Tagit lite av överlappningen
 
Samtidigt gjort är ju gjort. Men river inge mer förens jag har svar, mest nojjig att det drabbar andra i familjen så just därför gör jag hellre så
 
  • Fukt- och mögelskador i hörnet av ett rum med flagnande färg och rörlig oranga kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser golvet ut
 
  • Grön vågformad plastmatta på ett golv med synlig träkant och del av en potta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ser som sagt ut som typen som KAN innehålla asbest. Du tänker helt rätt - inget att få panik över men lika bra att ta det där provet och under tiden låta bli att riva upp mer därinne. Stäng till bara så att inget mer damm rivs upp innan du har kvitto på att det inte är asbest.

Glöm inte berätta vad svaret var ;)
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Golvet är med all sannolikhet en "storsäljare" från 1970-talet, tillverkare Novilon. Hade asbestlager fram till 1977, byttes sedan till något "skumplastliknande" material.
 
Jag har precis plastat in öppningen å skurit av en bit för analys, får väll se vad svaret säger, är det nu asbest så ringer jag sanerare direkt
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Dom var ju jävligt lika måst jag säga
 
  • Skärmbild av diskussionstråd om asbest i gamla golv, med bild på mönstrad plastmatta och en lyft hörna av golvet avslöjande svartlim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Lärospånet
  • Laddar…
Staffans2000
Här är en Asbestsanerare. Ring honom.

Illustration av Kalle Anka som glatt badar i ett myntfyllt pengavalv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt tar du bort mattan själv, så försiktigt du kan utan att orsaka för mycket damm.

Staffan
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är en Asbestsanerare. Ring honom.

[bild]

Alternativt tar du bort mattan själv, så försiktigt du kan utan att orsaka för mycket damm.

Staffan
Tror snarare det är sanerarens chef.
 
L Lärospånet skrev:
Tror snarare det är sanerarens chef.
Det är rätt bra betalt att vara anställd sanerare också, faktiskt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Typ 600kr i timmen motför cancer å skit åt ens barn kan de vara värt tkr jag
 
Staffans2000
Visst!
Men vad har det med ditt badrum att göra?
 
Men varför analysera nu, du har ju redan rivit en stor del? Om det innehåller asbest gör det ju varken till eller ifrån om du skickar på analys. Och att ta in sanerare i detta skeden finns ju ingen vits med då du redan förmodligen spridit asbestdamm i hela huset(om det nu är asbest) Ta på dig en andningsmask o riv ner skiten, vädra och våttorna efter dig.
 
  • Gilla
tb97tool och 2 till
  • Laddar…
Är det asbest så är det i limmet och inte i mattan. Det kan skilja från hus till hus då det var mattläggarna själva som ofta blandade ur limmet med annat för att få det som dom ville. Var som mest poppis på 50-60 talet. Samma sak i fogar i badrum och även fixet. Isolerade elementrör har ofta sånt i krökarna. Samma med ventilationskanaler.
 
För att jag har inte rivit i golvmattan mer än någon cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.