tommib
9/10. Skyller på att det är svårt att se skillnad på linull och stenull när man inte ser det i verkligheten (och när man bara som hastigast tittar på bilden och svarsalternativen).
 
Olika branscher har säkert sina egna betydelser av ordet kalibrering. Inom mätteknik så innebär dock kalibrering inte att man förändrar något på objektet man kalibrerar. Det gör man vid en justering.

/Andreas
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Håller med om att det var lurigt, men " kalibrering" kan också innebära att man korrigerar en felaktighet, så att den blir rätt. Nogranna hål kan kalibreras med brotschar.
Ja, tyvärr används ordet så. Men det är fel.
Ofta justerar man ju i samband med en kalibrering. Men kalibrering och justering är två helt olika saker.
 
Ibland när man känner sig tvärsäker kan det vara bra att konsultera SAOL
" kalibr·era verb ~de ~t • anpassa el. justera med hänsyn till måt t" :D
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Lite mera tydligt i Svenska Akademins ordbok, tryckt år 2009
"kalibre´ra verb ~de ~t anpassa eller ställa in (ngt) efter i förväg fastställda mått" :crysmile:

Edit:
Faktiskt ändå mera tydligt i 1935 års upplaga av Akademins ordbok som hänvisas till i föregående inlägg.
" justera (ngt) så att det exakt får de avsedda måtten o. så att full likformighet med andra föremål av samma slag uppstår"
 
Redigerat:
Staffans2000
Kalibreringsdon använde jag som liten rörmokarpalt till att tillverka kopparrörsmuffar av rör. Så kalibrering verkar användas generöst i största allmänhet.

Själv hade jag fel på färgflingorna samt trekantsskrapan.
 
Mikael_L
9/10.
inte illa med tanke på hur mycket mått av gissning/smart uteslutning det var.

Tror det var bara en enda bild som jag kunnat gissat rätt på, utan att haft 3 alternativ av välja på och fått jobba med att utesluta 2.
 
hscn hscn skrev:
Lite mera tydligt i Svenska Akademins ordbok, tryckt år 2009
"kalibre´ra verb ~de ~t anpassa eller ställa in (ngt) efter i förväg fastställda mått" :crysmile:

Edit:
Faktiskt ändå mera tydligt i 1935 års upplaga av Akademins ordbok som hänvisas till i föregående inlägg.
" justera (ngt) så att det exakt får de avsedda måtten o. så att full likformighet med andra föremål av samma slag uppstår"
Men, läser man källorna så verkar de nästan tolkat den fel.
 
Det är ju en klassiker att samma tekniska term har olika innebörd i olika sammanhang.

I allmänt språk kan det ha rätt bred betydelse, och det är sånt som SAOL/SAOB försöker spegla. I en teknisk specifikation/standard/lag etc är kravet på entydig innebörd mycket högre men eftersom man oftast inte har kunnat/velat hitta på nya unika ord (samt att det är svårt att förhindra någon annan att använda det i framtiden) så får man beskriva vad ordet har för betydelse i det sammanhanget.

I ISO17025 som styr mitt job skiljer man på kalibrering och justering och det är viktigt att ha dessa begrepp klart avskilda. Det betyder ju inte att det är fel att i andra sammanhang använda en bredare betydelse.

I de flesta fall handlar det ju om att man menar att säkerställa att man har riktiga mått.

/Andreas
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Krilleman
9/10

Missade på sista frågan...
 
9 av 10. Jag hänger tillräckligt på byggvaruhusen än!
 
10 av 10. Kan tänka mig att många bommade de mer udda "eko"-grejerna, men jag har själv använt både shellackflingor, linisolering och linfibermatta.
 
10 av 10, men tror jag gissade på minst fyra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.