En släkting ska sälja sitt hus där man på framsidan kan stycka av en tomt som jag funderar på att köpa som i absolut värsta fall blir ca 15 x 40 m, dvs 600 m2. Har inget emot tomten (bor i brf idag med 400 m2) men problemet blir ju att 15m - 4,5m - 4,5m = 6m. Dvs huset får som mest bli 6m djupt. På ena långsidan är det en hög tuhjahäck mot en kvartersgata (villaområde) och på andra sidan är det ett befintligt hus som ska säljas.

Har ett par frågor om någon har kunskap och ork:

1. Hur kan hus i andra områden stå nära gator och grannar (hustaken nuddar ju nästan varandra) när jag som köper denna tomt måste förhålla mig till 4,5m?

2. Kan man vid försäljning av huset villkora att huset på den avstyckade tomten ska få stå närmare än 4,5m från tomtgränsen mot det befintliga huset?

3. Allmänna tips givet ovanstående? Vad kan jag hitta på för att lösa detta på ett bra sätt?
 
Det är inte ovanligt att detaljplaner är utformade så att man får ha mindre än 4,5m.

Det kan vara svårt att villkora något vid en försäljning. Dels är det knepigt att formulera ett köpekontrakt så att både villkoret och kontraktet i övrigt blir giltigt. Dels så ligger det slutliga beslutet hos kommunen att godkänna en placering som en mindre avvikelse. OM placeringen strider mot detaljplanen så får en kommun egentligen inte godkänna bygglovet, men det finns ett undantag, om avvikelsen är mindre. Definitionen av "mindre" är flytande, och även om kommunen accepterar placeringen så kan någon överklaga.

Det är vanligt att man villkorar ett tomtköp med att det måste gå att få bygglov på tomten.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inte ovanligt att detaljplaner är utformade så att man får ha mindre än 4,5m.

Det kan vara svårt att villkora något vid en försäljning. Dels är det knepigt att formulera ett köpekontrakt så att både villkoret och kontraktet i övrigt blir giltigt. Dels så ligger det slutliga beslutet hos kommunen att godkänna en placering som en mindre avvikelse. OM placeringen strider mot detaljplanen så får en kommun egentligen inte godkänna bygglovet, men det finns ett undantag, om avvikelsen är mindre. Definitionen av "mindre" är flytande, och även om kommunen accepterar placeringen så kan någon överklaga.

Det är vanligt att man villkorar ett tomtköp med att det måste gå att få bygglov på tomten.
Tack för ditt svar!
Okej, men kan jag se detaljplanen någonstans? Om grannhusen står med avstånd mindre än 4,5m (gammalt område), är det mer sannolikt att jag kan få igenom det då för att vi delar samma detaljplan?
 
Hemmakatten
Du får vända dig till kommunen och begära ut detaljplanen för ditt område. Många kommuner har lagt ut alla detaljplaner på sin hemsida.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.