Hej jag ska byta fönster i huset och funderar på att beställa på mentafönster. Är det någon som har gjort det och säga hur fönstren är?? Sen hur dom håller sig efter något år? Tacksam för svar. :)
Mvh
 
Det finns spaltmeter med diskussion för eller emot plastfönster, inte minst i detta forum. Jag tror man kan sammanfatta det såhär:
För plastfönster: Billioga. God kvalite ger årtionden av underhållsfria fönster, väl etablerat i bl a Tyskland. Vid utländska leverantörer finns oftast Drehkipp-funktionen som svenska fönstertillverkare har svårt att erbjuda.
Nackdelar: estetiska problem kan sänka husvärdet. Kan helt förstöra det optiska intrycket på huset. Oftast mindre ljusyta än vid träfönster, det blir mörkare i rummen.

Just detta märke har jag ingen uppfattning om.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Att köpa och bo i ett hus är precis som ett äktenskap. Du planerar väl inte för hur det blir när ni ska skiljas på bröllopsdagen? Satsa på det som passar er ekonomi och jobblust just nu. Är du killen som gillar att slipa och måla så ta träfönster. Vill du behålla utseendet på ett dussinhus från en viss tidsepok - välj samma som tidigare. Vill du ha tid för annat och planerar att bo där - välj pvc.
 
  • Gilla
hokodoki och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte ett pvc-fönster för källaren med säkerhetsglas från Mentafönster och upplevde dem som punktliga med leveransen och fick precis vad jag beställde.
Se bara till att mät mycket noggrant och kolla vad de finns för olika alternativ, så ni får vad ni vill ha.
 
john68 john68 skrev:
Du planerar väl inte för hur det blir när ni ska skiljas på bröllopsdagen?
De som inte har gjort äktenskapsfördrag dag ett ångrar det ibland djupt och bittert! Vilket jag själv inte ha gjort och inte behövt ångra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
De som inte har gjort äktenskapsfördrag dag ett ångrar det ibland djupt och bittert! Vilket jag själv inte ha gjort och inte behövt ångra.
Det är väl en del av livet. Hängslen och livrem i husköp och äktenskap, då har man ju redan funderat på att det tar slut. Påbörja inget då så slipper man. Man får väl reda upp saker när de uppstår tänker jag. Började själv med att köpa hus ihop med frugan utan att ens bott ihop och det efter 8 månader. Lets walk on the wild side...
 
Tack för alla svar! Men jag undrar fortfarande om det är någon som har erfarenhet av dessa fönster.. :)
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
E Enilsa skrev:
Tack för alla svar! Men jag undrar fortfarande om det är någon som har erfarenhet av dessa fönster.. :)
Hej! Jag har dessa fönster i min villa från -38. monterat själv . Största skillnaden var ljudkomforten. Blev väldigt tyst inne. Valde 3-glas menta original. Köpte huset 2004. 2005 kittade, slipade, målade ALLA fönsterbågar. Efter några år började färgen flagna. Sen bytte jag allt till PVC.2012, 13, 14, 15. Ångrar inget och jag tycker inte det förstört det etiska på huset.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
E Enilsa skrev:
Hej jag ska byta fönster i huset och funderar på att beställa på mentafönster. Är det någon som har gjort det och säga hur fönstren är?? Sen hur dom håller sig efter något år? Tacksam för svar. :)
Mvh
Gammal kåk = träfönster som öppnas utåt, plastfönster öppnas som regel inåt och har ett "billigt" utseende, både ute o inne,
träfönster har lite bättre K-värde än plastfönster.
Ny kåk = egalt vilken typ, fasadutformning med puts etc. döljer plasten bättre, tänk på hur fönstret öppnas, utåt eller inåt i rummet,
inga fönsterbrädor med blommor, sk. dreh-kipp-beslag är bra för att man kan ställa fönstret i vädringsläge.
Vid träfönster-köp kräv ALLTID minst 10 års garanti mot rötangrepp.
 
Nej, det ser mkt bra ut. Man kan behålla stilen på huset med dessa fönster. mina har dre-kipp. vädringsläge och öppnas inåt.
Perfekt när de skall putsas! Jag klarar att plocka bort blommorna vid fönsterputsning. Dessutom är dessa fönster svårare att bryta upp för tjuven eftersom de just öppnas inåt. Genialt! Allt var inte bättre förr. Enligt mitt tycke hör träfönster till det förgångna.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte träfönster med dreh-kipp som är utmärkta. Jag tycker mycket om de större fria glasytor som träfönster ger = mer ljus.
 
Eftersom det redan är lite OT så fyller jag på...

Som Tomas skriver, utseendet påverkas, framförallt på hus <1930.
Smaken är ju som baken, de finns de som inte tycker en porsche är snyggare än en nissan micra. eller tycker tvärtom. :)
Det estetiska PÅVERKAS, sen hur viktig påverkan är eller vilka preferenser man har är en annan sak.
Själv skulle jag inte tveka att montera plastfönster i en 70-talskåk eller senare som jag tänkt bo i i < 20 år.

I en sekelskifteskåk med originalfönster kvar skulle jag uppmana de som funderar på byte att gå runt i kvarteret och verkligen titta på hus som har kvar sina originalfönster resp har bytt till plast, lyssna på andra runtomkring om man själv är en sådan som inte ser dessa skillnader, med detta i åtanke tänka efter en gång extra innan plastfönster.

Drehkipp borde ju vara praktiskt där man vill vädra ibland, och där det är svårt komma åt och putsa utifrån (högt upp). Erfarenhet endast från boende på tyska hotell. :) Men många konstruktioner på vippfönster stjäl som sagt glasyta. Från insidan tycker jag inåtgående sidohängda "moderna" fönster ofta ser nättare ut, trots att de är lika klumpiga, om man jämför med utåtgående vippfönster iom att man ser mer av karmen på dessa... Nättast är ju som tidigare sagts nästan alltid de utåtgående träfönstren... Med rätt färg håller träfönster väldigt länge mellan ommålningar...
 
För att få lika mycket glasyta som med träfönster gick jag från tvåluft till enluft och treluft till tvåluft.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag köpte ett pvc-fönster för källaren med säkerhetsglas från Mentafönster och upplevde dem som punktliga med leveransen och fick precis vad jag beställde.
Se bara till att mät mycket noggrant och kolla vad de finns för olika alternativ, så ni får vad ni vill ha.
+1 på den. Har menta i källaren sen 2011. Trots att det är ganska utsatt läge så ser de ut som nya.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.