Börjat riva ett gammalt badrum och tänkte inte på att det kan vara asbest i gammelmattorna, men nu har jag rivit hälften. Bör jag börja ta prover på mattor och grejer eller?
 
  • Halvt rivet gammalt badrum med löst liggande golv- och väggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Bilden är inte knivskarp så svårt att se tycker jag. Personligen hade jag skickat på analys.
 
Jag hade fortsatt att riva.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bilden är inte knivskarp så svårt att se tycker jag. Personligen hade jag skickat på analys.
Vad vill du se?
 
Bara riv ner det, är du orolig blöt det med fin vattendimma så det inte dammar.
Du får i dig förmodligen mer asbest om du åker 1 mil i Stockholm tunnelbana, och ännu har inte Stockholmarna dött:confused:
 
Tycker mattmönstret är på pricken det dom anvönder när dom vill visa mattor med just asbest.

Jag river badrum just nu och jag skickade till aanalys fick svar 2 dagar senare.
Kan va värt så du vet vad du handskas med.

Undertiden skulle jag betrakta detta som asbest.
Ocj försöka minimera spridningen.

Hyr bra damsugare på tex ramirent samt luftrenare. (Viktigt att du säger till att det är asbest)

Våttorka hela huset försegla rummet med plast och tejp.

Paketera allt spill i dubbla sopsäckar. Samt använd mask med p3 filter samt engångs overall..

Man ska ha respekt för detta innehåll...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det är i golvet isf som jag inte rivit än. I väggar brukar det inte vara asbest vad jag hört. Så kanske tar en bit från golvet å skickar in då
 
K kryssedirr skrev:
Ja det är i golvet isf som jag inte rivit än. I väggar brukar det inte vara asbest vad jag hört. Så kanske tar en bit från golvet å skickar in då
Alltid bra och veta vad man arbetar med. Försök få med en bit av mattlimmet med mattan.då även det kan innehålla asbest.
 
Ja vars skickar man det?
 
K kryssedirr skrev:
Ja vars skickar man det?
Jag använda Aanalys.se
Ligger vid globen i sthlm om du bir i krokarna är det bara svänga förbi där. Annars går det bra att skicka.
 
JanneJanne123
Jag har använt https://www.evema.se en gång och tyckte det funkade. Googla på asbestanalys annars så får du många alternativ.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har 100mil till stockholm
 
K kryssedirr skrev:
Har 100mil till stockholm
Ja då är det inte närsgårds;)

Då kanske posten är ett bättre alternativ;)
 
L
Speciellt golvmattan ser ut att vara av den typen som kan innehålla asbest. Som tidigare talare sa - skicka till evema.se. Det är det värt. Ser inte ut som att du har börjat riva golvmattan ännu? Isf är du nog på säkra sidan - tror det är mycket mer ovanligt med asbest i väggbeklädnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.