Hej!

Har beslutsångest här. Vilket kök ska jag välja? Ett från Marbodal eller ett med polska luckor och lådor från Blum? Ca 10-15000 kr i prisskillnad.
Jag gillade luckor och lådfronter från Blum och Polen men känns säkrare att beställa från Marbodal. Eller?

Hur är kvaliteten på dessa, är de samma? Tipsa mig gärna.
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Det finns nog polska luckor av olika kvalitet precis som Marbodal har luckor av olika kvalitet, så jag tror inte att det går att svara på din fråga om kvaliteten är samma.

Blums lådbeslag används av många kökstillverkare, kanske även av Marbodal. Blum tillverkar lådbeslag med olika kvalitet.
 
Tack för svaret, jo du har rätt, från kvalitet till kvalitet.

Vad skulle ni välja, ett kök från Marbodal eller ett från Polen där man får det lilla extra, tex låda istället för skåp under ugn, en aning längre lucka över ugn/micro så inga onödiga passbitar tillkommer och maffigare sidor av glas i lådorna osv för ungefär samma kostnad som hos Marbodal. Vad kan gå snett om man kör på ett från Polen mannen som leverar har en svensk byggfirma i Stockholm och han har levererat flera kök hit men känns pinsamt att knacka på hos folk och fråga hur de upplevt och vad de tycker


BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Det finns nog polska luckor av olika kvalitet precis som Marbodal har luckor av olika kvalitet, så jag tror inte att det går att svara på din fråga om kvaliteten är samma.

Blums lådbeslag används av många kökstillverkare, kanske även av Marbodal. Blum tillverkar lådbeslag med olika kvalitet.
 
BirgitS
L LJB skrev:
Vad kan gå snett om man kör på ett från Polen mannen som leverar har en svensk byggfirma i Stockholm och han har levererat flera kök hit men känns pinsamt att knacka på hos folk och fråga hur de upplevt och vad de tycker
Byggfirman borde ha en lista med telefonnummer till kunder som kan tänka sig att ge referenser.

L LJB skrev:
Vad kan gå snett om man kör på ett från Polen
Något saknas som det då tar längre tid att få och svårt med garantiärenden.

Har du jämfört vad du får betala för ett kök från Ikea, Kvick eller Epoq (Elgiganten)?

Det viktiga är väl inte att slippa en passbit utan hur bra t.ex. stommarna och luckorna tål tidens tand med t.ex. vatten, fettstänk och tappade föremål. Billigt blir dyrt om köket ser ut som skrutt efter 10 år.
 
Marbodal har blum på sina beslag
 
B Brolle85 skrev:
Marbodal har blum på sina beslag
Hur är det med deras lådor? Är det samma där?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Byggfirman borde ha en lista med telefonnummer till kunder som kan tänka sig att ge referenser.


Något saknas som det då tar längre tid att få och svårt med garantiärenden.

Har du jämfört vad du får betala för ett kök från Ikea, Kvick eller Epoq (Elgiganten)?

Det viktiga är väl inte att slippa en passbit utan hur bra t.ex. stommarna och luckorna tål tidens tand med t.ex. vatten, fettstänk och tappade föremål. Billigt blir dyrt om köket ser ut som skrutt efter 10 år.

Helt rätt men hittade inga nr. Jag ska nog fråga efter några referenser.

Jag har jämfört med de flesta, antingen har de inte den gråa nyansen jag vill ha eller så finns inte luckan. Ballingslöv har både luckan och färgen men där kostade det över vår budget. Polacken sägs kunna beställa exakt samma men snickeri blir från Polen och lådor från Blum.
 
Vad är det för färg / luckor du vill ha?
 
C cullberg skrev:
Vad är det för färg / luckor du vill ha?
Ballingslöv har de, ska heta GASTRO, pärlgrå. Priset blev för dyrt annars hade jag valt de.
 
L LJB skrev:
Ballingslöv har de, ska heta GASTRO, pärlgrå. Priset blev för dyrt annars hade jag valt de.
Kollat på Sentens som säljs av Electrolux Home? De brukar vara billigare än Marbodal, Kan även fås med omonterad stomme för att hålla nere priset. De har en lucka som heter Herrgård som finns i Ljusgrå och Mellangrå... De kör också Blum.
 
  • Gilla
LJB
  • Laddar…
Marbodal har blum i alla lådor och beslag, sentens kök på elektrolux är samma som marbodal fast under eget namn bara, marbodal har nog också platta paket på vissa modeller om man vill komma ner i pris
 
  • Gilla
LJB
  • Laddar…
Tack alla för era svar, uppskattar det verkligen. Jag ska åka till Electrolux home och titta där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.