RörBjörnen skrev:
Som rörmockare man är vill jag påstå att det finns lika många åsikter som det finns värmekällor....

/björne
Borde inte en rörmokare kunna stava till sitt yrke? Hihi... 😝
 
El från Vatten, vind, sol och kärnkraft (dvs Svensk el) som driver en "riktig" värmepump (bergvärme eller luft-vatten) som sedan matar ett lågtempererat vattensystem (och därmed ger kanon SCOP) det är grejer det. När man sedan kompletterat med solceller blir det perfekt. ;)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
N
P PoP Family skrev:
Hej Nalleman,
är lite inne på din linje.
Vad har du för typ av eluppvärmning? Golvvärme / radiatoer etc? Hur stort hus? Hur mycket el förbrukar du?
Har du varmvattenberedare då med antar jag?
Käre värld vad långt efteråt jag svarar på detta inlägg men ändå! :)

Jag har en boendeyta på runt 90 m2 i 1 ½ plans äldre villa. Dåligt isolerat med torpargrund.
Värmer upp med luftvärmepump och oljefyllda radiatorer. värmer även upp ett isolerat utrymme på c:a 8 m2 i uthuset.
Total elförbrukning ligger på runt 9 000 kWh och då häller jag cirka 22 grader inne. Även varmvatten värms med el.

Helt okej tycker jag så jag lär fortsätta med eluppvärmning under överskådlig tid.
 
  • Gilla
Z9le
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Sticker ut hakan lite men jag hyllar faktiskt el som en förträfflig värmekälla. Har kompletterat med en luftvärmepump och ligger nu på en mycket rimlig kostnad för min uppvärmning. Har dessutom tecknat ett tioårigt elavtal med Skellefteå kraft. Avtalet innebär el som till 100 % är vindkraftsproducerad. Bra för miljön alltså! Plus att det är skönt att ha koll på sitt elpris (den del som politikerna inte råder över alltså) så pass lång tid.

Fördelar med el:
- Smidig och bekväm hemleverans.
- Egentligen inget som kan gå sönder eller krångla på ett bra tag utom möjligen värmepumpen då.
- Inga extrakostnader för t.ex. sotning.
- El som enbart består av vindel är minst lika miljövänligt som t.ex. berg- eller fjärrvärme. Det sistnämnda är inget alternativ eftersom jag bor på landet.
Nackdelar med el:
- Klåfingriga politiker som straffar en alldeles förträfflig energikälla med skatter in absurdum!
- ?

Kommer utan tvekan att hålla fast vid eluppvärmning under överskådlig tid för jag GILLAR faktiskt detta sätt att värma mitt hus!
Skelefteåkraft har svårt att garantera helt vindkraftfri produktion när de själva äger andelar i Forsmark kärnkraftverk https://www.skekraft.se/om-oss/verksamhet/ Sen är det ju bra att få el när det inte blåser;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
B basseman skrev:
Skelefteåkraft har svårt att garantera helt vindkraftfri produktion när de själva äger andelar i Forsmark kärnkraftverk [länk] Sen är det ju bra att få el när det inte blåser;)
I mitt avtal står 100 % vindel. Hur de sedan löser detta överlåter jag till Skellefteå kraft att lösa.
 
Avtalet är nog inte så mycket värt, leverantören måste ju kunna garantera att du för el hela tiden och ibland blåser det inte.
 
N
B basseman skrev:
Avtalet är nog inte så mycket värt, leverantören måste ju kunna garantera att du för el hela tiden och ibland blåser det inte.
Jaja vi säger väl så då. Nöjd?
 
Det är över en längre tid som 100% vindel gäller. Månad ? År? Dvs olika källor lånar av varandra. Totalt sett så ska de producera tillräckligt med vindel som abonnenterna har tecknat avtal för. Det gäller inte timme för timme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L largab skrev:
Det är över en längre tid som 100% vindel gäller. Månad ? År? Dvs olika källor lånar av varandra. Totalt sett så ska de producera tillräckligt med vindel som abonnenterna har tecknat avtal för. Det gäller inte timme för timme.
Ne den femte feb var det nog lite svårt med vindel ;-)
 
B
EON har ett avtal som ger 100% kärnkraft.
Ju fler som tecknar det, bu starkare signal till galenpannorna i riksdagen.

Maximera kärnkraften och sänk skatten på el.
Sveriges dessutom självförsörjande på lättgreppat kärnbränsle.
 
  • Gilla
Christoffer L och 2 till
  • Laddar…
Har själv ytjordvärme. Samma pump som bergvärme, men slangen läggs på en dag av en grävmaskinist. Har man tillräcklig tomt så är det ett bra alternativ!
 
B
F Fluxor skrev:
Har själv ytjordvärme. Samma pump som bergvärme, men slangen läggs på en dag av en grävmaskinist. Har man tillräcklig tomt så är det ett bra alternativ!
Alltid hört att där är dyrare och sämre än luftvatten
 
B byron v2 skrev:
Alltid hört att där är dyrare och sämre än luftvatten
På vilket sätt är det sämre? Effektiviteten sägs vara bättre än luft-vatten. Man slipper störande utedel som väsnas bitvis. Man har möjlighet till frikyla.

Visst, bor man i Skåne kanske det är monetärt dött lopp, men längre norrut verkar jordvärmen överlägsen.
 
B byron v2 skrev:
EON har ett avtal som ger 100% kärnkraft.
Ju fler som tecknar det, bu starkare signal till galenpannorna i riksdagen.

Maximera kärnkraften och sänk skatten på el.
Sveriges dessutom självförsörjande på lättgreppat kärnbränsle.
Här har du ett annat bolag som bara kör kärnkraft.
Tyska statens monopolbolag EON tycker jag inte har i Sverige att göra. Genom Maude Olofssons elcertifikat har tyska staten tjänat enorma pengar på Dumme Schweden.
https://www.karnkraft.se/
 
B
F Fluxor skrev:
På vilket sätt är det sämre? Effektiviteten sägs vara bättre än luft-vatten. Man slipper störande utedel som väsnas bitvis. Man har möjlighet till frikyla.

Visst, bor man i Skåne kanske det är monetärt dött lopp, men längre norrut verkar jordvärmen överlägsen.
Ja så kan det säkert vara.
Jag har svårt för att räkna ut vad som egntligen är bäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.