Måste modifiera en lång skåplucka för att göra en front till diskmaskin. Kan ett vant öga slängas på denna profil och ge tips om frässtål? Tack på förhand!
 
  • Närbild av detaljerat träsnideri på skåplucka som ska modifieras för diskmaskinsfront.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon slags profilfräs.. Men är luckan verkligen i massivt trä?
 
Frässtålet är nog väldigt special, knappast något som finns färdigt. Fräsningen är säkert gjord i en datorstyrd överfräs. Jag tror inte man kan göra det med en överhandsfräs med lyckat resultat.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Någon slags profilfräs.. Men är luckan verkligen i massivt trä?
Nej, MDF.
 
J justusandersson skrev:
Frässtålet är nog väldigt special, knappast något som finns färdigt. Fräsningen är säkert gjord i en datorstyrd överfräs. Jag tror inte man kan göra det med en överhandsfräs med lyckat resultat.
Då kanske det är lättare att ta bort en sektion på mitten och limma ihop den? Den ska ändå sprutmålas vit så lite spackel och slipning är inget hinder.
 
Hörnformen som syns på din bild tror jag är svår att imitera med en överhandsfräs även om man använder en styrschablon. Svängen har en väldigt liten radie. Men du kanske kan förenkla både frässtål och mönster lite grann?
 
J justusandersson skrev:
Hörnformen som syns på din bild tror jag är svår att imitera med en överhandsfräs även om man använder en styrschablon. Svängen har en väldigt liten radie. Men du kanske kan förenkla både frässtål och mönster lite grann?
Det enda som ska göras är att göra luckan kortare. Tänkte man kanske kunde ta bort 8 cm på mitten och sedan limma ihop de för att slippa fräsning. Så så sätt kommer den se fabriksgjord ut efter lite smink. Som sagt, den ska målas vit.
 
Du menar att ta bort 8 cm på mitten av en redan fräst lucka? Det kan väl inte vara så svårt? Du kanske får använda några kex eller liknande för att styra upp det.
 
J justusandersson skrev:
Du menar att ta bort 8 cm på mitten av en redan fräst lucka? Det kan väl inte vara så svårt? Du kanske får använda några kex eller liknande för att styra upp det.
J justusandersson skrev:
Du menar att ta bort 8 cm på mitten av en redan fräst lucka? Det kan väl inte vara så svårt? Du kanske får använda några kex eller liknande för att styra upp det.
Exakt så ja. Hade en idé att ja skulle såga av 8 cm längst ner och fräsa nytt längst ner. Var orolig att en limmad skarv skulle bli för klen men det är ju ingen större belastning på den. Hur den är skruvad på diskmaskinen vet jag inte än men det kan väl inte vara så märkvärdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.