Frågan för det här inlägget är om man, i alla fall hypotetiskt, skulle kunna täppa för tilluften i en lägenhet i ett flerbostads-hyreshus?

Anledningar jag ser till att man inte skulle kunna det (utan att veta säkert) är bl.a. att tilluftsdraget skulle pressa bort vad man nu än har försökt sätta för och i varje fall skulle det läcka förbi luft ändå. Och bl.a. att utebliven tilluft skulle göra luften inomhus ohälsosam eller obehaglig, men det skulle kanske gå att kompensera för med att man öppnar och vädrar ibland?

En relevant fråga är förstås varför sjutton man skulle vilja täppa för tilluften? Och ja det skulle jag inte vilja behöva göra egentligen men eftersom vi får in cigarettrök den vägen tre-fyra gånger per vecka när det är som mest, när tilluften stängs av 10:00 och sen går igång igen, 10:05. En ventilationstekniker sa att det berodde brandsäkerheten på något sätt att ventilationen måste stängas av då.

Medan ventilationen är avstängd och det alltså inte blåser ut luft in i lägenheten så läcker cigarettrök in den vägen från en lägenhet på första våningen, vi bor på tredje våningen, och när ventilationen kommer igång igen så blåses röken i rören ut med en puff rakt in i vår och de tre-fyra andra lägenheter som finns ovanför rökarens lägenhet. Då måste vi öppna korsdrag tvärs genom lägenheten för att vädra ut cigarettröken, se filmen nedan, och temperaturen sjunker kraftigt så att vi måste gå med fleecetröja på oss inomhus för att inte frysa för mycket.

Så här har det varit i minst två år nu men vi upplevde inte det här problemet det första året vi bodde här av totalt fyra år nu. De gjorde något slags större justering av ventilationen för två år sen något och sen dess har det varit så här varje vinterhalvår. På sommaren märks det inte på samma sätt för då har vi ändå fönster och balkongdörr öppen.

Självklart borde fastighetsbolaget, Lunds Kommunala Fastighetsbolag, LKF, fixa det här men de har sagt "att de inte kan göra något" och rökaren som vet att "han får röka inomhus" skiter fullständigt i vilket trots att han vet att det hamnar i lägenheterna ovanför, varav två med småbarn (de får dessutom in ännu mer rök än vi!) och varar barnen i det ena fallet har astma. Vi har dragit igång ett ärende om det hos både miljöinspektören och hos Hyresgästföreningen men det börjar kännas alllt mer nu som att det kommer sluta utan åtgärder, eftersom miljöinspektör och hyresgästförening inte svarar särskilt snabbt längre.

Att täppa för tilluften vore förstås en drastisk lösning, men vad ska man göra om man inte har något val? Sluta gnäll eller flytta, tycker nog LKF men det är inte lätt när det var 19 års kötid för att få flytta hit. Och vi är åtminstone fyra då som måste sluta gnälla eller flytta.
 
S sinuslinus skrev:
Gå till kommunen.

[länk]
Ja, det är precis vad vi har gjort :)

Vi har haft en miljöinspektör här från kommunens miljöförvaltning och för några dagar sen, och nu idag igen, så mailade jag och frågade vad som händer, plus uppdaterade med det som har hänt senast. Men det kommer inga svar, eller om det kommer så är det i alla fall inte så snabbt som det gjorde i början. Så det börjar alltså kännas som att det här slutar med "sluta gnäll eller flytta" för oss fyra hushåll som inte vill vara passiva rökare i vår egen bostad.
 
Det jag behöver är tydligen ett ventilationsändlock. Ja, jag är inte särskilt erfaren när det gäller sånt här :)

Frågan är då vilka problem det skulle medföra om man täpper för tilluften (outhärdlig inomhusluft?) och hur man löser dem (genom regelbunden kortvarig vädring)?
 
J Jonny Andersson skrev:
Frågan är då vilka problem det skulle medföra om man täpper för tilluften (outhärdlig inomhusluft?) och hur man löser dem (genom regelbunden kortvarig vädring)?
Du kommer få sämre luft i din lägenhet, men ett annat problem är att den luft du inte får längre kommer blåsa in till grannarna med risk att dem kommer få problem med ljud och drag.
Får grannarna problem så lär någon komma och plocka bort dina lock.

En liten gissning varför ventilationen stängs av ett par gånger i veckan är att man motionerar brandspjällen i anläggningen.
Min fråga är om frånluft också stannar (slutar suga) när tilluften stannar hos Er?
Om frånluften fortsätter suga finns risken att "rökaren" har ett fönster öppet där luft sugs in i och sedan via tilluftssystemet går till er lägenhet och sedan sugs ut med frånluftsdonen hos er.
Har ni möjlighet så kontrollera om frånluften också stannar när tilluften stängs av.

Det kan även bara vara stigverkan (skorstenseffekten) att ni bor ovanför rökaren som gör att lukten sprids uppåt i huset via kanalerna.
 
Ja, det här är en idiotisk lösning förstås. Lösningen borde vara att vårt bostadsbolag, LKF, gör vad som krävs för att vi inte ska få in cigarettrök med tilluften, även om det så kräver att de förbjuder rökaren att röka inomhus på något sätt. Det verkar faktiskt finnas en lagparagraf som skulle ge dem rätt att förbjuda det, kom grannen under på. Men våra grannar har redan så mycket problem med cigarettröken så om deras ventilation skulle påverkas så är det tveksamt om de skulle märka det eller om de skulle bry sig eftersom cigarettröken är ett värre problem.
Det där med om frånluften, via badrummet, också slutar när tilluften stängs av vet jag inte faktiskt men det kan vara värt att kolla. Att cigarettröken kommer med tilluften står däremot helt klart för oss. För grannarna under så får de nog in cigarettrök på andra sätt också eftersom det förekommer så mycket mer hos dem vid många fler tidpunkter under dygnet.
Hur som helst så sitter det en påse över vår tilluftskanal nu så nu provar vi det här. Tyvärr blev det nog inte riktigt tätt så det fungerar kanske inte så bra men vi får se.
Tack för dina kommentarer. Det är uppskattat!
 
S
Hur jäkla svårt ska det vara att totalförbjuda rökning i gemensamma bostadshus eller i närheten av dessa. En rökruta 200 meter från huset borde vara enda stället som är tillåtet med dessa idiotier.

Som fastighetsägare fattar jag inte hur man kan tillåta det, en lägenhet som det bott en rökare i är förstörd för alltid, man kan kapsla in problemen med spärrfärg, men det försvinner aldrig...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hur jäkla svårt ska det vara att totalförbjuda rökning i gemensamma bostadshus eller i närheten av dessa. En rökruta 200 meter från huset borde vara enda stället som är tillåtet med dessa idiotier.

Som fastighetsägare fattar jag inte hur man kan tillåta det, en lägenhet som det bott en rökare i är förstörd för alltid, man kan kapsla in problemen med spärrfärg, men det försvinner aldrig...
Ja, jag håller med. Den dag den rökande hyresgästen flyttar ut så måste det bli total renovering av den lägenheten men områdesförvaltaren, som det heter här, sa att han får betala för det då. Däremot sa han "att han inte kan göra något" åt att vi får in hans cigarettrök. Det accepterar vi förstås inte men det är det svar vi fick. Eftersom lagen är som den är så inser jag att rök via öppna fönster och balkongdörr inte ens är lönt att försöka klaga på, men via tilluften kommer jag aldrig acceptera, hur mycket bråk den än kräver.
 
S
J Jonny Andersson skrev:
Ja, jag håller med. Den dag den rökande hyresgästen flyttar ut så måste det bli total renovering av den lägenheten men områdesförvaltaren, som det heter här, sa att han får betala för det då. Däremot sa han "att han inte kan göra något" åt att vi får in hans cigarettrök. Det accepterar vi förstås inte men det är det svar vi fick. Eftersom lagen är som den är så inser jag att rök via öppna fönster och balkongdörr inte ens är lönt att försöka klaga på, men via tilluften kommer jag aldrig acceptera, hur mycket bråk den än kräver.
Tydligen kan man förbjuda kommande hyresgäster att röka men inte befintliga...

Det är lustigt hur man förbjuder rökning på offentlgmiga platser som uteserveringar och liknande för att folk inte ska bli passivt rökförgiftade.

Men i sitt eget hem är det fullt OK att bli det.... känns som att man jobbar baklänges med den här frågan.
 
S SueCia skrev:
Tydligen kan man förbjuda kommande hyresgäster att röka men inte befintliga...

Det är lustigt hur man förbjuder rökning på offentlgmiga platser som uteserveringar och liknande för att folk inte ska bli passivt rökförgiftade.

Men i sitt eget hem är det fullt OK att bli det.... känns som att man jobbar baklänges med den här frågan.
Jag är inte helt säker på om hyresvärden ens kan förbjuda nya hyresgäster röka inomhus eller inte men det är i alla fall det jag kallar för den finska modellen. Möjligen är det så att hyresvärden kan förbjuda nya hyresgäster röka inomhus medan hyresvärden i den nya finska modellen inte ens kan välja utan lag kräver det. Jag mailade faktiskt en riksdagsman i förra veckan, som har motionerat om rökförbud av olika slag förut, och föreslog att hon ska lägga fram en motion för att ändra lagen så att en hyresvärd har rätt att förbjuda rökning inomhus om det finns synnerliga skäl och att Hyresnämnden vid behov får avgöra om det föreligger synnerliga skäl. Men det skulle ta ett par år innan en sån lagändring är på plats i så fall. Just det där med uteserveringarna har jag förresten också sagt några gånger. Från den 1 juli kommer det vara bättre luft hos en uteservering än inomhus i vår bostad.

Det är förresten två som röker i den här trappuppgången men det är bara den ena som orsakar problem och som fortsätter röka inomhus trots att han vet vilka problem han orsakar med det. Den andra hyresgästen röker aldrig inomhus och även om jag ogillar cigarettrök så är det lätt att känna lite tacksam respekt för den hänsyn som visas på det sättet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fråga fastighetsteknikern om de inte kan ändra tiden för motion av brandspjällen. Mitt i natten verkar ju klart bättre, och en timertid är ju inte huggen i sten.
 
  • Gilla
Jonny Andersson
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Fråga fastighetsteknikern om de inte kan ändra tiden för motion av brandspjällen. Mitt i natten verkar ju klart bättre, och en timertid är ju inte huggen i sten.
Ja, jag har också funderat någon gång på det där med om stoppet inte skulle kunna flyttas till en annan tidpunkt. Men samtidigt så vet jag inte mycket om hur det fungerar och varför brandgasspjällen, som det tydligen kallas, måste "motioneras". Om tilluften aldrig stängdes av så skulle det i princip lösa problemet med cigarettrök den vägen (fast inte i trapphuset där stanken också är kraftig). En annan tanke är att det kanske fortfarande kommer in cigarettrök via tilluften även om det sker mitt i natten, om det finns kvardröjande cigarettrök i rökarens lägenhet? Men ja, det borde i varje fall inte bli sämre, utan snarare bättre.

Också har jag funderat på varför inte fastighetsbolaget eller deras hantverkare redan har funderat på den här lösningen om den skulle fungera? Det var en ventilationstekniker här från GFK Ventilation i Malmö för ett år sen och försökte reda ut varifrån cigarettröken kommer. Det var först när vi hade statistik som visade att det inträffar 10:05 ungefär varannan dag som han kom på att ventilationen stängs av då, för att motionera brandspjällen, som @FrittDrag_II sa. Om det då vore en lösning att flytta avstängningen så borde de redan ha testat det, kan jag tycka.

Ytterligare en fundering vad det gäller motionering av brandspjällen är om avstängningen verkligen sker varannan dag, eller med intervallet 48 timmar som jag såg något om när jag googlade lite om det? Vi fick in cigarettrök i fredags och borde då fått det igen idag söndag men tilluften stängdes inte av idag. Kanske kommer den stängas av imorgon istället. När inte fastighetsvärden säger något om vad de gör utan att vi pressar dem så får vi tyvärr själva försöka utreda det så här så mycket vi kan och se vad vi kan göra åt det.

Tack för alla synpunkter och kommentarer hittills. Jag kan inte mycket om det här med ventilation så det är värdefullt och uppskattat med alla kommentarer om det.
 
Vet att vissa kommunala bostadsbolag har rökförbud i nya hyreslägenheter,och man får hoppas att det blir då överallt.
Sen att det fortfarande finns så många idioter som röker när dom vet riskerna är ju en gåta.
 
  • Gilla
Jonny Andersson
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vet att vissa kommunala bostadsbolag har rökförbud i nya hyreslägenheter,och man får hoppas att det blir då överallt.
Sen att det fortfarande finns så många idioter som röker när dom vet riskerna är ju en gåta.
Hade han bara rökt utomhus, som den andra rökande grannen vi har, nu när han vet att hans rök hamnar i fyra andra lägenheter ovanför så hade jag inte haft något emot det. Då hade hans rök mest bara drabbat honom själv och vi hade åtminstone haft möjlighet att stänga den ute. Men hyresvärdens områdesförvaltare har pratat med honom och han verkar vara väl medveten om sina rättigheter :confused:
 
S
J Jonny Andersson skrev:
Hade han bara rökt utomhus, som den andra rökande grannen vi har, nu när han vet att hans rök hamnar i fyra andra lägenheter ovanför så hade jag inte haft något emot det. Då hade hans rök mest bara drabbat honom själv och vi hade åtminstone haft möjlighet att stänga den ute. Men hyresvärdens områdesförvaltare har pratat med honom och han verkar vara väl medveten om sina rättigheter :confused:
Vilken självisk idiot :(

Han är medveten om att han förstör tillvaron för 4 familjer i hans trapphus, när man ber honom sluta så säger han att det minsan är hans rättighet att förpesta deras tillvaro....
 
  • Gilla
Jonny Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.