Vi bor i ett nybyggt hus. Parkett lades i början av maj. Idag upptäckte jag att flera av plankorna i ett av rummen på entréplan har spruckit på längden. Det plankor som är skadade har flera små sprickor som går längs med fiberriktningen. De är korta men sprida längs hela plankorna. Har kollat övriga rum men inte hittat några spruckna plankor där.

Jag såg det här idag för att jag lekte med mitt barn på golvet. Det syns inte när man står. Så de kan mycket väl ha varit spruckna ett tag.

Vad kan detta bero på? Felaktig läggning eller skadade plankor från början? Vi har golvvärme men enligt golvfirman skulle det inte vara något vi behövde tänka på då vi la golven i rätt årstid. Det är ingen billig parkett vi pratar om utan golvet kostade en bit över tusenlappen per kvadrat. Det som gör mig extra fundersam är att bara ett rum är drabbat.
 
A
Krympsprickor? Det blir väldigt torrt på vintern. Flytande golv eller spikat?
 
Erik_Hansson skrev:
Krympsprickor? Det blir väldigt torrt på vintern. Flytande golv eller spikat?
Flytande golv. Men om det är krympsprickor så borde ju plankor i alla rum påverkas.
 
A
Vet inte. Kanske sitter fast i något eller av något, eller varmare där? ojämnt underlag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lägg upp en bild, brukar bli lättare o se orsaker då.

Vad är det för underlag trä/betong?
Vilken foam är lagd?
Vilken golvtillverkare är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.