Vad är en olyckshändelse menar du?
Jag hittar den här definitionen:

”negativ händelse som inträffar utan att någon inblandad aktivt arbetat för det”

Det verkar passa in bra tycker jag....
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
JB kommentar " olyckshändelser som till exempel brand, storm, blixtnedslag eller liknande " . Tillsammans med kommentaren att normalt slitage inte är säljarens ansvar så är det tydligt att säljaren inte har något ansvar för problem av den typ som diskuteras i denna tråd.
 
Var framgår det att det är de olyckorna det gäller?
 
Jordabalken 4 kap, para 11 , kommentar
 

Bästa svaret

Smitsfiltret ska inte se ut så efter en service. Be förra ägarna visa fakturan på servicen.
Är filtret så skitigt som på bilden löser högtryckspressostaten ut på grund av lågt flöde i värmesystemet.
Det finns speciella rengöringsmedel för värmesystem som löser upp avlagringar. Ta dit en firma som kör en rengöring och monterar ett magnetitfilter så tror jag värmepumpen går några år till.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Smitsfiltret ska inte se ut så efter en service. Be förra ägarna visa fakturan på servicen.
Är filtret så skitigt som på bilden löser högtryckspressostaten ut på grund av lågt flöde i värmesystemet.
Det finns speciella rengöringsmedel för värmesystem som löser upp avlagringar. Ta dit en firma som kör en rengöring och monterar ett magnetitfilter så tror jag värmepumpen går några år till.
Varför ska ägaren visa faktura ?
 
Man kan ju säga att man har lite frågor kring värmesystemets funktion och skulle vilja prata med firman som gjorde servicen. Vill dom inte svara på det så kan man bli lite misstänksam.
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Vill dom inte svara på det så kan man bli lite misstänksam
Det kan man. Men vad hjälper det?
 
K krillan skrev:
Smitsfiltret ska inte se ut så efter en service. Be förra ägarna visa fakturan på servicen.
Är filtret så skitigt som på bilden löser högtryckspressostaten ut på grund av lågt flöde i värmesystemet.
Det finns speciella rengöringsmedel för värmesystem som löser upp avlagringar. Ta dit en firma som kör en rengöring och monterar ett magnetitfilter så tror jag värmepumpen går några år till.
Tack!

Jag fick faktura numret från förra ägaren ska kolla på rengöring.
Det är nämligen högpressostaten som löst ut utöver dålig temperatur och kalla element.

Tack för all input!
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Kåken hade kanske varit svårsåld i februari.
 
J JonasElander skrev:
Tack!

Jag fick faktura numret från förra ägaren ska kolla på rengöring.
Det är nämligen högpressostaten som löst ut utöver dålig temperatur och kalla element.

Tack för all input!
Glöm inte att kolla cirkulationspumpen! Felaktig sådan ger samma problem. Erfarenhet!
 
  • Gilla
JonasElander
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Det är väl det som står i kontraktet som gäller? Vid vårat senaste husköp stod det:

[bild]

Dvs, om något går sönder på grund av ålder så har inte säljaren något ansvar.
Nja saker ska funka vid överlämnande av huset
Så går saker sönder medans säljaren bor där så ska saker lagas eller bytas ut.
 
Försök få den att fungera, men känns som du skulle dealat hårdare, att prutat för att värmesystemet är på gång..
 
  • Gilla
JonasElander
  • Laddar…
S
H Husqvarna220Ac skrev:
Försök få den att fungera, men känns som du skulle dealat hårdare, att prutat för att värmesystemet är på gång..
Dealat? Han har väl budat på huset, kanske mot andra budgivare, då är givetvis det gamla värmesystemet med i beräkningen över vad man tycker man kan buda på huset.
 
Det är väl som tidigare sagts rimligt att sakerna fungerar vid överlämnandet, har dessutom säljaren hävdat att systemet är nyservat borde fed hålla längre. Går det sönder efter en dag och det inte är sannolikt säljaren lagat med "silvertejp", dvs vetat det var på g, skulle jag säga att det är köparens problem.

Huset ska ju skötas fram till överlämnandet. Funkar inte saker som funkade vid kontraktsskrivningen tycker jag man inte skött det...

Har ni pratat med mäklaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.