Har ett fritidshus från mitten av 1960 talet som idag är sommarbonad och som vi är intresserade att vinterbona.
Dock så har huset ingen vind eller liknande och isolera inneifrån skulle resultera i låg takhöjd. Vi är även i tanken att byta papp och plåttak. Taket är v-format. Är det dyrt att slå på ett par extravarv och byta takstolarna om man inte gör det själv.
 
  • Interiör av ett fritidshus från 1960-talet med lutande tak och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött fritidshus med v-format tak och veranda i skogsmiljö, potentiell takrenovering övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju lägga på en 120 regel på takstolen så får du plats med mer isolering innan luftspalt och råspont.
 
Har själv gjort samma operation på mitt fritidshus. Eller jag lejde bort jobbet snarare.

Min takyta är 83m2.

Byggde på befintliga takstolar med 45x145. Därefter isolering, luftspalt och råspont. Vanlig TP20 plåt på taket. Diverse andra plåtarbeten typ skorstenshuv osv tillkom också.

Slutnotan gick på 86.000:- efter ROT.
 
N Noseone skrev:
Du kan ju lägga på en 120 regel på takstolen så får du plats med mer isolering innan luftspalt och råspont.
Någon mer som gjort något liknande och vet hur mycket det kan tänkas kosta?
 
Jag gjorde det på vårt hus. Men jag slog på 195mm och sedan tegel på det. Det gick på 300kkr. Men det är avsevärt större än ditt. Men jag tror att det var ett bra pris.
 
Hur många kvm var ditt tak på ?
 
Jag är osäker. 160m^2 kanske. Högre upp och 45graders takvinkel. Med ett gammalt spåntak som skulle bort också. Så ditt bör bli klart billigare. Även om jag gjorde lite jobb själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.