Hej på er!

Har googlat, sökt i forumet och pratat med lite folk ute i fackhandeln men får olika bud beroende på vem jag frågar. Så tänker att jag ställer frågan här istället.

Har för avsikt att sätta in tvättmaskin och torktumlare i badrummet med en bänkskiva över. Det kommer användas som skötbord och för att vika tvätt. Har också tänkt att hänga upp två ikea-skåp över för förvaring av handdukar och lite tvättmedel. Till förmån för detta har jag nu tagit bort badkaret och har två väggar att nyttja för bänkskivan; en kortsida ca 80cm direkt in till vänster i badrummet, samt en långsida som löper bort till en liten skilje/glas-vägg vid duschen.

Det är helkaklat i badrummet och det är något tidigare ägaren gjort runt 2008. Det är troligen enkelgips bakom som sitter mot vertikala stålreglar (enligt regelsökaren). I ena bygghandeln får jag rekommendation om Molly (men ta bort piggarna först), i den andra tipsar dem om duo-max-plugg (gummi/plastplugg som ankar sig) och den tredje (samma varuhuskedja men annan stad) får jag höra att jag absolut inte ska använda Molly då hennes karl är snickare som då ringer honom. Då blir rekommendationen "brun-plugg" rakt i kaklet.

Mina två frågor är då (tillsammans med min icke-skalenliga bild nedan):

- Hur säkrar jag upp bänkskivan då jag inte har några underskåp?
Tanken nu är att använda mig av Ikeas stödbeslag som är 390x40 (markerat med orange) och sedan ett rejält vinkelbeslag i stål 330x500x30 märkt för 100kg (markerat med rött). Detta borde väl ändå räcka?
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70274628/

- Vad ska jag använda mig av i väggen? Molly, duomax, "brunplugg" eller något annat?

Illustrativ planritning av ett badrum med indikationer för tvättmaskin, torktumlare och bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
/M
 
H
Finns något som heter Rawlnuts en gummiexpander i olika längder, dom sväller ut på baksidan som en boll och sitter bra, dras med lite känsla tills det tar emot lite kraftigt ca 1 st per 40 cm, ( som det ser ut 3 st per regel ) vinkelbeslaget kan behöva 4 st i överdelen där draget blir
 
Ja läste lite om dem, men verkar vara väldigt svåra att hitta som privatperson. Tänkte köra på CC40.
 

Bästa svaret

Man skall kanske börja med att påpeka att det går troligen inte att sätta upp något, och fullt ut följa regelverket för tätskikt. I praktiken går det nog ändå att göra utan att du skall behöva få mögelproblem.

I BKR reglerna som gällde 2008 (byggde själv om våra badrum då), så hade man just förbjudit vanlig gips i badrum, alltså gips med kartongsida var förbjudet. Samtidigt hade man också förbjudit alla former av träskivor i väggar. Så lösningar med spånskiva eller OSB/plywood innanför gipsskivan var förbjudet.

Enligt reglerna från 2008 så måste man ha kortlingar av trä inne i väggen överallt där något skall skruvas upp, tom. toapappershållaren.

En generell regel för håltagning i tätskiktade väggar, som gällde även tidigare (och idag). Är att man får inte borra rakt igenom, det måste finnas en botten i hålet. Skälet är att man skall fylla borrhålet med silikon innan man sätter i skruv/plugg. Då skall silikonet tryckas med högt tryck in i hålväggarna. Om det är hål rakt igenom gipsskivan, så trycks silikonet bara in i hålrummet.

Med den lösning du troligen har i väggen så går det inte att sätta upp något och följa de här reglerna.

Men i praktiken kan man ju titta lite på hur hålen sitter i förhållande till vattenbegjutning. Jag skulle inte vilja fusksa med detta i duschen eller vid badkar. men tänk på att vatten kan röra sig i sidled bakom kaklet.
 
När jag läser vad du skriver och kommentarerna så drar jag slutsatsen att du inte bör fästa något alls i väggarna utan istället lägga bänkskivan på någon form av underrede eller helt enkelt förse den med ben.
 
Hild Hild skrev:
Hej på er!

Har googlat, sökt i forumet och pratat med lite folk ute i fackhandeln men får olika bud beroende på vem jag frågar. Så tänker att jag ställer frågan här istället.

Har för avsikt att sätta in tvättmaskin och torktumlare i badrummet med en bänkskiva över. Det kommer användas som skötbord och för att vika tvätt. Har också tänkt att hänga upp två ikea-skåp över för förvaring av handdukar och lite tvättmedel. Till förmån för detta har jag nu tagit bort badkaret och har två väggar att nyttja för bänkskivan; en kortsida ca 80cm direkt in till vänster i badrummet, samt en långsida som löper bort till en liten skilje/glas-vägg vid duschen.

Det är helkaklat i badrummet och det är något tidigare ägaren gjort runt 2008. Det är troligen enkelgips bakom som sitter mot vertikala stålreglar (enligt regelsökaren). I ena bygghandeln får jag rekommendation om Molly (men ta bort piggarna först), i den andra tipsar dem om duo-max-plugg (gummi/plastplugg som ankar sig) och den tredje (samma varuhuskedja men annan stad) får jag höra att jag absolut inte ska använda Molly då hennes karl är snickare som då ringer honom. Då blir rekommendationen "brun-plugg" rakt i kaklet.

Mina två frågor är då (tillsammans med min icke-skalenliga bild nedan):

- Hur säkrar jag upp bänkskivan då jag inte har några underskåp?
Tanken nu är att använda mig av Ikeas stödbeslag som är 390x40 (markerat med orange) och sedan ett rejält vinkelbeslag i stål 330x500x30 märkt för 100kg (markerat med rött). Detta borde väl ändå räcka?
[länk]

- Vad ska jag använda mig av i väggen? Molly, duomax, "brunplugg" eller något annat?

[bild]

Tack på förhand!
/M
Stödben i änden mot duschen? Eller 4 ben, dvs som ett bord? Fast personligen hade jag borrat och monterat fast.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H
Hild Hild skrev:
Ja läste lite om dem, men verkar vara väldigt svåra att hitta som privatperson. Tänkte köra på CC40
Dom finns på varuhusen Rawllnuts och domedagen är inte nära som en del säger och påpekar när det gäller att fästa i väggen . Dom gummiexspanderarna trycker ut och har en krake så där kommer det inte att läcka in i någon vägg, sen om det bara är en enkel gips bakom så bör det vara ben/ställbara på bordet och ett par fästen i väggen för att det ska stå kvar på plats och inte halka runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.