Är du villig att flytta trappan blir övervåningen enklare. Om trappan blir någorlunda i mitten kan en mindre hall användas för fyra sovrum och liten toa + dusch.
 
Gammelnörden
Jag blev nyfiken på hur stora sovrummen skulle bli med Jerfeds lösning plus om man klämde in ett föräldrasovrum på övervåningen med samma idé.:)
Översiktsbild av en våningsplanslayout med markerat sovrum på 13.23 m², möblerat vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningsplanritning med mått för sovrum och andra utrymmen, inrett enligt Jerfeds lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningsplanritning som visar fyra sovrum, med kvadratmeterangivelser och en centralt belägen spiraltrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jerfed och 1 till
  • Laddar…
Vilka bra lösningar!!

Satt igår och försökte mig på en planlösning som innebar så ”lite” ingrepp som möjligt. Frågan är om lilla hallen till dom tre sovrummen blir för trång så man inte kan få in möbler? För desto bredare hall desto mindre blir lilla sovrummet i mitten. I värsta fall får lilla rummet bli vårt sovrum då vi bara sover där, enligt mina beräkningar går det precis att få in en dubbelsäng och varsitt nattduksbord. Vi vill egentligen ha sovrummet som blir mer avsides då vi tänkt ta bort garderoben och sätta in nya vanliga garderober.
På ritningen har jag flyttat toadörren lite åt höger för att handfatet ska kunna flyttas närmare toan och sen gjort hela högra sidan till en dusch (ev ett badkar om det får plats).
Det optimala vore ju att flytta badrummet på övervåningen, ska höra med dom som ska renovera, kanske inte är en jättestor extra kostnad och då är det helt klart värt att göra det.
Vad tror ni om min planlösning? Köket blir ju fortfarande litet. Men matbordet kanske kan stå i vardagsrummet om man återställer Den väggen som en gång fanns där.
 
  • Handritad planlösning av en bostad med två våningar inklusive rum och badrumsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade era lösningar på övervåningen, fast utan att röra hjärtväggen men blev inte så bra, blev pytte rum! :p men skulle man flytta väggen blir ju genast mittensovrummet (och sovrummet till vänster) genast bättre!

Testade att göra köket till bara köksbänkar och flyttade matbordet till "matsalen". Lutar åt någon sådan variant då vi länge längtat efter utrymme att kunna bjuda hem våra nära och kära och att alla ska få plats utan att kliva på varandra! :D
 
  • Ritning av hus med två våningar som visar rumsuppdelning, med kök, wc och möjlig möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade planritningar av en övervåning och ett entréplan i ett hus med markerade rum som kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planlösning av en övervåning med fyra sovrum, köksbänkar och separata garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
M Meijah skrev:
Men matbordet kanske kan stå i vardagsrummet om man återställer Den väggen som en gång fanns där.
Föreslår en vikvägg eller någon annan liknande lösning så att man kan öppna upp och duka långbord in i vardagsrummet den dag man blir riktigt många vid bordet.
 
  • Gilla
KarolinaA och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det tog ett tag så det hann ju hända en del i tråden, men jag försökte omsätta TS förslag i en ritning med möbler för att få en känsla för proportionerna. Jag hade problem på övervåningen med att sätta väggarna i förhållande till befintliga fönster. Det är ju svårt att veta exakt utifrån en mäklarritning.
Det är genomgående 80 cm breda dörrar, korridoren blev 90 cm bred och badrummet på övervåningen har ett sittbadkar som är 105 cm brett. :)
Översiktsritning av en våningsplanslayout med proportionerade möbler, inklusive en korridor och ett sittbadkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig planritning av ett hus med markerade rum, möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Gammelnörden; Så kul och se hur det skulle se ut med möbler! Tack! :D Blir en helt annan grej! Vad använder du för program?

Hoppas på att väggen till garderoben mitt emot badrummet på plan 2 går att ta bort också så att övervåningen blir mer luftig!
Sen bör ett fönster mindre i sovrum 1 göra det lättare att möblera tänker jag.
Funderar även på att ta bort fönstret i trappen för att få bort ”trapphus”känslan. Förhoppningsvis går det att ta bort trappväggen och sätta ett staket där istället för att på så sätt få dagsljus i trappen.
Vi skulle vilja ha en kamin i vardagsrummet så en ev. vägg måste gå på högra sidan om murstocken. Frågan är hur nära en vägg kan vara (finns säkert regler ang det)?
 
Redigerat:
Gammelnörden
Saxat om placering av vedeldad kamin;
En annan regel om avstånd är att kaminen ska stå en halv meter från brännbart. Men det gäller oftast inte moderna kaminer, de har säkerhetsavstånd till bakvägg på mellan 10-20 cm. Detta avstånd kan dras ner 50 % om väggen byggs med ett strålningsskydd. Strålningsskyddet ska vara en tändskyddande skiva som har placerats på tre centimeters avstånd från väggen.

Ytterligare ett sätt är att väggen får ett strålskydd dvs en skyddsvägg. En eldstad får då placeras fem centimeter från skyddsväggen. En skyddsvägg är vanligen 5-7 cm tjock och utförd i brandteknisk klass EI 60. Skyddsväggen kan utföras av tegel, lättbetong eller skivkonstruktioner. Används skivor av tändskyddande material är det viktigt att de tål att utsättas för de temperaturer som uppstår. Använd inte gipsskivor, eftersom de inte tål mer än 45 grader under längre tid.

Det finns pelletskamin med rör ut i väggen och kaminer som brinner med bioetanol som inte behöver skorsten alls.

Jag använder mig av Roomsketcher Home Designer. Det är inte gratis men väldigt roligt och lätt beroendeframkallande.;)

Apropå fönster (jag glömde ta bort fönstret) det kan vara bra att tänka på att man förändrar fasadens proportioner och balans väsentligt genom att ta bort och lägga till fönster. Om huset har en utmärkande arkitektur kan grundtanken och det som är tilltalande när man köpte huset gå förlorat. Jag gissar utan att ha sett bilder att ganska mkt gick förlorat på 70-talet avseende ert hus men det lokala byggkontoret kan ha åsikter om vad som är ok och inte. Bygglov krävs alltid vid väsentlig förändring av fasaden och byte av fönster och till annat fasadmaterial och färg som avviker mkt från tidigare.

Jag vill också rekommendera att ta kontakt med kommunen och kolla om de har originalritningarna och beskrivning av huskonstruktionen, om ni inte redan har dom. Ovärdeligt vid större renoveringar och vansinnigt roligt sätt att lära känna huset på.:love:
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips Gammelnörden! :ok::love: Ska absolut ta kontakt med kommunen! Damen som bor i huset har en hel rulle med ritningar osv på huset som vi ska få nästnästa vecka (då vi ska dit med allt kunnigt folk och mäta/planera), ska bli så spännande o se vad denna rulle kan innehålla!
Hjärnan går verkligen på högvarv och vet inte hur jag ska kunna vänta ända till maj med att börja förverkliga vår dröm! Väldigt kul att greja med planritningar då! Har printat dina förslag så jag kan visa sambon! Han har svårt att visualisera sig mina beskrivningar och dina ritningar gör det hela mer verkligt! Jag fick t.o.m en bra bild på hur ”arbetstriangeln” blir möjlig i köket tack vare din ritning! Kämpat med Ikeas köksplaneringsprogram men blir knäpp.. Varken ipaden eller programmet gör som jag vill :crysmile:
 
Gammelnörden
Originalritningar!!! :heart: (y) Å, den speciella blandningen av våndan och glädje att gå i väntans tider...;)

Ja och inte hjälper det att byta till analogt klipp och klistra för limstift är ett nyckfullt medium och innan vet ordet av sitter man med tio köksfingerdockor.:crysmile:
 
windestal
En annan tanke, eftersom det är två fulla våningar + vind: gör föräldrasovrum på vinden? Med en tillhörande walk-in closet...
Kanske inte är möjligt, men skulle lösa alla svårigheter med att få in fyra sovrum utan att de blir små, badrum måste flyttas eller trapoan flyttas...
 
Fått planritningarna på huset nu.

Sitter och läser på Boverket ang bygglov osv. och funderar över denna mening;
"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning."

Behöver jag eller behöver jag inte ansöka om bygglov för dom tre sovrum vi tänkt bygga pp övervåningen? Tänkte om det gick under "ändring av rumsindelning" eller "stora förändringar av byggnadens pla lösning"?

Sedan upptäckte jag även att nuvarande planlösning inte överensstämmer med dom ritningar som finns. Alltså har man inte skickat in ritningar på ändringar man gjort.
Funderar över den vägg som tagits bort i vardagsrummet av tidigare ägaren (som vi tänkt sätta tillbaka), på ritningarna finns väggen kvar. Även köket är kvar på ritningen på övervåningen.
 
Gammelnörden
Ni behöver göra en bygganmälan (inte bygglov) eftersom ni gör en genomgripande förändring av planlösningen dvs flyttar och bygger nya väggar på andra ställen än nu. I vår kommun fyller man i en blankett på nätet och bifogar ritningar på de ändringar man avser göra i jämförelse med nuvarande planlösning.

Om det är originalritningarna från 1936 du menar och de har omdanat huset på 1970-talet är det troligt att det på den tiden inte krävdes någon bygganmälan.
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Tack igen för svar Gammelnörden! Har kontaktat en handläggare på bygglovsenheten nu :D
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.