T
Vi är i slutskedet med att skriva på med ett husföretag. Min stora fråga är då, Nu när marknaden är så illa, där alla nyproducerade bostäder sänker sina priser med 10-15% (Stockholm). Jag tror inte direkt att folk står i kö för att bygga hus i dagsläget!

Kan man pruta (förhandla) med hustillverkarna?
 
T t.umo skrev:
Vi är i slutskedet med att skriva på med ett husföretag. Min stora fråga är då, Nu när marknaden är så illa, där alla nyproducerade bostäder sänker sina priser med 10-15% (Stockholm). Jag tror inte direkt att folk står i kö för att bygga hus i dagsläget!

Kan man pruta (förhandla) med hustillverkarna?
Ja, men då får ni vara villiga att byta leverantör.
 
Fast se till att bygget är färdigspelat ned till sista skruven. Inte något eluttag som skall placeras senare. Tillval efter du har skrivit på, kommer att gå till uppskruvade priser.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag frågade om jag kunde få en rabatt och fick en liten rabatt innan jag skrev på kontraktet. Hotade inte med något, utan frågade snällt.
 
När jag byggde när det var på topp för några år sen drog dom av 200 000 på garaget om jag skrev på.... Det var mest för att jag hade letat upp eget garage som var ca 200 000 billigare.

Så man kan kanske prata till sig bättre pris på garage/carport som är mer värt för dig än vad det kostar för om att bygga? Men absolut köparens marknad nu, den som var "ansvarig" för vårt hus hade då 15 hus han var inblandad i, och förra månaden kom han själv och fixade dörrar för nu hade han bara 3 hus på gång och lite tid över som han sa (läs rädd om jobbet). Så på 2 år 15>3 hus

Kanske höja till bättre tillval för låg kostnad?
 
Någon mer som nyligen har byggt/ska bygga eller ska skriva kontrakt och som har lyckats förhandla ner priset? Vi själva planerar på att bygga men vi vill se en bra prissänkning för att vi ska skriva på. Vad har ni använt för argument och hur mycket har ni lyckats få ner priset?
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Ditt argument får vara att du bygger med någon annan istället.
 
T
E Emporio skrev:
Någon mer som nyligen har byggt/ska bygga eller ska skriva kontrakt och som har lyckats förhandla ner priset? Vi själva planerar på att bygga men vi vill se en bra prissänkning för att vi ska skriva på. Vad har ni använt för argument och hur mycket har ni lyckats få ner priset?
Vi håller på i dagsläget, är i slutfasen i stort sätt. Det jag rekommenderar är att inte förhandla förän du har gjort alla dina tillval så du är nöjd annars kan dem på ett eller annat sätt lägga till kostnader som gör att du får mindre rabatt än du borde få. Be om att få en specificerad kalkyl (vad saker o ting kostar)

Har du en tomt redan ligger du på plus sidan för att förhandla om slutpriset.
 
T t.umo skrev:
Vi håller på i dagsläget, är i slutfasen i stort sätt. Det jag rekommenderar är att inte förhandla förän du har gjort alla dina tillval så du är nöjd annars kan dem på ett eller annat sätt lägga till kostnader som gör att du får mindre rabatt än du borde få. Be om att få en specificerad kalkyl (vad saker o ting kostar)

Har du en tomt redan ligger du på plus sidan för att förhandla om slutpriset.
Hur går det för er, vad/hur mycket har ni lyckats förhandla?

På vilket sätt ligger vi på plus sidan om vi har tomten redo, menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.