Ska totalrenovera vårt gamla hus från -36 och skulle vilja ha någon utomståendes syn på hur man kan ändra planlösningen för att få det att fungera för vår familj!

Entréplanet skulle jag vilja få köket större så ett köksbord får plats eller bara ha bänkyta och ställa köksbordet i vardagsrummet. På ritningen är murstocken den röda rektangeln i mitten, men den faktiska storleken är bara 1/3 av vad som ritats. Den är ungefär lika liten som spisen på ritningen.

På övervåningen behöver vi få till 4 sovrum, 3 småbarn och 2 vuxna. Tanken är att sätta in fler fönster och flytta på flyttbara väggar.

Så snälla hjälp mig här! Hur får jag till optimal planlösning?
 
  • Planritning av entréplan i ett hus, med markerad murstock, och utrymmen som kök, vardagsrum, matplats, WC och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av våningsplan 2 med sovrum, allrum, WC/dusch och balkong, röda linjer anger väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Nu är jag inte speciellt duktig på sånthär men en åsikt kan man ha ändå. 2 matbord är värdellst så satsa på att maximera bänkytan i köket och ställ ett stort matbord i matsalen. Det kan vara skönt med en frukostplats i köket för snabba frukostar innan jobbet men det kan man lösa med att skippa ett underskåp och skjuta in 2 pallar i hålet som ett exempel. Så med andra ord tycker jag inte ni ska ändra på något på planlösningen på första våningen. Andra våningen är svårare, lätt att tyda hjärteväggen och den begränsar friheten. Jag tror jag passar då jag är övertygad att ni kommer få bättre förslag här än vad jag kan komma med.

Mått underlättar.
 
Redigerat:
windestal
Beroende på vilket håll hjärtväggen går (har avväxling gjorts någon gång i vardagsrum/matrum på nedre plan?) så har jag gjort två snabba skisser på hur övre plan skulle kunna se ut, där bärande vägg inte rörs mer än nödvändigt. Kanske inte helt färdiga planer, men något att tänka vidare från. Badrummet behöver dock flyttas i mina alternativ, om 4 sovrum ska in. Eller flytta trappan, men det är ju ännu större procedur. Om hjärtväggen går som jag tycker är mest troligt blir det en del "korridoryta" på övre plan, men det är svårt att komma utan att ge sig på hjärtväggen. Ett fönster i slutet kan göra det lie ljusare iaf.

Nere föreslår jag att ni helt enkelt öppnar upp mot den "inre hallen" till köket. Om det är bärande så krävs det givetvis avväxling. För närmare förslag på köksplanering behövs mått och korrekt återgivning av murstocken Ändra om lite på garderobsutrymmena vid dörren så man får en avhängning/sittplats vid dörren och ett "städskåp" mittemot toan.

Jag antar att det finns en källare med förrådsutrymme och tvättstuga?
Skiss av övre våning i hem med rumsmarkeringar och förslag på ombyggnad, inklusive flytt av badrum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över ett hus övre plan med fyra sovrum, badrum och korridor, handskrivna noteringar och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över övre plan i en bostad med fyra sovrum, badrum och korridor, markerad med rödpenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss över en våningsplanslösning med fyra sovrum, kök, badrum och korridoryta markerad med röd penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Här kommer bilder med några mått! Huset är ett gammal tvåfamiljshus så i princip identiskt både uppe och nere. Satte en lapp där murstocken går och pennan markerar vart hjärtväggen är.
 
  • Planritning av entréplan i hus, med handskrivna måttangivelser och en penna som pekar på en position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av våningsplan 2 i ett hus med måttangivelser, inklusive en lapp markerad för murstock och en penna vid hjärtväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.ag; Tack för input! Bifogade nya bilder med dom måtten jag har just nu

Windestal; Tack för förslag! Gillade sista alternativet mycket! På entréplanet har det suttit en likadan vägg som på övervåningen men den har tagits bort av tidigare ägare och ingen balk eller dylikt har satts dit (inte för blotta ögat iaf).
Funderar på att sätta en vägg i vardagsrummet på samma plats som det funnits tidigare, då jag tänker att det kommer bli mer belastning på taket med en hel familj på den halvan av huset på övre plan? Kan inget om hus egentligen men misstänker att den väggen varit en ”stomstabiliserande” vägg eller kanske bärande rent av!?

Vi har precis köpt huset och ska ta dit kunnigt folk att renovera och gissar på att dom kommer ge mig svar på dessa funderingar, men ser så mycket fram emot detta hus att jag inte bara kan sitta och vänta utan spånar på massor idéer
 
Redigerat:
I o med antalet ni är familjen så hade jag satsat på ett badrum per plan. Jag hade lagt båda badrummen "ovanpå" varandra bredvid trappan. Väggen mellan matsal o kök hade jag smällt och haft ett rent arbetskök.
 
J Jarlsgård skrev:
I o med antalet ni är familjen så hade jag satsat på ett badrum per plan. Jag hade lagt båda badrummen "ovanpå" varandra bredvid trappan. Väggen mellan matsal o kök hade jag smällt och haft ett rent arbetskök.
Jo det har vi tänkt ha kvar, dock får det förbli gästtoa på entréplanet. Tanken i dagsläget är att ha kvar placeringen på båda badrummen, men vi får se vad snickare/vvs(?) folket säger, kanske inte är en dyr/avancerad sak att flytta båda badrummen till innerhallarna istället!
Tanken är att i framtiden bygga bastu och stort fint badrum i källaren!
Källaren är förvånansvärt fin trots ålder, stort, ljust och högt i tak. Finns badkar i källaren nu.
 
Fadai
Låt sovrummen vara, tycker jag. Bättre att två barn delar rum än har varsin pytteskrubb.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Gammelnörden
Kan du inte bifoga en bild på fasaden så att man kan få en känsla för hur taklutningen påverkar rummen och hur fönstren skulle te sig och man flyttar runt och bommar igen? I vilket skick är huset i övrigt förutom källaren?
 
Hur är huset orienterat i förhållande till väderstrecken?
 
Fadai Fadai skrev:
Låt sovrummen vara, tycker jag. Bättre att två barn delar rum än har varsin pytteskrubb.
Tyvärr är inte det aktuellt eftersom vi renoverar för framtiden och barnen kommer inte vilja dela rum om ca 5 år iaf.
Så som jag räknat skulle två barnrum bli 11 kvm och ett bli 8 kvm. Tycker iaf att 11kvm är klart godkänt i storlek.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kan du inte bifoga en bild på fasaden så att man kan få en känsla för hur taklutningen påverkar rummen och hur fönstren skulle te sig och man flyttar runt och bommar igen? I vilket skick är huset i övrigt förutom källaren?
Huset är ett tvåvåningshus med stor vind med fullhöjd i tak. Så rummen har 3m i takhöjd. Allrummet och sovrummet i anslutning till det har kvällssol. Vi funderar på att ta bort det vänstra fönstret i allrummet, så det bara blir fönster längst långsidan. Huset är genomgående 70-tal, inget är gjort sedan dess i princip.
 
Bottenvåningen med köket är inte så svårt. Nuvarande lösning utnyttjar inte ytan effektivt. Det är relativt enkelt att åtgärda.
Skiss av en planritning för entréplan med vardagsrum, matplats, kök, WC, och hall markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåningen är svårare. Helt idealiskt tror jag inte det kan bli utan att förstöra dagens kvaliteter med bra ljusinfall. Bifogade ändringsskiss illustrerar några möjligheter utan att vara en färdig lösning.
Skiss av en våningsplan med rumsuppdelning inklusive sovrum, allrum, och WC/dusch, markerat med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har själv bott 30 år i ett ombyggt tvåfamiljshus så jag vet hur svårt det är. Trapphuset tillhör ju från början inte bostaden. För ett bra slutresultat skulle man behöva ta ett mycket större grepp, vilket kan bli väldigt dyrt. Trappan bör helst inte ligga i hörnet utan mer centralt. Man bör också vara medveten om att i ett hus med plankstomme är inte alltid bara hjärtväggen bärande.
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Gammelnörden
När jag fastnar tankemässigt brukar jag göra ett exempel som är helt utanför boxen för att få lite nya perspektiv. I detta fallet funderade jag på om det skulle vara mer rationellt att bygga till och slippa flytta väggar och fönster? Så jag provade att göra en utbyggnad med två sovrum på ca 11-12 kvm som på bottenvåningen gav ett nytt stort kök och en rymligare hall. Hoppas det kan ge lite nya infallsvinklar och idéer.:)
Översiktsplan över en bostadsutbyggnad med två sovrum, ett stort kök och utvidgad hall enligt förslag i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig ritning av en husplan med utbyggnad för två sovrum på 11–12 kvm, stort kök och rymligare hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog försökt flytta köket och göra ett sovrum av det utrymmet samt delat av på övervåningen. Tanken med min lösning är att barnen får en egen våning att "härja" på med ett eget allrum. Att flytta badrummen är kanske inget måste men i sånt fall tänker jag mig att man sätter fönster ovanför dörren för att få ljusinsläpp till hallen. Därefter kan man kanske bredda öppningen in mot allrum/vardagsrum om det går.
 
  • Planritning av ett entréplan med förslag på ombyggnad: kök föreslås bli sovrum, tillägg av fönster och ökad öppning till vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan med handskrivna anteckningar som föreslår omvandlingen av kök till sovrum och tillägg av allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.