder använder du? TS står med potentiell asbest i ett hem där barn springer runt - ett fel gör väl inte två fel rätt?
 
  • Gilla
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Hur mycket talkpuder använder du? TS står med potentiell asbest i ett hem där barn springer runt - ett fel gör väl inte två fel rätt?
Jag menar inte att två fel blir rätt, men det finns fortfarande asbest omkring oss.
Jag använder inget, men det finns de som använder det dagligen under många år, och troligtvis springer det omkring barn.
Sen kanske du har hört om något som heter barnpuder?
 
L
thomas33 thomas33 skrev:
Jag menar inte att två fel blir rätt, men det finns fortfarande asbest omkring oss.
Jag använder inget, men det finns de som använder det dagligen under många år, och troligtvis springer det omkring barn.
Sen kanske du har hört om något som heter barnpuder?
Dagens svensksålda barnpuder innehåller inte asbest.
 
L
thomas33 thomas33 skrev:
Jag vill enbart visa att utan rivning kan du utsättas för asbest!
Smink kan också innehålla asbest!!!
... och denna flaska barnpuder kan du köpa i Sverige. Inte tror jag vi får något annat innehåll än de får i USA.
[bild]
[länk]
Den där innehåller inte heller asbest, artikeln gäller effekter av överdriven användning.

Håller med dig 100 procent om att man kan andas in asbest på många olika sätt i vårt samhälle. Min poäng är att det är onödigt att utsätta sina barn och sig själv för det i det egna hemmet när det faktiskt går att undvika.
 
L Lärospånet skrev:
Den där innehåller inte heller asbest, artikeln gäller effekter av överdriven användning.
Ett bra tag så var deras talkpulver kontaminerat med tremolit (asbest).
 
L
Ja pudret har ibland innehållit små mängder asbest förr i världen. Men TS våtrumsmatta innehåller kanske asbest idag, därför är det värt att testa den.
 
L Lärospånet skrev:
Den där innehåller inte heller asbest.
Jobbar du på Johnson&Johnson?

Jag är född på 1950-talet och då formligen "badade" vi i asbest. Bromsklossar på bilar, olika lim, rörisoleringar, brandfiltar mm mm innehöll asbest, som många dagligen andades in.
Hade nu asbest varit så dödligt som många nu vill påstå, skulle vi dött allihop som levde före förbudet på 1970-talet.
Inte för att man skall ställa sig och formligen andas in asbestdamm, men med vanlig sund försiktighet klarar sig folk som inte dagligen utsätts för det.
Scen från "Trollkarlen från Oz" där snön faktiskt var asbest, trots kända hälsorisker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.