MathiasS MathiasS skrev:
Överarbetad? Tvärtom. Jag tror det kan bli bra tillslut detta, men jag undrar hur du tänkte när de tre översta hylshållarna linjerar vertikalt i sin vänsterkant men den långa undre linjerar med de övriga tre till höger? Så kan vi inte ha det. Du får justera rad 2 till att linjera till höger. Skärp dig.
Skönt att någon äntligen tordes adressera elefanten i rummet och säga det alla tänker.
Hade tänkt lägga in en bild på hur mina verktyg hänger men fick plötsligt en massa annat att göra... :seenoevil:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Överarbetad? Tvärtom. Jag tror det kan bli bra tillslut detta, men jag undrar hur du tänkte när de tre översta hylshållarna linjerar vertikalt i sin vänsterkant men den långa undre linjerar med de övriga tre till höger? Så kan vi inte ha det. Du får justera rad 2 till att linjera till höger. Skärp dig.
Anklagar du mig för att tänka!?
Var är dendär rapporten?! :thinking:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Riktigt fräck! Kan du inte lägga in några bilder på själva rotationsmekanismen, vore intressant att se hur du gjort :)

Rotorn står på ett kullager i botten. En m10 flänsskruv passade bra i ett kullager.
Upptill behövs inget kullager. M10 bult i borrat hål bara.
En kort tjockväggig rörbit (distans) rymmer en kula och fjäder, det skapar klicket som låser rotorn i 3 lägen. Sitter vid övre lagringen.
4 vinklar förstärker tunnan runt dörren.
2 vinkeljärn ca 15x15x3mm förstärker dörr och dörröppning i tunnan.
3mm järn förstärker tunnans golv, tak och rotorn vid lagringarna.
Dörren är delvis förstärkt med dubbla plåtar.
Det syns på bild i mitten av dörren. Det gör dörren vridstyv.
Över och underkant av dörr förstärkt med bitar av den rundade falsade delen på tunnan.
Skruvmejselställ av korta rörbitar. Typ skrotad campingstol eller liknande.
Bitshållare av hålborrad träbit längst ner i dörren.
Verktygshållare av blankspik 60 och 100mm tror jag det va.
Gångjärnslist från 1964. Satt på motorluckan på dieseldriven tryckluftskompressor.
5st pivothjul under tunnan. Stadigt även över ojämnheter o brunnar.
Hela bygget andas enkelhet. Mycket är svetsat utan föregående slipning. Försökte få till fungerande kvalitet till rimlig arbetstid.
Självklart blev estetiken lidande men jag gillar det råa enkla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Ladda gärna upp bilderna som bilder istället för att bifoga dem, så får vi njuta av dem utan att klydda med att öppna dem.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Det blir så om bilderna är för stora.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ladda gärna upp bilderna som bilder istället för att bifoga dem, så får vi njuta av dem utan att klydda med att öppna dem.
Går det att direkt lägga upp bilder från min telefon utan att lägga upp bildlänk?
Jag har dom ju inte på nätet.
Jag lyckas inte riktigt ?!
 
Iaf i appen så är där en knapp under textfältet, bredvid "skicka".
Då borde det bli bilder :thinking:
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Efter mycket funderande, en förkylning samt inskolning och introduktion på ett nytt jobb så bestämdes tångförvaringen till följande:
En trähylla med olika tänger organiserade och upphängda i en verkstadsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ligger förvaringen ned, men tängerna kommer stå upp.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Nu fick tångförvaringen (verktyget tång, inte havsväxten tång :thinking:) sällskap med lite fler verktyg:

Väggmonterad verktygstavla med organiserade skiftnycklar, skruvmejslar och tänger i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu fick tångförvaringen (verktyget tång, inte havsväxten tång :thinking:) sällskap med lite fler verktyg:
Är man från Trelleborg har man alltid ett tångskämt att dra fram ur rockärmen...:D
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Skjuter in en liten fråga är eftersom det verkar vara on-topic....:

Migrerar just nu från en 25kvm verkstad till mitt dubbelgarage. Halva garaget är tillgänglig för bilservice etc andra halvan har skåp, förvaring osv. Nu ska allt som är i verkstaden in i en hörna i detta garage. Från början var planen att platsbygga inredning/lådor/Skåp som vi sett några fina exempel på här på forumet, men tid finns inte längre till detta. Av detta skäl lutar det nu mot att köpa bänkskåp med lådor samt överskåp från ikea, bygga skiva själv (tex golvspån med masonit på) och sedan plyfa på väggen mellan bänk och överskåp. Verktygstavla finns på annan plats i garaget.

Funderingen är om jag borde överväga några andra alternativ för inredning? Har tittat lite på tillverkare av verkstadsinredning men det blir sjukt mycket pengar utan mervärde. Ikeainredningen kommer kosta cirka 10k och blir ju onödigt fin (och lite ömtålig) , men det går snabbt att få det på plats och kan hämtas i kväll. Beggat kök på blocket har jag också tittat på, men har ingen lust att riva nåt någon annan och tja, det är bara några tusingar att spara ärligt talat...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ikeas gamla "värde"-serie är betydligt mer verkstadstålig än deras andra köksserier men nu verkar det vara bråttom så då är det inte tid att vänta på att det ska dyka upp sådana på blocket. Jag hade kört på nya ikeaprylar, ska det sitta fixt ser jag inget större problem. Jag försökte bygga en monterings-ö på hjul av ikeaskåp och det gick lite sämre då stommarna var lite för klena för att orka hålla sig upprätt.
 
Näe det är lite bråttom och jag har haft lite koll på blocket. De flesta verkar tycka att man kan byta nedmontering mot skåp och då betalar jag nog hellre för nya grejer....

Det man kan göra med de nya skåpen är att montera egna bakstycken som sitter bakpå och inte i spåret i skåpstomen - det borde stabilisera en hel del. Man kan ju också tänka sig att ha extra ben på strategiska ställen, tex under skruvstädet. Lådorna antar jag också kan vara en svag punkt, iaf det stora lådorna, men om man limmar botten i sidostyckena borde det hålla....

Man man nog också montera några träbitar på tvären upptill istället för de plåtprofiler man har där i original.....dessa tar ju bara upp kraft åt ett håll...
 
Ola C Ola C skrev:
Är man från Trelleborg har man alltid ett tångskämt att dra fram ur rockärmen...:D
:crysmile:

Du tänker på doften av hemma? ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:crysmile:

Du tänker på doften av hemma? ;)
Precis:geek:. Den välkomnande doften längs kustvägen, innan man når fram till palmerna o får den där riktiga Mallorcafeelingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.