5 968 läst · 31 svar
6k läst
31 svar
Snøslunga som stannar
Får ta och se på det i morgon och hoppas på att jag hittar något som är felH Hjulbent skrev:
Behöver absolut få den och gå om jag ska komma men på jobb på måndag
50 cm med snø som är i Vägen før det nu
Jag sätter en peng på att det är något bränslerelaterat och inte topplockspackningen. Vilken typ av bränsle använder du, bensin från pump eller alkylatbensin? Bensin från pump ska inte stå i tanken över tex sommarförvaringen då det kan bli avlagringar som kan ge problem.
Har du bytt tändstift på länge?
Snöslungor brukar tjura om det är för blöt snö, har du runt nollgradigt eller så?
Snöslungor brukar tjura om det är för blöt snö, har du runt nollgradigt eller så?
Den startar vid chokning, då får den soppa och startar , sen stannar den, klart en brist på bränsle, när den stannat, ta bort stiftet och lukta i hålet, ska inte lukta bränsle och stiftet ska vara torrt , då är det något med tändningen som bråkar.. För att prova att El
fungerar, stiftet ska var urtaget och kabeln påsatt och ligga mot cylindern, när du rycker/startar så ska det blixtra mellan elektroderna
fungerar, stiftet ska var urtaget och kabeln påsatt och ligga mot cylindern, när du rycker/startar så ska det blixtra mellan elektroderna
Min slunga (Clas Ohlsson Kina-variant) betedde sig likadant för några år sedan. Den var tankad med 95 från macken något år tidigare innan jag fick den. Den gick 20 sekunder och stannade sedan. Det gick bra att lasta den (= köra framåt) under tiden den gick. Provade att köra igång den länge på el-starten utan framgång. Jag plockade ur förgasaren och gjorde rent, men inget hjälpte. Då tog jag och lossade bränsleslangen från förgasaren och tappade ut allt bränsle. Köpte Aspen 4 och hällde i. Sedan dess har jag ALDRIG ( vad jag kommer ihåg) behövt dra mer än 1 gång i startsnöret och den går precis som den ska ( det där med el-start verkar helt onödigt ). Av detta drar jag slutsatsen att det måste ha funnits föroreningar/vatten/is i förgasaren och ev. också i bränsleslangen och att det försvann med rengöring och urtappning samt att Aspen 4 inte gör några nya avlagringar.
Googlade. Finns tydligen bl.a på en del Kinamotorer. Synd att B&S inte har det. Köpte en slunga som var torrkörd. Den gick att använda några år men drog 2 dl olja för varje slungning.L lob skrev:
Höll på med en slunga som dog för nått år sedan och efter mycket testningar så visade det sig att det va ett böjt blad som tog emot inne i slungan och motorn klarade inte av det motståndet och dog. Så kolla att slungan går fritt.
Nu har jag hålt på hela dagen
och till slut hittade jag en bensinslang som sett sina bättre dagar lindade den med vulktape då inga afärer har öppet på söndagar i detta land
Hadde av förgasarn och rensade en gång till och till min stora förvåning så startar den och går tack för alla tipps
och till slut hittade jag en bensinslang som sett sina bättre dagar lindade den med vulktape då inga afärer har öppet på söndagar i detta land
Hadde av förgasarn och rensade en gång till och till min stora förvåning så startar den och går tack för alla tipps