MathiasS MathiasS skrev:
Näe det är lite bråttom och jag har haft lite koll på blocket. De flesta verkar tycka att man kan byta nedmontering mot skåp och då betalar jag nog hellre för nya grejer....

Det man kan göra med de nya skåpen är att montera egna bakstycken som sitter bakpå och inte i spåret i skåpstomen - det borde stabilisera en hel del. Man kan ju också tänka sig att ha extra ben på strategiska ställen, tex under skruvstädet. Lådorna antar jag också kan vara en svag punkt, iaf det stora lådorna, men om man limmar botten i sidostyckena borde det hålla....

Man man nog också montera några träbitar på tvären upptill istället för de plåtprofiler man har där i original.....dessa tar ju bara upp kraft åt ett håll...
Skruvstäd på ikeaskåp låter sådär. Kanske ha ett litet mellanrum mellan två skåp och där ha riktigt trä hela vägen mellan golv och skiva och skruvstädet ovanpå?
 
Ja jag har funderat på det - inte för att jag bankar så förbannat på det jag har idag, men ändå. Det jag har sitter på en 60 år gammal bänk utan stöd alls och det funkar ju. Men, ett benpar rakt under städet är nog en bra ide. Bra om det är lite stumt där!
 
Köksskåp är toppen.
Har ett skrivbord i garaget och satt upp köksskåp i rummet brevid. Köksskåp under en stor plywoodskiva används som förvaring och verktygstavla i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbord med skruvstycke och verktyg upphängda på plywoodskiva, borr och svarv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör själv med plywoodskiva som verktygstavla.
Enkelt att ändra om behovet uppstår.

//AA
 
Nu tror jag huvuddelen av mina handverktyg fått en tavelplats!
Välbetjänad verktygsvägg med sorterade handverktyg som skiftnycklar, skruvmejslar och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
epw och 8 till
  • Laddar…
Jag har lite ont om bra väggar i mitt snickeri. Fönster och element på ena långsidan, hyllor och bös på andra. Ena kortsidan har dubbeldörr och fönster. Det lämnar vägg på 278 cm. Minus de 70 cm i mitten som takluckan tar upp...
Så jag satte mig och skissade på en lösning på problemet med verktygsförvaring på tavlor. Ett par timmar senare och med ett par hinder som behövde lösas har jag kommit fram till en plan som borde vara så bra man kan få det. Premissen var att bygga i standardskiva på 120x240 och vara så snål som möjligt. Det blir två skåp som har måtten 80 cm bredd, 60 cm höjd och 40 cm djup. Spillet på två skivor blir en bit på 80x200 cm som borde vara lagom för att få till lite hyllor och annan inredning . ;)
 
  • Handritade skisser för verktygsskåp, med mått och designupplägg på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här känns intressant! Har själv lite tankar runt kommande verktygsskåp så jag Ser verkligen fram emot att få ta del av dina framsteg.

//Ronnie
 
nanowire nanowire skrev:
Skruvstäd på ikeaskåp låter sådär. Kanske ha ett litet mellanrum mellan två skåp och där ha riktigt trä hela vägen mellan golv och skiva och skruvstädet ovanpå?
Har kommit lite längre med detta. Hängt upp lite överskåp etc. Bänkskåpen är som väntat inte riktigt byggda för detta:

1. Det sitter bara plåtbitar i överkant på skåpen, inget trä mellan sidorna. Jag kommer såga till spånskiva och göra egen "topp" till alla skåp.
2. Hörnbänkskåpet har en bakvägg i masonit på 127cm - dvs ingenting finns att lägga skivan på. Förstår inte riktigt hur dom tänkt detta för köksbruk ens. Jag kommer ha en regel på väggen bakom skåpen, dels för att få en lite djupare bänk, dels för att få ett underlag längs hela bakkanten.

Om det blir någon separat förstärkning under skruvstädet får vi se - jag kan placera det precis mellan två skåp och då finns det redan två 18mm spånskivor som stöttar - med bra ben kommer detta att räcka för mig.

När man tar bort plåtbitarna som ikea har mellan skåp och bänkskiva blir kraftöverföringen mycket bättre och fördelad över alla stommar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
två 18mm spånskivor som stöttar - med bra ben kommer detta att räcka för mig.
Famous last words
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Varje ben tål 125 kg och jag kan ju skruva dit 10st om man vill......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.