Nån som gjort en murspis själv ich vill stoltsera med resultatet? Jag behöver inspiration. Tänker bygga en lätt spis kring en modern insats.
 
Hej,
jo tack för att frågan kom upp. Sitter själv och funderar på samma sak. Ni fritidsmurare...kom med lite tips! :D
 
har du någon plan för hur du ska gå till väga? oss amatörer emellan i väntan på expertråd...
 
Hej!
Jag är också intresserad av att bygga min egna murspis.
Har ni tittat någonting på vad för insats ni skall använda samt material till stommen?
Jag har ritat lite på en ganska rak modell med marmorhylla och samma marmor på golvet som gnistskydd men har inte helt bestämt mig än.
 
Dessa tycker jag är fina: http://www.tonanordfire.com/cgi-bin/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?funk=F&nr=00009&Sprak_ID=sv

Materialet i de man köper färdiga är gjuten lättbetong - således ganska tunnväggig. Jag tänkte bygga min i siporex, men har inte utforskat alla möjligheter ännu.

Handöls kassett är bra. Den med panoramafönster tänker jag satsa på. Vill man ha ännu mer gammeldags look så blir det till att övergå till gjutjärn. Se dock till att tilluften kommer in på ett sätt som passar din kamin/hus. Jag kommer att ha separat tilluftsstos genom husets platta och vill således ansluta den så direkt till elden som möjligt. Detta låter sej inte göras på Handöls kassett, men med en liten modifiering (rörstump + svets) på undersidan så är det fixat.

Dela gärna med dej av ritningar!
 
Jag har en hel del murtegel som jag kommer att använda. Vi har en öppen spis med en keddykasset monterad i idag som vi gillar mycket pga. att den är enkel utan en massa brännplåtar och roster mm. Vi vill efterlikna en öppen spis med eldfast tegel runt kassetten. Jag kan försöka få med lite bilder i kväll om jag hinner efter Lussefirandet.
 
Utmaningen skrev:
Jag har en hel del murtegel som jag kommer att använda. .
Helt rätt, ju tyngre murverket dess mer värme lagras i den. Lätta isolerande stenar är värdelösa i eldningsammanhang, tycker jag. Kasset av gjutjärn är att föredra på grund av stabil passform och lång hålbarhet i höga temperaturer.
Lycka till!
gaia
 
Lite off topic, men ville bara berätta att jag blev förvånad uppe på taket idag..
jag fixade till en stege till sotaren, och passade på att fixa till tv-antennen, och kände att det kom rätt så ordentligt med värme ur skorstenen, kanske 70-80 grader (det gick inte att hålla handen över skorstenen mer än några sekunder)

Detta var vid 10 tiden imorse, och pannan slocknade vid midnatt..
Trodde aldrig murstocken skulle hålla värmen så länge..

/Daniel
 
Håller med gaia om att lätta stenmaterial är värdelösa i detta sammanhang, dom lagrar knappt någon värme och isolerar kaminen. Det stod en hemmabyggd kamin i vårat hus när vi flyttade in, den bestod av en plåtlåda som man eldade i som var inklädd med lecablock och siporex. Efter en tids eldning kunde plåtlådan bli glödhet utan att det kom ut märkbart med värme i rummet. Det funkar ju bra om man vill elda utan att det blir varmt.

Den åkte ut.
 
Lätta material kräver fläkt om man vill värma närmaste omgivningen. "självdrag" genom höljet fungerar också, men då hamnar värmen mer under taket. Som sagt kan man inte förvänta sej särskillt mycket magasinering heller. En fördel är att den värmer snabbt.


Vår kamin ska få en lite annorlunda form av vattenmantel och helst lämna minimalt med värme till rummet den står i. Tror därför att lättbetong är ganska rätt.
 
Jag vet inte hur kompakta ni vill göra era ugnar.
Själv vill jag ha min så lite som möjl. ut från vägg och kommer att använda plåtskorsten innuti murverket. Det som är känsligt är avståndet mot väggen skall enligt sotaren vara 10 cm mellan kassetten och teglet om det är en brännbar vägg bakom. Vi kommer att sätta plåtreglar och en mineritskiva bakom spisen för att kunna bygga så kompakt som möjligt. hann tyvärr inte skicka några bilder de kommer.
 
Hej igen.
Jag har ett utkast här på hur vi vill ha vår spis ungefär.
 
  • ppen_spis_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken kanonfilm!!

Jag gillar spisen och läget på på den med fönstren vid sidan kan ju inte bli bättre.
Tyvärr har vi fönstren så vi får vrida på huvudet för att se ut. Fast det är ju bra att röra på sig i bland ::)
 
Vi har murat en spis - i tegel, med en modern omramningsspis från Spartherm (varia ch). Det har tagit lite tid, så det finns lite spridda bilder på vår web från december 2005 när jag gjorde avväxling och gjöt platta och framåt...

Från augusti 2006 och framåt hittar ni bilder på själva murningen.

Nu ligger det lite på is pga långa leveranstider hos stenleverantören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.