Hej,

Har en liten 3:a utan kök. Jag skulle vilja öppna upp så att jag får ett stort kök med plats för att matrum. Väggen är ej bärande så det är inga problem tekniskt.

Sedan skulle jag vilja bygga et litet rum (3x4m2) på vinden. Finns ett bra och naturlig ställe att placera trappan på. Lägenheten är en hörnlägenhet så det går att montera fönster och ventilation.

Vad tror ni om kostnaden för ett sådan proogekt om man exkluderar köksbygget?

Skulle bli så himla trevligt att kunna äts kvälls mat med vänner och familj :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Helt omöjligt att spekulera i, det beror så mycket på materialval, hur mycket du kan göra själv osv. Är det en bostadsrätt? Antar att du redan kollat upp att du får göra det? Annars är det ju ingen ide att fundera på konkreta detaljer.

Här kan du vinna trappa till projektet iallafall:
[länk]
Det kostsamma torde vara arbetskostnad och det borde gå att räkna på schablonkostnad. Med bygglovsansökan, ingengörskotnad. Utan material, pratar vi om 100,200,300,400...?

Material, 100t,200t..?

Någon som vet?

Mvh
 
Väldigt schablonmässigt, så tror jag man kan räkna med 15 - 20 000 per kvm för en vindsombyggnad i enklare fall. Sedan kan det finnas försvårande faktorer (är ofta så) som gör det dyrare. Om jag tolkar dig rätt så vill du ta upp fönster i gavelväggen? Det kräver bygglov.

Men den riktigt stora kostnaden är nog inte byggdelen, utan att du måste köpa loss vinden från föreningen. Tror att om vi pratar om centrala Stockholm, får du räkna med 50 000 per kvm uppmot 100 000.

Det krävs också en hel del juridik, vinden måste upplåtas som bostadsrätt, ditt andelstal skall ändras osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kolla även hur det är med reglerna kring utrymningsväg och brandsäkerhet mot ev. intilliggande övrigt vindsutrymme.
 
Det kan inte vara något hokus pokus. Givetvis regler att följa men det är ju massor som gjort detta så det måste ju gå. Sedan borde föreningen vara öppna för att sälja till ett lågt pris. DEt är ändå en inkomst och framtids intäkter på avgiften. Försäljning till en symbolisk summa förutsatt att jag ta alla kostnader för hantering. Vinsten blir ju extra intäkt på avgifterna. Alternativet är att jsg inte köper och då missar föreningen en intäktsmöjlighet som i princip är gratis för föreningen.
 
JanneJanne123
Varför skulle föreningen sälja till lågt pris? Om jag var medlem i din bostadsrättsförening skulle jag kräva ett marknadspris. Din bostadsrätt blir ju värd betydligt mycket mer iom den ökade boytan och varför ska de andra medlemmarna bjuda dig på det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför skulle föreningen sälja till lågt pris? Om jag var medlem i din bostadsrättsförening skulle jag kräva ett marknadspris. Din bostadsrätt blir ju värd betydligt mycket mer iom den ökade boytan och varför ska de andra medlemmarna bjuda dig på det?
Eller så säljer man till ett vettigt pris och är glad över att någon vill göra något vettigt överhuvudtaget.
 
Föreningen måste förstå att det kostar mycket att göra ordning ett vindsutrymme och då finns inget utrymme för föreningen att ta någon fantasisummor. Jag tänker en symbolisk summa på kanske 50 000 är rimligt.
 
JanneJanne123
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Eller så säljer man till ett vettigt pris och är glad över att någon vill göra något vettigt överhuvudtaget.
Förstår inte riktigt vad du menar. Folk står på kö i Stockholm för att få tillgång till råvindar att göra om till bostadsyta, så att hitta någon som vill ”göra något vettigt” är knappast ett problem.
 
JanneJanne123
N nht1 skrev:
Föreningen måste förstå att det kostar mycket att göra ordning ett vindsutrymme och då finns inget utrymme för föreningen att ta någon fantasisummor. Jag tänker en symbolisk summa på kanske 50 000 är rimligt.
Ja, pratar du per kvm är det rimligt, möjligen lite i överkant beroende på var i Stockholm du befinner dig.
 
Samtidigt ska vi inte glömma att det är just en råvind. Som TS skriver är föreningens långsiktiga vinst den extra avgift som kommer in. Råvindar är av naturliga skäl inte lika värdefulla per kvm som färdiga lägenheter.

Med det sagt skulle jag som granne motsätta mig att så lite som 12 kvm görs om till boarea. Ska man ändå göra något vill man förstås få ut så mycket byggbar yta som möjligt och definitivt inte bara sälja bort exempelvis en värdefull potentiell fönstergavel för en spottstyver.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Jag tänker mig 50 000 totalt. Lägenheten ligger i Sthlm närförort. Det går vara att göra ett rum men inget mer. Det är ändå 50 000 in till föreningen + avgift varje månad. Inga stora pengar men för en liten förening (20 lägenheter) så är det ändå gratis pengar för yta som inte används.
 
JanneJanne123
Jag förstår hur du tänker och önskar för din del att du kan sy ihop en bra deal med föreningen. Det jag försöker säga är att du ska nog ställa in dig på att det kan kosta en slant då råvindar anses vara en dold tillgång för en bostadsrättsförening.
 
Dold tillgång om det skulle vara möjligt att bygga lägenheter. Nu har taket sådan låg takhöjd att jag beräknar ståhöjf i mitten. Så egentligen pratar vi om mindre boarea och mer biyta
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.