Finns det något standardmått på hur långt från väggen ett uttag i en hörna ska sitta? Lika långt som från golvet så det ser symmetriskt ut?

Mina uttag kommer sitta rätt högt, typ 300 c/c då jag kommer sätta höga socklar.
 
Det finns bara rekommendationer/normer, inte regler, så egentligen kan du sätta dem var som helst så länge du inte bryter någon annan regel, t.ex. avstånd till vatten, e.dyl.

Standardnorm för vägguttag är annars 200 mm från golvet.
 
200 går inte, då får man spåra in halva uttaget i sockeln, och det blir nog inte så snyggt :)

Finns det nån rekommendation på avstäng från hörna dådå?
Annars får jag ju bara sätta det som jag tycker det passar. Eller höra med elektrikern. Men han kommer inte förrän nästa vecka. Och tänkte att jag skulle borra upp hål till dosor och spåra lite nu i helgen, för sen är ju semestern slut :(
 
Som jag skrev så får du sätta det var du vill.
200 mm är "rekommendetionen" men inget krav.

Sätt det så det blir snyggt och fungerar.
 
Det avstånd i sidled som finns i standarden är 250 mm från hörnet, eller 700 mm om man tror platsen är lämplig för en garderob.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Bara som info. 200mm över golvet gäller ej enligt senaste standard, nu är det fritt att placera på lämplig höjd.
 
Tackar Bo, det var det svaret jag var ute efter :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
När jag gick i skolan så var det 500 mm från vägg alt. 700 mm från vägg om man ska ha garderob, som stod i våra läroböcker. Fast sånt där förändras ju konstant.

//Patrik
 
Ja, det ändrades i SS 437 01 02 som kom ut för ett år sedan, närmare bestämt ändrades de allra flesta måttuppgifter med denna standard så man ska nog inte förvånas över hur placeringen faktiskt ser ut i Svenska hem...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det ändrades i SS 437 01 02 som kom ut för ett år sedan, närmare bestämt ändrades de allra flesta måttuppgifter med denna standard så man ska nog inte förvånas över hur placeringen faktiskt ser ut i Svenska hem...
Precis som Bo säger har dessa rekommendationer ändrats. Så TS kan med gott samvete placera uttaget där det passar bra.

Ur SS 437 01 02:

"Eluttag på vägg placeras om möjligt 250 mm från innerhörn. Ska plats finnas för flyttbar garderob placeras uttag minst 700 mm från innerhörn."
 
För flexibel möblering är det bra att ha minst ett "möbeldjup" (typ en bokhylla byrå) från hörnet, så man kan ställa en sådan möbel i hörnet. SS 437 01 02, 250mm från innerhörn passade inte mig alls, kan inte ställa något i hörnet.
 
Det blev 200 från hörnet och 200 från golvet. Kommer ha pardörrar som öppnas in i rummet, så kommer inte kunna ha någon möbel där hursomhelst :) Tack för alla tips!
 
Det viktigaste är ändå att man ha alla uttag och brytare på samma höjd i bostaden och att varje möblerbar vägg har ett uttag och det ska sitta uttag på 3,75m imellan. Vid en renovering så ska man alltid salta det lite med extra uttag då man aldrig kan få för få.

Sen så där man har en "tv hörna" så ska man ha 6st brunnar varav minst 2st? ska vara av euro kontakt. (har inte boken framför mig just nu.)

Annars är det inte mycket som har förändrat mer än att det inte finns någon standard höjd längre. Men 30cm plus 2cm är faktiskt inte så fel. (plus 2 använder man om man ej har lagt in golv ännu.) Annars så tycker jag att 20cm över färdig golv kan bli lite lågt då det kanske läggs ett golv ovanför de gamla och bredare golvlister då är man uppe och naggar på uttaget nästan.

Men som vanligt så ska en elektriker vara med och sköta allting när de gäller el då det är behörighetskrävande. (Ja även dosor och rör.)
 
Jag tänkte sätta ett uttag ovanför fast installerad garderob. Är det 200mm ovanför garderob aom rekas då likt golv? Blir ju snyggare om man sötter det närmare garderoben pp 50-100mm då det döljs av garderoben som 2.36 hög.

Är till belysning garderob samt övervak-kamera, router och lite annan el ovanpå garderob mm

Dågarderob är 60cm bred tänkte jag sätta uttag ca 40cm från hörn för att dölja det lite. Man får ändå anvönda stege för att nå det så att det sitter 2dm längre in stör knappast
 
En placering över en garderob skulle jag nog säga, bör i första hans styras av åtkomlighet. Hur trångt är det där (när garderoben är på plats). Det skall gå att komma åt uttaget för att kontrollera anslutningarna, och för att byta ut det, utan att riva garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.