Det jag undrar är om man kan ta detta som ett dolt fel.

När det regnar mycket så kommer det in vatten i krypgrunden. Förra veckan och denna vecka har det regnat en del och varje gång har det varit ca 15m3 vatten i grunden och i vintras hade jag ca 30m3 vatten i grunden när det regnade och snön smälte.
När vi köpte huset så sa säljaren att det kommer in lite vatten på våren (när snö och sånt smälter) som man får pumpa ut och 15-30m3 vatten kallar jag inte lite.

Hur ska jag göra? Kan man få säljaren att betala dränering av huset?

Jocke
 
Det låter som om du har en tomt där det lutar mot huset? Är det det berg i marken?

Det kan kanske gå att få tidigare ägaren att stå för kostnaden. Det låter uppenbarligen som om denne mycket väl kännt till att det fylls med vatten och inte upplyst dig som han borde.

Vad står det i köpekontraktet? Om det står där att det kommer in vatten i grunden vid snösmältning så tror jag att du är rökt. I sådant fall skulle du att gjort en undersökning av förhållanden i mark och dränering, mm.

Jag vet ett hus som det kom in mycket vatten i grunden och de lyckades få kommunen att spränga utanför tomtgränsen för att leda bort vattnet. Men det tog 10 år att få rätt mot kommunen!!!!!
 
Din undersökningsplikt är strikt. Eftersom säljaren nämnt detta med vårvatten under huset borde du checkat upp detta mer ingående ... hade han inte sagt något hade du haft större möjlighet driva frågan vidare. Tyvärr.

Innan du går vidare vore det vettigt att ta in en byggexpert & sedan dryfta problemet med en byggjurist - exempelvis via villaägarna.
 
Vid ett papper som heter frågelista (som det i kontraktet hänför till) så står det som säljaren skrivit själv:

Vid extremt regn och snösmältning KAN det bli vatten i torpargrunden, då pumpar vi bort det.

Nu kommer det vatten hela tiden när det regnar.

Jocke
 
Joukko skrev:
Vid extremt regn och snösmältning KAN det bli vatten i torpargrunden, då pumpar vi bort det.
I och med denna upplysning från säljaren så har du informerats om hur det ligger till. Då kan du inte i efterhand kräva att säljaren ska bekosta en dränering. Du borde ha krävt en reducering av köpeskillningen redan när kontraktet skrevs. ;)
 
de borde ändra lagen så att säljaren är skyldig till all undekökningsplikt & inte köparen. Brukar vara så med allt utom hus verkar det som...& hus är bara det billigaste man köper i livet eller hur???  >:(
 
Säljaren har ingen upplysningsplikt öht, bara om man gör en sk "Friskrivning".

Jordabalk (SFS, 1970:994)

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av
avtalet
eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta
vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra
avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt
till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse
på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren
får anses ha utfäst.


Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha
upptäckt vid
en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till
fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga
fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

 
Vilka fall syftar du på mulan?

Vad det gäller t.ex bilar har man inte ett jota o säga till förra ägaren när man lämnat garageuppfarten med bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.