Hej, undrar om någon har några idéer vad vi kan göra åt följande, byggde nytt hus med en stor husleverantör sommaren 2018. Har märkt under vintern att det drar ordentligt med kalluft från framförallt båda altandörrarna. Tycker man känner tydligt att det kommer kalluft ifrån insidan ramen på den nedre delen av dörren. Är det fel? Mätte även temperaturen (se bild), det visade nästa -5. Är detta normalt? utetemp var ca -16.
Termometer visar -4.9°C på golvet nära en altandörr för att illustrera kallras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det inte drar märkbart från öppningen nertill, utan det är ifrån insidan av dörren.

Innan jag börja nämna hus- och dörrleverantör, undrar jag bara om det är fel på dörren. Tacksam för synpunkter.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Grattis till en tät och välisolerad altandörr! (Obs ironi)
Kollade vår dörr, och termometern visar +14°C:
Termometer som visar +14°C inne vid en otät altandörr med en matta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vi har ju +1°C ute nu, lite mildare klimat än ni har där uppe i norr.

Analys och lösningsförslag:
Tätningsremsorna gör inte sitt jobb. Köp nya, lite tjockare i silicongummi på t.ex. K-Rauta.
För det är troligen bara så att kall uteluft drar in i den otäta dörrspringan.

Och mina trädgårdsdörrar är helglasade, tillverkade i Polen, och har dubbla tätningslister.
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
 
Fulkemisten
Kolla också att dörren inte glipar upptill eller nedtill. Dörrar är ofta sänkta i botten från fabrik. Det brukar vara enkelt att höja eller sänka hela bladet ett par mm till ett par cm beroende på hur mycket som krävs. Gångjärnen har oftast ett lock upptill som kan skruvas av med handkraft eller en tång, sedan justerar man höjden med en invändig insexskruv.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
När vi köpte lägenhet 2002 i ett 60-tals hus så var fönstrena och balkongdörren bytt via föreningen 2 år innan till 2+1 fönster som var delbara. Från balkongdörren drog det oerhört kallt så jag delade den och såg att den saknade isolering fullständigt. Nedanför glaset var det bara 2 masonitskivor med ca 30mm luft mellan. Jag tyckte väl det var fel på dörren men det jag gjorde då var att köpa en skiva cellplast på byggmax och stoppa in där och skillnaden blev enorm.
 
  • Gilla
Nisken och 2 till
  • Laddar…
Tack för inläggen, vi ska kolla tätningen samt om dörren glipar eller ej. Problemet är anmält till husföretaget, så förhoppningsvis tar de tag i ärendet. Har även kontaktat dörrtillverkaren och de ansåg inte detta vara normalt, och kan även ta sig an ärendet om inte husföretaget svarar inom ett par dygn.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kollade vår dörr, och termometern visar +14°C:
Men vi har ju +1°C ute nu, lite mildare klimat än ni har där uppe i norr.
Trådstartarens temperaturskillnad mellan uteluft och vid dörren är 11 grader, din är 13 grader. Du vann, men inte med mycket :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Trådstartarens temperaturskillnad mellan uteluft och vid dörren är 11 grader, din är 13 grader. Du vann, men inte med mycket :)
Nja....

Skillanden för TS var ju mellan ca +15 och -5 grader dvs ca 20 grader tempskillnad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Nja....

Skillanden för TS var ju mellan ca +15 och -5 grader dvs ca 20 grader tempskillnad.
-16 ute och -5 inne, det blir 11 graders skillnad.
 
T tompaah7503 skrev:
-16 ute och -5 inne, det blir 11 graders skillnad.
Så rumstemperaturen inne har ingen betydelse menar du?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
-16 ute och -5 inne, det blir 11 graders skillnad.
Jag vet inte riktigt jag, för mig spelar det ingen större roll hur kallt det ör utomhus utan jag vill nog ändå ha 21-22 i rummet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Problemet uppstår troligen av drag. Du borde kunna se om dörren tätar dåligt mot karmen på ett eller annat sätt och agera utefter det. Men det kan lika gärna vara undermålig tätning/drev under dörrkarmen. Ett ställe där det ofta uppstår problem pga felaktigt montage.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Nu är det ett par år sedan jag satt i skolbänken och räknade på isoleringsvärden. Men i vissa fall med stora glasytor och lite mediokra u-värden kan man få minusgrader på insidan av glaset när det är riktigt kallt ute. Om det är rimligt i detta fallet eller inte kan jag inte svara på rak arm. Men det hela går att räkna på och inomhustemperaturen spelar roll för hur kallt insidan av glaset är.
 
Skriv gärna här i tråden om hur det löste sig! Är nyfiken - har nämligen samma problem med vår ytterdörr.
 
Vad är det gröna på bilden?

Om ni känner att det drar så är inte dörren tät. Tycker ni ska kräva att husleverantören fixar felet
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
D09
Låna/ hyr en värmekamera och fota.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.