H Hjulbent skrev:
Skulle inte förvåna mig om inte topplockspackningen är läck , det blir väldigt varmt i cylindern och det påverkar packningen..
Går det att se något in mellan topp och cylinder , bäst hade varit 2-takt då hade det synts olja där vid otätt och vid 4-takt syns det ingen olja
Får ta och se på det i morgon och hoppas på att jag hittar något som är fel
Behöver absolut få den och gå om jag ska komma men på jobb på måndag
50 cm med snø som är i Vägen før det nu
 
Jag sätter en peng på att det är något bränslerelaterat och inte topplockspackningen. Vilken typ av bränsle använder du, bensin från pump eller alkylatbensin? Bensin från pump ska inte stå i tanken över tex sommarförvaringen då det kan bli avlagringar som kan ge problem.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Har du bytt tändstift på länge?
Snöslungor brukar tjura om det är för blöt snö, har du runt nollgradigt eller så?
 
För lite olja..
 
hsd
Kör Du på vanlig 95 bensin eller alkylatbensin, är det alkylat kan det vara frysning- slå i lite ksprit
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
För lite olja..
...så att oljevakten slår av när det sjunker i vevhuset. Inte otänkbart.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...så att oljevakten slår av när det sjunker i vevhuset. Inte otänkbart.
Vilka snöslungor har oljevakt? Har jag aldrig stött på men Yamaha/Yanmar är vita(haha) fläckar på min snöslungekarta?

Mvh/LOB
 
H
Den startar vid chokning, då får den soppa och startar , sen stannar den, klart en brist på bränsle, när den stannat, ta bort stiftet och lukta i hålet, ska inte lukta bränsle och stiftet ska vara torrt , då är det något med tändningen som bråkar.. För att prova att El
fungerar, stiftet ska var urtaget och kabeln påsatt och ligga mot cylindern, när du rycker/startar så ska det blixtra mellan elektroderna
 
A
Kan gå för fett om choken ligger i för länge
 
Funkar chokereglaget som det ska? Dvs öppnas verkligen spjället när du vrider av choken? Låter nästan som att choken ständigt är på. Att den går längre när den är kall tyder också på det.
 
Min slunga (Clas Ohlsson Kina-variant) betedde sig likadant för några år sedan. Den var tankad med 95 från macken något år tidigare innan jag fick den. Den gick 20 sekunder och stannade sedan. Det gick bra att lasta den (= köra framåt) under tiden den gick. Provade att köra igång den länge på el-starten utan framgång. Jag plockade ur förgasaren och gjorde rent, men inget hjälpte. Då tog jag och lossade bränsleslangen från förgasaren och tappade ut allt bränsle. Köpte Aspen 4 och hällde i. Sedan dess har jag ALDRIG ( vad jag kommer ihåg) behövt dra mer än 1 gång i startsnöret och den går precis som den ska ( det där med el-start verkar helt onödigt ). Av detta drar jag slutsatsen att det måste ha funnits föroreningar/vatten/is i förgasaren och ev. också i bränsleslangen och att det försvann med rengöring och urtappning samt att Aspen 4 inte gör några nya avlagringar.
 
L lob skrev:
Vilka snöslungor har oljevakt? Har jag aldrig stött på men Yamaha/Yanmar är vita(haha) fläckar på min snöslungekarta?

Mvh/LOB
Googlade. Finns tydligen bl.a på en del Kinamotorer. Synd att B&S inte har det. Köpte en slunga som var torrkörd. Den gick att använda några år men drog 2 dl olja för varje slungning.
 
Höll på med en slunga som dog för nått år sedan och efter mycket testningar så visade det sig att det va ett böjt blad som tog emot inne i slungan och motorn klarade inte av det motståndet och dog. Så kolla att slungan går fritt.
 
L lob skrev:
Vilka snöslungor har oljevakt? Har jag aldrig stött på men Yamaha/Yanmar är vita(haha) fläckar på min snöslungekarta?

Mvh/LOB
Vår Loncin har oljevakt
Närbild på Loncin-motor med oljevakt och motorinformation synlig på det metalliska motorblocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Loncin 196cc motor med tydligt märkta komponenter som oljevakt och motorströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag hålt på hela dagen:surprised:
och till slut hittade jag en bensinslang som sett sina bättre dagar lindade den med vulktape då inga afärer har öppet på söndagar i detta land
Hadde av förgasarn och rensade en gång till och till min stora förvåning så startar den och går :D tack för alla tipps
 
  • Gilla
Myckling och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.