B blumenthal skrev:
Vi är generellt sett inte så förtjusta i tillgänglighetskrav och hoppas kunna undvika det mesta av dem genom goda kontakter med bygglovshandläggaren. I värsta fall kan det också blir aktuellt med lite ombyggnader direkt efter slutbeskedet för att få det på ett rimligt sätt.
Jag reagerar lite på det där, även om ni skulle kunna komma undan tillgänglighetskraven på något sätt så kan svåra saker hända i livet. Sjukdomar, olyckor och barn med medfödda handikapp kan ändra förutsättningarna ganska snabbt och då vill du ha den där tillgängligheten.

Om inte annat vill du nog gärna leva till hög ålder och då kanske också vill kunna leva kvar i huset. Många människor fastnar i bostäder som inte är anpassade till deras sämre rörlighet och får ett sämre liv just när de har som mest behöver så bra förutsättningar som möjligt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Jag reagerar lite på det där, även om ni skulle kunna komma undan tillgänglighetskraven på något sätt så kan svåra saker hända i livet. Sjukdomar, olyckor och barn med medfödda handikapp kan ändra förutsättningarna ganska snabbt och då vill du ha den där tillgängligheten.

Om inte annat vill du nog gärna leva till hög ålder och då kanske också vill kunna leva kvar i huset. Många människor fastnar i bostäder som inte är anpassade till deras sämre rörlighet och får ett sämre liv just när de har som mest behöver så bra förutsättningar som möjligt.
Hej! Fru Blumenthal blandar sig i lite:

Håller helt med. Jag vill bygga huset så att vi inte behöver flytta bara för att någon bryter benet. Det är också bra att kunna bli gammal i ett hus. Däremot är det här och nu vi behöver hög effektivitet. Med fyra barn är köket en arbetsplats. Det kan spara oss många arbetstimmar och ge oss mycket trevligare samvaro i köket om det är planerat för oss, så som vi är här och nu. Att handkappanpassa en familjs kök ser jag lite som att handikappanpassa ett restaurangkök. När vi sen blir gamla och kassa hoppas jag att vi har bättre med tid och kan köra rullstolsrally i ett lite mindre superoptimalt kök.
 
BirgitS
E En Uggla skrev:
Jag vill bygga huset så att vi inte behöver flytta bara för att någon bryter benet.
Men du kan tänka dig att flytta om någon råkar ut för en trafikolycka och blir sittande i rullstol?
Var ska den personen bo tills ni har köpt ett nytt hus?
Är det inte trist att tvinga barnen att flytta igen när de just har kommit till ro i huset?

B blumenthal skrev:
Som du har märkt har vi ganska specifika åsikter om ganska många saker. Arkitekter är säkert bra på att bygga normala hus. Men om man inte vill ha ett normalt hus tror jag inte att arkitekter är de första man ska vända sig till. Men jag kan förstås ha fel, jag har aldrig haft närmare kontakt med en arkitekt.
Det är väl just att komma fram till något annorlunda som de flesta arkitekter tycker är kul, stimulerande och utmanande, inte att rita samma sak som en massa gånger förut. Vill ni inte ha omväxling i era arbetsuppgifter på jobbet?

B blumenthal skrev:
Vi är smutsiga lantisar som inte duschar på morgonen.
Kommer det att gälla alla barnen när de blir tonåringar också?
 
I övrigt måste jag ta på mig hela skulden för de många fönstren: Jag älskar ljus. Att sovrummen inte är sovrum utan vinterträdgårdar ser jag som en komplimang: Vem vill inte bo i en vinterträdgård, liksom? (Rätt många, verkar det som, men jag vill…)

Om planlösningen inte är helt optimal till formen är det också mitt fel. Blumenthal ägnade flera år åt att fila på den perfekta planlösningen. Han ritade låda efter låda med finfint internt flöde. Sen försökte han piffa upp lådorna utvändigt med balkonger och små tillbyggnader. Jag tjatade enträget om att ett hus behöver ha rätt proportioner för att bli vackert utifrån. Och det är svårt att få rätt proportioner på ett stort hus. Det är lätt att det ser ut som en institution snarare än ett hem. Till slut bestämde vi oss för att börja från utsidan och rita ett hus med vad vi ser som vackra proportioner mellan höjd och bredd och djup och lagom med vinklar och vrår. Planlösningen vi fick in där blev antagligen inte den mest optimala planlösning som kan tänkas ut om man bara har bra planlösning som mål. Den blev vad man får när man sätter in rum i ett hus man redan har föreställt sig utifrån.
 
B blumenthal skrev:
Vi är generellt sett inte så förtjusta i tillgänglighetskrav och hoppas kunna undvika det mesta av dem genom goda kontakter med bygglovshandläggaren.
Jag är inte så förtjust i hastighetsbegränsningar och hoppas kunna undvika dom genom goda kontakter på Trafikverket. Har du några tips?

Jag har svårt att se att den enskilda handläggaren kan runda krav som är lagstadgade?

Syftet med reglerna är ju inte bara att man ska kunna bo kvar i huset om 40 år när man är gammal. Det handlar också om att minska samhällets kostnader för tillfälliga boenden, assistans, etc om någon blir skadad och t ex behöver sitta i rullstol en begränsad tid.

Det är väldigt stor skillnad om man kan bo kvar hemma under sin tre månaders rehabilitering jämfört med att bo på något boende. Man behöver ju inte göra några tokanpassningar, det räcker att det går att få till en dräglig vardag även med hjälpmedel. Blir någon permanent rullstolsbunden så vill man förmodligen göra betydligt mer anpassningar. Men även då är det ju bra om man kan bo kvar hemma under tiden.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Men du kan tänka dig att flytta om någon råkar ut för en trafikolycka och blir sittande i rullstol?
Var ska den personen bo tills ni har köpt ett nytt hus?
Är det inte trist att tvinga barnen att flytta igen när de just har kommit till ro i huset?
Om det händer tar vi bort köksön och flyttar handfatet i badrummet på bottenvåningen. Jag besökte en man som sitter i rullstol efter en trafikolycka en gång. Hans kök hade extremt öppna golvytor. Vilket såg ut att vara alldeles utmärkt för en person i hans situation, men hade passat min familj mycket dåligt. Jag tror inte att man kan bygga ett hus som är perfekt både för gående och rullstolsburna. Hamnar någon i rullstol får de som fortfarande kan kroppsarbeta bygga om delar av huset.

BirgitS BirgitS skrev:
Kommer det att gälla alla barnen när de blir tonåringar också?
Förhoppningsvis inte. Men de blir inte tonåringar samtidigt.
 
Ni skriver att ni ritade utsidan först och sedan placerade ni rum så som var möjligt?

Det uttalandet gör att jag kommer säga som tidigare nämnt. Kontakta en arkitekt!

Att en arkitekt bara skulle vara bra på normala hus är way off. De kan absolut rita vanliga hus men i regel så är det ju när man inte vill ha ett "normalt" hus som man går till en arkitekt direkt, annars brukar man hitta en grundstomme från en tillverkare som man sedan möblerar om lite med hjälp av deras arkitekt.

Tänk på att en arkitekt brukar ha en bred portifolio. De ritar inte bara hus utan hotell, lägenheter, köpcentrum osv osv.

:)
 
  • Gilla
Vasteras och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E En Uggla skrev:
Jag besökte en man som sitter i rullstol efter en trafikolycka en gång. Hans kök hade extremt öppna golvytor.
Det behövs ju inga extremt öppna ytor för att uppfylla tillgänglighetskraven, utan det är väl 120 cm breda passager om det samtidigt är skåp/lådor som man behöver kunna öppna i passagen.

Anledningen till att kommunerna kräver tillgänglighetsanpassning är ju för att det är de som är skyldiga att bekosta anpassningen om något händer, de flesta har inte en massa pengar på lager som kan användas för att bygga om kök och badrum samtidigt som inkomsterna minskar kraftigt.
 
Vad roligt att så många har åsikter om planlösningen och kriterierna bakom planlösningen. Jag har redan fått en del att fundera på och rita om efter. Tyvärr hinner jag inte göra det just nu, för stunden nöjer jag mig med att posta en tomtkarta som kanske ger lite ökad förståelse för de speciella förhållanden som råder.

Tomtkarta som visar nytt hus, gammalt hus, uthus, bilparkering, trädgård och terrassmur på en 8000 kvm tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt markera hjälpligt vad som är vad. Alla gråa byggnader är olika sorters uthus. Hela tomten är 8000 kvm (för att ge en uppfattning om storleken) och sluttar måttligt mot öster. Det nya huset är uppträngt så långt mot norr som möjligt för att maximera trädgården med södersol.

D DrGreenbaum skrev:
Hur tänkte ni göra det här? Har tänkt bygga ett sånt här system till sommaren men det var ju allt annat än självklart hur det skulle gå till. Både teoretiskt och praktiskt.
Tanken är att ha en omkopplare för att kunna köra tappvatten genom golvvärmeslingorna. Den varma sommaren är inte bara tiden då soliga rum blir överhettade utan också tiden då man vattnar som en galning. Att köra det kalla brunnsvattnet en vända genom golvvärmeslangarna innan man slänger ut det på gräsmattorna borde kunna ge avsevärd kylning. I teorin i alla fall, om det fungerar i praktiken återstår att se.

Q Qvanten skrev:
Jag reagerar lite på det där, även om ni skulle kunna komma undan tillgänglighetskraven på något sätt så kan svåra saker hända i livet. Sjukdomar, olyckor och barn med medfödda handikapp kan ändra förutsättningarna ganska snabbt och då vill du ha den där tillgängligheten.

Om inte annat vill du nog gärna leva till hög ålder och då kanske också vill kunna leva kvar i huset. Många människor fastnar i bostäder som inte är anpassade till deras sämre rörlighet och får ett sämre liv just när de har som mest behöver så bra förutsättningar som möjligt.
I princip är det förstås inget fel med tillgänglighet. Men som ugglan redan varit inne på är det inte rimligt att försämra husets vardagsfunktionalitet för att någon, någongång, kanske kommer att sitta i rullstol.

Sedan är det här i praktiken inget hus man bor i på sin ålders höst. Då har förhoppningsvis ungdomarna tagit över ruljansen och gamlingarna flyttat till Sydfrankrike.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nej, man kan ha mycket synpunkter på tillgänglighetskraven. Men det är de lagar och regler man har att förhålla sig till och att det skulle gå att förhandla bort dom med kommunens handläggare verkar konstigt.
 
B blumenthal skrev:
Tanken är att ha en omkopplare för att kunna köra tappvatten genom golvvärmeslingorna.
Tänk på att det finns krav i BBR på att man ska skydda tappvattenledningarna mot uppvärmning. Jag tror inte en sån lösning är kompatibel med de kraven?
Kanske om man bara använder det vattnet till bevattning, men det känns inte så smart att dumpa en massa vatten i trädgården för att man har för varmt inne. Vad ska ni ha för värmekälla?
 
Radiator system likväl golvvärme är ett slutet system och att köra kallt brunnsvatten känns inte som någon bra lösning av flera skäl. Dels skit om så i småpartiklar som lär kapa cirkulationspumpens livslängd avsevärd men även saker som kondens. Att ha ett kallt golv (+8°) i ett övrigt varmt utrymme lär skapa kondens i golven. Dessutom stiger inte kall luft så det enda som lär hända är att golven blir iskalla men rummet i helhet fortfarande är varmt!

Jag förslår istället som förslag att sovrummen läggs mot norr i den mån som är möjlig planlösningsmässigt och att man sedan sätter in ett takfönster i vardera rum för ljuset skull men även för möjligheten att kunna ventilera ut den varma luften kvällstid (y)
 
kör bergvärme och frikyla
 
J Jarlsgård skrev:
Radiator system likväl golvvärme är ett slutet system och att köra kallt brunnsvatten känns inte som någon bra lösning av flera skäl. Dels skit om så i småpartiklar som lär kapa cirkulationspumpens livslängd avsevärd men även saker som kondens. Att ha ett kallt golv (+8°) i ett övrigt varmt utrymme lär skapa kondens i golven. Dessutom stiger inte kall luft så det enda som lär hända är att golven blir iskalla men rummet i helhet fortfarande är varmt!
Jag har också tänkt på det med kondensen. Möjligen kan man lösa det hjälpligt genom att avfukta inomhusluften, men det är lite riskabelt. Jag tänker att man kunde stänga av mellan golvvärmeslingorna och resten av värmesystemet och helt enkelt spola ur golvvärmeslingorna på sommaren. Vi vattnar ändå mycket när det är varmt. Småpartiklar bör man kunna filtrera bort.

J Jarlsgård skrev:
Jag förslår istället som förslag att sovrummen läggs mot norr i den mån som är möjlig planlösningsmässigt och att man sedan sätter in ett takfönster i vardera rum för ljuset skull men även för möjligheten att kunna ventilera ut den varma luften kvällstid (y)
Det är ingen dum idé! Takfönster verkar lite svårt att montera under tidspress, men slutresultatet kunde kunna bli bra.
 
Frikyla som nämndes här är absolut ett förslag! Vanligtvis när man vill kyla ner så använder man sig av fläktkonvektorer. Då kyler man ner som en radiator och sedan blåser fläkten ut den svala luften, då får man önskad effekt :)

Takfönster skulle jag inte påstå är så jobbiga att montera under tidspress om man tex väljer en storlek som går in precis mellan takstolarna. Då slipper man hålla på att regla en massa extra och det räcker med 2 tvärreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.