A
J Jonas_81 skrev:
Så en fuling har du i ärmen att dra fram om hon säljer rätt så snart... lämna in om startbesked med hennes underskrift på godkännande i samma veva som ägarbytet...
Men har damen verkligen tänkt sälja? Är det inte bara något man säger för man vet att ingen lever för evigt och varken damen eller damens dottern vill att arvet ska minska i värde?
 
  • Gilla
Sandpapper och 2 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Hur andra grannar i samförstånd löser frågan tycker jag är lite ointressant.
Jag kan tänka mig att ta upp tanken i en diskussion med grannen.
Den gamla granntanten inser väl att livet inte varar för evigt,
och att hon får tänka på barn och barnbarn.

De vill säkert någon gång i framtiden bygga en liten gäststuga på tomten,
och då är vi plötsligt där, eller hur?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag kan tänka mig att ta upp tanken i en diskussion med grannen.
Lite svårt, när grannen vägrar att prata mer med TS om detta.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Lite svårt, när grannen vägrar att prata mer med TS om detta.
Ja det förstår jag.
Men kanske grannens barn är lite mer pratbara?
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det förstår jag.
Men kanske grannens barn är lite mer pratbara?
Nej. Om du läser tråden så är det grannens dotter som fått sin mamma att ta tillbaka medgivandet.
TS har dessutom redan varit på grannens son så mycket att även han inte längre vill prata mer med TS.
 
H hemljuvahem86 skrev:
1) Värmepumpen sitter mot vår släktings altan och brummar en hel del under höst, vinter och vår när dessa ligger i sin badtunna. Grannen gick motvilligt med på att sätta dit ett "bullerplank" som vår släkting byggde och betalade, men det blev inte mycket bättre.

2) Den inneboende spelar ganska ofta hög musik i friggeboden sent på kvällarna, och detta är tydligen ganska störande då friggeboden har lövtunna väggar, antagligen 95-reglar med enkelgips. De lugna sommarkvällarna är borta med vinden.
Förstår att det blev irriterande för din släkting. Men jag har svårt att tro att irritationen hade varit mindre om huset varit byggt 2,5 meter längre bort, utan krav på medgivande. Håller man sig med bullrande pump och ravepartys för jämnan så gör det avståndet ingen skillnad.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
T tompaah7503 skrev:
Förstår att det blev irriterande för din släkting. Men jag har svårt att tro att irritationen hade varit mindre om huset varit byggt 2,5 meter längre bort, utan krav på medgivande. Håller man sig med bullrande pump och ravepartys för jämnan så gör det avståndet ingen skillnad.
ot. Ursäkta men är inte det här lite väl mycket trådkapning nu? Jag tycker ursprungd-tråden som hadlar om kommunens agerande och om hur mycket någon har rätt att ändra sig samt hur mycket någon har rätt att pressa fram ett medgivande är juridiskt intressant. Kan vi inte hålla oss till det?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
harry73
@MissMuffet, ta det lugnt. Exemplet om friggeboden som orsakade mer besvär än man till en början kunde tro är relevant.
Därmed är alla följdreaktioner också relevanta.

Du har på något sätt bestämt dig att ts är den elaka grannen och att grannen är en snäll gammel tant som är offret.
Det kan såklart vara sant, men det är inget jag läser i ts inlägg
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
@MissMuffet, ta det lugnt. Exemplet om friggeboden som orsakade mer besvär än man till en början kunde tro är relevant.
Därmed är alla följdreaktioner också relevanta.

Du har på något sätt bestämt dig att ts är den elaka grannen och att grannen är en snäll gammel tant som är offret.
Det kan såklart vara sant, men det är inget jag läser i ts inlägg
Det var absolut inte meningen att "hoppa på " någon. Sorry om mitt inlägg uppfattades så.

Du har till viss del helt rätt men jag tror inte heller TS kommer någon vart längre med att fortsätta gå på sin granne. Kan gamla damen och hennes barn visa för kommunen att TS har försökt nå dem x-antal gånger på en och samma dag skulle det till och med kunna göra saken värre för TS.

(Jag tycker Kommunens agerade i det hela är mer intressant ur ett juridiskt synpunkt än hur vi pratar med grannar.)
 
Har nu läst igenom tråden och jag tror att det handlar hela handlar om personliga relationer. Här är min tolkning:
TS har en god relation till grannen och ger sitt medgivande. Hon har inga tankar på att hennes fastighet tappar ett hypotetiskt värde pga en byggnad nära hennes tomt. Grannens dotter, som är mycket medveten om fastighetspriser och tänker på huset som hennes framtida arv blir irriterad på att mamman godkänt medgivandet utan att prata med sin dotter. Mamman känner sig "dum" och övertalas av dottern att återta medgivandet. TS blir då i sin tur irriterad på återtagandet och påbörjar en övertalningskampanj varpå mamman känner sig trängd mellan dottern och TS. Förstår då att hon undviker att vistas på tomten eller svara i telefon då det innebär att oavsett hur hon gör så blir det någon som blir missnöjd över hennes beslut, antingen TS som närmsta granne eller de egna barnen. Hon är dessutom relativt nybliven änka så hon känner sig säkert väldigt ensam i den här situationen och upplever också att hur hon än gör så blir det fel.

Med det sagt skulle jag råda TS att släppa frågan. Kanske tom be om ursäkt för att ha varit påstridig men kanske också förklara för dottern och sonen att det var väldigt oväntat att efter 46 dagar så backade grannen. Det tror jag alla vinner på för jag tror TS chanser att få bygga där han vill är minimala.
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 12 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har nu läst igenom tråden och jag tror att det handlar hela handlar om personliga relationer. Här är min tolkning:
TS har en god relation till grannen och ger sitt medgivande. Hon har inga tankar på att hennes fastighet tappar ett hypotetiskt värde pga en byggnad nära hennes tomt. Grannens dotter, som är mycket medveten om fastighetspriser och tänker på huset som hennes framtida arv blir irriterad på att mamman godkänt medgivandet utan att prata med sin dotter. Mamman känner sig "dum" och övertalas av dottern att återta medgivandet. TS blir då i sin tur irriterad på återtagandet och påbörjar en övertalningskampanj varpå mamman känner sig trängd mellan dottern och TS. Förstår då att hon undviker att vistas på tomten eller svara i telefon då det innebär att oavsett hur hon gör så blir det någon som blir missnöjd över hennes beslut, antingen TS som närmsta granne eller de egna barnen. Hon är dessutom relativt nybliven änka så hon känner sig säkert väldigt ensam i den här situationen och upplever också att hur hon än gör så blir det fel.

Med det sagt skulle jag råda TS att släppa frågan. Kanske tom be om ursäkt för att ha varit påstridig men kanske också förklara för dottern och sonen att det var väldigt oväntat att efter 46 dagar så backade grannen. Det tror jag alla vinner på för jag tror TS chanser att få bygga där han vill är minimala.
Det är precis som jag gjorde att slutade diskutionen med damen efter det första försök och valde sedan att prata med sonen istället som var på min sida från början tills han gav upp efter ca:en månad. Det som jag mest arg på är att damen ändrade på beslutet så sent (46dagar) så hann jag att bekosta mig ca:30000:- även på kommunen som står på hennes sida. Jag upplever mig att jag har blivit särbehadlat av både grannen och kommunen.
 
Ja absolut. Jag förstår att du känner dig lurad men jag tror tyvärr inte att du kommer längre än så här även om det, rent logiskt, finns konstigheter. Kan man tex återta ett medgivande? Ja, kanske, enligt vad som påpekats tidigare att det inte finns ritningar kopplade till medgivandet, osv. Misstänker att det stannar vid att du dyrt får konstatera att det hade behövts mer dokumentation kopplat till medgivandet.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har nu läst igenom tråden och jag tror att det handlar hela handlar om personliga relationer. Här är min tolkning:
TS har en god relation till grannen och ger sitt medgivande. Hon har inga tankar på att hennes fastighet tappar ett hypotetiskt värde pga en byggnad nära hennes tomt. Grannens dotter, som är mycket medveten om fastighetspriser och tänker på huset som hennes framtida arv blir irriterad på att mamman godkänt medgivandet utan att prata med sin dotter. Mamman känner sig "dum" och övertalas av dottern att återta medgivandet. TS blir då i sin tur irriterad på återtagandet och påbörjar en övertalningskampanj varpå mamman känner sig trängd mellan dottern och TS. Förstår då att hon undviker att vistas på tomten eller svara i telefon då det innebär att oavsett hur hon gör så blir det någon som blir missnöjd över hennes beslut, antingen TS som närmsta granne eller de egna barnen. Hon är dessutom relativt nybliven änka så hon känner sig säkert väldigt ensam i den här situationen och upplever också att hur hon än gör så blir det fel.

Med det sagt skulle jag råda TS att släppa frågan. Kanske tom be om ursäkt för att ha varit påstridig men kanske också förklara för dottern och sonen att det var väldigt oväntat att efter 46 dagar så backade grannen. Det tror jag alla vinner på för jag tror TS chanser att få bygga där han vill är minimala.
Bra sammanfattning. En punkt man kan lägga till är att det medgivande som lämnades troligen inte uppfyller formkravet för ett medgivande. Ett korrekt medgivande bör innehålla en ritning som visar var komplementbyggnaden kommer att placeras. I så fall krävs det även ett andra medgivande med komplett underlag.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Som jag har skrivit några gånger, nej man kan inte ta tillbaka ett medgivande. Men det är möjligt att medgivandet som gavs är ogiltigt. OM det ex. inte bygger på korrekta ritningar.
 
  • Gilla
Kung Louie och 4 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Bra sammanfattning. En punkt man kan lägga till är att det medgivande som lämnades troligen inte uppfyller formkravet för ett medgivande. Ett korrekt medgivande bör innehålla en ritning som visar var komplementbyggnaden kommer att placeras. I så fall krävs det även ett andra medgivande med komplett underlag.
Medgivandet är helt korrekt och tydligt enligt den advukakten som vi har pratat med. Plasering på huset har jag visad grannen på plats då och det var helt ok för henne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.