Jag är glad för att du tagit till sig kritiken och inte bara skjutit ner den, för det har känts lite så!

Med det sagt så har det framkommit mycket mer info nu än vad som fanns från början, tex med tvättstugan.

Tycker jag då att ritningen blivit bättre?

Nej är svaret. Tvärt om nästan. Bla det badrummet på bottenplan är än värre nu!

Vad jag däremot gillar är att sovrummen nu livar med badrum/tvättstuga. Bara där kan jag säga att ni sparat in x antal tusen i materialkostnad.

Däremot förstår jag mig inte så "trappningen" vid hallen.

Frugan din vill dessutom inte ha en standard tvättstuga. Ett förslag, en öppen tvättstuga? Ta bort den du ritat nu, gör badrummet typ så som du vill mot trappan och ha en längsgående tvättstuga bakom köksväggen/under trappan? Alltså att maskiner/skåp är infällda i väggen under trappan. Då blir inte korridoren smalare och den agerar dessutom tvättstuga. Badrummet kan där med göras större.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag vill inflika lite där. Om badrummet på bottenplan inte är enligt gällande lagar, hur har ni då tänkt att få igenom det? Att snacka sig ur det lär ni inte kunna, inte er vän heller. Såvitt jag vet så finns det ingen paragraf som säger "om byggherren inte vill så måste han ej" utan detta gäller för alla, såväl nybygge som renovering.

Att då inte gjort färdigt badrummet alls vid slutbesiktning lär inte funka bra heller då det ska finnas där, där och då.
Just nu funderar jag på att installera avlopp och vatten på två olika ställen och flytta handfatet dit jag vill ha det när byggnadsinpektören har gått. Så blir det lätt att flytta tillbaka den dagen då någon hamnar i rullstol.
 
B blumenthal skrev:
Om jag inte har missförstått något så fastslår PBL och BBR funktionskrav snarare än specifikationskrav, dvs så länge man kan visa att man uppfyller funktionerna har man stor frihet i själva utformningen. Hur stor flexibilitet det ger i praktiken vet jag inte, men jag tänker testa så långt det går.
Boverket skriver:
"Dimensionerande mått som är lämpliga med hänsyn till tillgängligheten och användbarheten i rum finns i SS 91 42 21"

I standarden finns väldigt detaljerade mått på dörröppningar, fria ytor, etc. Man ska nog ha väldigt bra argument om man ska få igenom avsteg från det.
 
E En Uggla skrev:
Just nu funderar jag på att installera avlopp och vatten på två olika ställen och flytta handfatet dit jag vill ha det när byggnadsinpektören har gått. Så blir det lätt att flytta tillbaka den dagen då någon hamnar i rullstol.
Det lät både kostsamt och fult. Dessutom får man inte lov att ha längre än 1m "blindtarm" på tappvattenrör pga legionella. Har för mig att det är 1 m iaf.

Det känns lite som en principsak nu att frångå lagstiftningen bara för att. Att en toalett placering skulle ha en så kraftigt negativ påverkan på ert liv sen har jag otroligt svårt att se faktiskt.
 
J Jarlsgård skrev:
Det känns lite som en principsak nu att frångå lagstiftningen bara för att. Att en toalett placering skulle ha en så kraftigt negativ påverkan på ert liv sen har jag otroligt svårt att se faktiskt
Ha ha, jo, det stämmer. Det kostar på att vara anarkist.
 
J Jarlsgård skrev:
Med det sagt så har det framkommit mycket mer info nu än vad som fanns från början, tex med tvättstugan.
Det här med tvättstuga känns som om det har fått lite för stora proportioner. Jag får väl erkänna att vi är totalt ointresserade av tvättstugor. För närvarande har vi ingen tvättstuga alls, tvättmaskinen står i ett badrum och tvätten torkar vi antingen utomhus eller på torkställningar som vi ställer ut här och var i huset. Det fungerar tillräckligt bra för våra behov. Det rum jag initialt råkade kalla tvättstuga ska egentligen ses som en hall/teknikrum där det också råkar stå en tvättmaskin. Det kanske är det du menar med en öppen tvättstuga?

Vad jag däremot gillar är att sovrummen nu livar med badrum/tvättstuga. Bara där kan jag säga att ni sparat in x antal tusen i materialkostnad.

Däremot förstår jag mig inte så "trappningen" vid hallen.
Är du säker på att det blir så mycket dyrare med en vinkel? Givetvis blir kostnaden per kvadratmeter lägre ju mer kvadratiskt man lyckas göra huset, men om man av andra skäl vill ha ett långsmalt hus (ljusskäl i vårt fall) så ser jag inte att en vinkel skulle öka på kostnaden på något väsentligt sätt. Att liva sovrummen med tvättstugan sänker kvadratmeterpriset, men bara för att huset görs tjockare och därmed mer kvadratiskt.

Trappningen i väster är en anpassning till tomten. Som du kan se på tomtkartan jag postade tidigare är tomten triangulär och huset behöver vara lite triangulärt också för att få plats på ett bra sätt.

Ett förslag, en öppen tvättstuga? Ta bort den du ritat nu, gör badrummet typ så som du vill mot trappan och ha en längsgående tvättstuga bakom köksväggen/under trappan? Alltså att maskiner/skåp är infällda i väggen under trappan. Då blir inte korridoren smalare och den agerar dessutom tvättstuga. Badrummet kan där med göras större.
Det där är faktiskt inte så dumt. Men vad ska det bli av "tvättstugan" till höger? Även utan tvättmaskin är det fortfarande ett avlångt rum med många dörrar, dvs opraktiskt.

useless useless skrev:
Boverket skriver:
"Dimensionerande mått som är lämpliga med hänsyn till tillgängligheten och användbarheten i rum finns i SS 91 42 21"

I standarden finns väldigt detaljerade mått på dörröppningar, fria ytor, etc. Man ska nog ha väldigt bra argument om man ska få igenom avsteg från det.
Tack för att du upplyser mig. De där standarderna är ju hemliga så jag har inte läst dem. Jag gör nog så att jag ber att få låna bygglovshandläggarens exemplar när det blir aktuellt, det kan han gott bjuda på med tanke på att det är han som ska upprätthålla reglerna.

J Jarlsgård skrev:
Det känns lite som en principsak nu att frångå lagstiftningen bara för att. Att en toalett placering skulle ha en så kraftigt negativ påverkan på ert liv sen har jag otroligt svårt att se faktiskt.
Det känns som om jag är tvåa på bollen här, men visst finns det ett egenvärde i att bryta mot reglerna. Handlar det om regler man inte stödjer skulle jag nästan hävda att det är varje anarkists plikt att göra det.
 
Översiktlig planritning av en våning i ett hus med markerade rum som badrum och kök samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär tänker jag. Den lilla vinkeln vid gästtoa/trappa ser jag inte vad den fyller för funktion. Rent kostnadsmässigt att göra så som jag nu ritat så rör det sig om en tusenlapp i prisskillnad om ens det. Det går åt lite mer betong men allt annat håller samma mängd, dvs reglar osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B blumenthal skrev:
De där standarderna är ju hemliga så jag har inte läst dem. Jag gör nog så att jag ber att få låna bygglovshandläggarens exemplar när det blir aktuellt, det kan han gott bjuda på med tanke på att det är han som ska upprätthålla reglerna.
Det överensstämmer nog mycket med det som står i denna broschyr som några kommuner har tagit fram: https://infobank.nacka.se/Handlinga...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
 
Den enda jag kan säga är att husformen verkar felvald för syftet. Har ni funderat på ett långsmalt hus med långsidan mot SSO? Sex sovrum på rad på ovanvåningen och bad samt lite förvaring och trappa på nordsidan. Sedan ett burspråk på mitten för den inglasade vinterträdgården. I mitten vardagsrum och kök, på kanterna en tvättstuga och på andra sidan hobbyrum?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mitt bästa råd är att ta hjälp med att rita huset. Jobbar ni inte med detta är risken stor att ni bygger något som kanske ser bra ut men som inte funkar att bygga. Tex, nu kanske ritar med takstolar i udda storlek, väggar som kräver kapning av gipsskivor och annat som man kan missa som lekman.
En sak som jag tycker rent designmessigt ser dålig ut är den stora öppna ytan på plan 2, varför så stor?
Nu vet jag inte hur ni ska finansiera bygget men tänk på att värderingen utgår från att någon annan ska gilla huset och då funkar inga specialare. Så att skippa vissa saker som tvättstugan kan slå tillbaka på värderingen..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Såhär tänker jag. Den lilla vinkeln vid gästtoa/trappa ser jag inte vad den fyller för funktion. Rent kostnadsmässigt att göra så som jag nu ritat så rör det sig om en tusenlapp i prisskillnad om ens det. Det går åt lite mer betong men allt annat håller samma mängd, dvs reglar osv.
Det är en intressant tanke att ha ett gigantiskt badrum. Men jag ser ingen anledning att ha tvättmaskin i korridoren, den borde göra mer nytta på andra sidan väggen, i badrummet. Helt klart värt att fundera vidare på.

BirgitS BirgitS skrev:
Det överensstämmer nog mycket med det som står i denna broschyr som några kommuner har tagit fram: [länk]
Tack så mycket för länkarna. Det är alltid roligare att vara en väl förberedd rättshaverist.

redarn redarn skrev:
Den enda jag kan säga är att husformen verkar felvald för syftet. Har ni funderat på ett långsmalt hus med långsidan mot SSO? Sex sovrum på rad på ovanvåningen och bad samt lite förvaring och trappa på nordsidan. Sedan ett burspråk på mitten för den inglasade vinterträdgården. I mitten vardagsrum och kök, på kanterna en tvättstuga och på andra sidan hobbyrum?
I tidigare skisser hade vi ett ännu mer utdraget hus, ca 19 m långt (mot nuvarande 15 m). Men vi tyckte att de interna kommunikationerna blev för dåliga, det blev helt enkelt väldigt långt från den ena änden av huset till den andra. Dessutom kräver ett långsmalt hus att mer yta avsätts för genomgång vilket är en sorts slöseri. Nuvarande ritning är en kompromiss mellan många olika önskemål, som jag antar att alla hus är.

S Shiraz skrev:
En sak som jag tycker rent designmessigt ser dålig ut är den stora öppna ytan på plan 2, varför så stor?
Förutom att vara genomgångsrum är det också en lekyta. Dessutom vet jag inte om den är så stor, den helt öppna ytan är bara 4x4m vilket jag egentligen inte tycker är oresonligt.

Nu vet jag inte hur ni ska finansiera bygget men tänk på att värderingen utgår från att någon annan ska gilla huset och då funkar inga specialare. Så att skippa vissa saker som tvättstugan kan slå tillbaka på värderingen..
Det blir bara vi själva som värderar detta bygge.
 
En ren fråga bara, men ni har inte funderat på ett "knäckhus"? :)
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hemmakatten
I vår blivande lägenhet är TM, TT och VVB placerade i ett kaklat utrymme i en garderob i hallen.
 
Bifogade skisser är tänkta bara som inspiration. Skiss av husets planlösning med etiketterade rum inklusive sovrum, badrum, kök och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av tomt med markerad norrsida, enkla rumskonturer, byggnad, gräsmatta, bilparkering och trädgårdsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I korthet föreslår jag
1. Hävda tomtgräns, och utgå från en simpel rektangel parallellt med norrsidan
2. Utgå från enkla rumsformer utan omotiverade vinklar
3. Låg våtrummen ovanpå och så nära varandra som möjligt för enklare anslutning och ökad säkerhet vid haveri
4, Eftersträva framtida flexibilitet så att mindre rum kan slås samman och större kan delas av.
5. Fundera gärna en extra gång på trädgårdens framtida struktur, eller rentav investera i trädgårdsarkitekt.

Jag har utgått från givna premisser med entré närmast ekonomibyggnader och garage, utan att ifrågasätta.
Huset saknar särskild grovingång, vilket i synnerhet brukar efterfrågas av lanthushåll.
Jag har inte ritat in uteplatser eller dylikt, eftersom jag vet för lite om er omgivning.
De stora sällskapsrummen tänker jag mig försedda med rumsdelare, typ bokhyllor och kanske kamin/kakelugn
 
  • Gilla
major_tom och 2 till
  • Laddar…
Du skriver nu att huset ska vara "ett extremt lågprisbygge". Då bör ni verkligen tänka till om alla vinklar.

En klassisk lada, max 8 meter bred, är den absolut billigaste byggformen, då den ger de billigaste takstolarna och man slipper bärande väggar inomhus.

I och med att ni ville ha en vinterträdgård och en möjlighet att springa runt kan man även tänka sig ett vinkelhus, även det max 8 meter bredd, med vinterträdgård i vinkeln vilket gör husets avtryck kvadratiskt, och med altandörrarna från båda håll öppna. Det är dyrare men fortfarande mycket billigare än er komplicerade husmodell.

Angående att "vara tvättslav" så kan man ju göra som vi och ha tvättmaskinen i sitt stora badrum, med en dörr ut (det har inte vi, då badrummet är mot granntomten) och därmed en eventuell framtida möjlighet till spabad ute om man gillar det.

Ett annat alternativ är att förlägga tvättstugan som genomgångsrum mellan kök och badrum, och även badrummet som genomgångsrum till en avskild sovavdelning nere.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.