virke mm mm mm... skiljer DET sig nämnvärt eller är det så att det är INREDNINGEN som skiljer sig på husen?? Är det skitbräder något hus verkligen bygger med? :cool: Om man tex säger att ä-hus är ett billigthetshus är det pga den billiga standarden (dvs utan kakel mm)?

DET kan man ju byta ut själv med tiden. Är det huset (inkl. ex smålandsvillan) sämre då?

Vad gör ett dyrt alternativ bättre? Förutom allt man själv kan göra om? ;)
 
Jag tror inte det skiljer sig så mycket på vilken kvalitet de har på virke osv. Det är nog snarare dyrare för att ett husföretag vill skapa känslan av att de är ett kvalitetsföretag. De erbjuder bättre service, har fler säljare per kund osv... Det gör ju att de har högre kostnader och huset blir dyrare.

Jag har fått in priser på hus-satser på ca. 90 kvm egenritat hus och de skiljer sig jättemycket i pris. Den billigaste kostar 480 000:- och den dyrast 770 000:- för exakt samma hus. Då har jag gått igenom leveransdeklarationen rad för rad och jämfört. Generelt kan jag säga att ju större hustillverkare ju dyrare hus.

Jag tror att många hustillverkare försöker utnyttja den heta marknaden för att få ut mer pengar.
 
Snickarna som sätter ihop vårt hus (Götenehus) säger att de skiljer sig enormt i materialen från Älvsbyhus. Här är allt virke exvis av kraftigaste dimensioner, Älvsbyhus använder minsta tillåtna mått i alla avseenden. Säger de.
 
Det är också delvis så att dyrare hus förmodligen har en något mer gedigen konstruktion. Det kan gälla allt från tjocklek på yttervägg, uppbyggnad av stomme till materialval i dolda delar som man inte ser.

T.ex korslagt regelverk i ytterväggar för att bryta köldbryggor och samtidigt skapa installationsutrymme för el och annat utan att bryta ångspärren

Råspont i yttertak, ger en stabilare konstruktion än board eller plast

Någon form av trä bakom gips i innerväggar, t.ex råspont/plywood/OSB

Isolerade mellanbjälklag och innerväggar (ljuddämpande)

O.s.v....

Det betyder inte att dyrare hus har bättre kvalitet, snarare högre grundstandard.

Samtidigt håller jag med om att vissa tillverkare försöker ta ut ett högt pris för att man har skapat ett "mycket pengar men bäst" varumärke.
För exakt samma innehåll hade vi diffar på över 40% mellan dyraste och billigaste offert.
 
men vilka husföretag har all den bra standard ni just rabblade upp? Det står knappast på hemsidan, i alla fall inte begripligt för mig.

Finns det något kvalitetshus som är prisrimligt?
 
Att säga generellt att billiga hustillverkare har svagare dimensioner tror jag inte på för de sparar så lite pengar på att minska dimensionerna och de datorprogram som de använder har alla samma algoritmer så de får i princip ut samma konstruktioner.

Du kan lägga till alla dessa sakerna, t.ex att du vill ha råspånt innanför gipskivorna eller korslagt regelverk. Det kostar inte så mycket om nu inte hustillverkan vill ta ut höga priser för det.

Prisexempel som jag fick: För mitt ca. 90 kvm hus så kunde jag få ljudisolerade inneväggar för 2000:- extra, 17 mm råspånt innanför gipsskivorna på alla väggarna kostade 15000:- extra, Lite tjockare isolering i ytterväggar (240 mm istället för 195 mm) kostade 9000:- extra.
 
men vad är det tex råsponten gör? Och om den inte finns vad händer då? Och kan man säga till tex en totalentreprenad som älvsby detta??
 
Råspånt innanför gipsskivorna gör att det är lättare att skruva upp saker (hyllor, tavlor etc). Det är inget måste utan gör bara livet enklare. Det går bra att ha t.ex spånskiva el. dyl också fast råspånt är lite lättare att skruva i. Skruvar man i skruvar med en bra skruvdragare så fungerar det bra med spånskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.