Humlo
Jag skulle behöva tips på det mest energisnåla alternativet för en lampa att ha i hallen som ledljus?

Lampan ska sitta i en lång korridor utan fönster där familjen går om nätterna - till toa eller helt enkelt byter sängplatser pga. mardrömmar och närhetsbehov. :)

Mina funderingar är 1) en vanlig LED-vägglampa med låg watt som sitter i eluttaget och som jag manuellt tänder och släcker. 2) En liten nattlampa med rörelsesensor i eluttaget som bara tänds när det passerar någon. Men den sitter ju också i hela tiden och vad drar en sån i "vänteläget" så att säga? 3) Ett annat alternativ är att ladda 4 AA batterier och sen sätta i dem i en nattlampa som får lysa nattetid tills man laddar batterierna igen om nån vecka/veckor Vad kostar det att ladda 4 batterier i 12h?

Vilket av dessa alternativ drar minst ström?
 
En 2.5W LEDlampa kostar dig i runda slängar 40kr om året om den är igång dygnet runt och elen kostar 2kr/kWh. 2.5W LED motsvarar ca 20W glödlampa.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Svindyrt i inköp men smart som sjutton om man redan har väguttag. Inbyggt skymningsrelä.

LED vit 6 mA 1.7 W


[länk]

Sådana satte jag i köket. lagom med ljus om man ska gå upp utan att tända.
Kök med väggmonterade underskåpslampor som ger ett mjukt ljus över svart bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Sådana satte jag i köket. lagom med ljus om man ska gå upp utan att tända.
[bild]
Hur mkt lyser dom om det är riktigt mörkt? Ta gärna en bild.
På min arbetsplats, sjukhus, har man på flera avdelningar monterat dessa i golvnivå och jag är riktigt imponerad av spridningen på ljuset fast att de sitter på standardhöjd srån golvet.
 
Det finns experimentella LED som har mycket högre lumen per watt än vad man som konsument kan köpa, såg någonstans att Cree hade kommit upp till 303 LPW, det var dessutom i rumstemperatur.
En sådan skulle nog klara sig under 1kr/år i driftkostnad, men säkert tiotals miljoner i investering.
Är det ett experiment eller letar du efter lägsta totalkostnad?
Är det totalkostnad kommer troligtvis bensin eller matkostnad (beroende på hur du tar dig till en affär) påverka mer än driftkostnaden, så välj en enkel ledlampa med 1-3w och ha tänd dygnet runt.
Skymmningsrelä kommer ta årtionden att tjäna in.
 
C
Gimp Gimp skrev:
Det finns experimentella LED som har mycket högre lumen per watt än vad man som konsument kan köpa
Som kuriosa kan nämnas att den teoretiska maxgränsen där 100% av elenergin konverteras till ljus ligger på runt 320 lm/W för ett typiskt LED-spektrum.
Nu haltar dock jämförelsen eftersom en konsumentlampa även inkluderar en 230V drivkrets som har mer eller mindre bra verkningsgrad.
 
C cpalm skrev:
Som kuriosa kan nämnas att den teoretiska maxgränsen där 100% av elenergin konverteras till ljus ligger på runt 320 lm/W för ett typiskt LED-spektrum.
Nu haltar dock jämförelsen eftersom en konsumentlampa även inkluderar en 230V drivkrets som har mer eller mindre bra verkningsgrad.
Har också sett uträkningar på 683lm/W där någon räknade elektroner och fotoner, men den praktiska tillämpningen är kanske inte i första fokus i dessa.
Department Of Energy estimerar att vi går över 250lm/W 2025, vet dock inte om det är med eller utan övriga förluster och vid normala temperaturområden.
Tacka vet jag lågtrycksnatrium, dom ligger redan idag på 200lm/W, kanske inte med Ra-100 dock.
 
C
Gimp Gimp skrev:
Har också sett uträkningar på 683lm/W där någon räknade elektroner och fotoner, men den praktiska tillämpningen är kanske inte i första fokus i dessa.
Den siffran gäller nog monokromatiskt ljus, typ röd/grön/gul/blå LED (grön är den effektivaste om jag minns rätt), tycker jag känner igen den från de tabeller jag sett. Spektrat påverkar effektiviteten ganska mycket.
 
C cpalm skrev:
Den siffran gäller nog monokromatiskt ljus, typ röd/grön/gul/blå LED (grön är den effektivaste om jag minns rätt), tycker jag känner igen den från de tabeller jag sett. Spektrat påverkar effektiviteten ganska mycket.
Precis, har för mig att det var 555nm, kanske inte så behagligt som belysning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.