Hej!

Har köpt ett hus byggt -59 och i en liten, helt omålad garderob finns en gammal vattenskada. Läckan är lagad men måste jag byta spånskivan i taket? Eller kan jag sätta något innertak på?

Vattenfläckar på spånskiveinnertaket nära en rörkåpa i en omålad garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Tobias
 
Spånskivan är knappast original från 1959. Det är säkert ombyggt av någon anledning. På bilden ser det inte uttorkat ut. Vad finns det i holken? Fuktskadad spånskiva blir inte snygg med målarfärg.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har testat med en enkel fuktmätare och den visar 0%. Min ved visar runt 15% så det borde stämma någorlunda tänker jag. Men kanske har fukten förstört spånskivan så att den måste bytas ändå? En spånskiva under diskbänken var helt porös och den fick jag byta ut.
Den lilla lådan döljer ventilation från köksfläkten på andra sidan. Att byta ut det träet om det behövs borde vara lättare än taket iaf.
 
Om du sätter något annat material under spånskivan behöver du inte byta ut den. Men det går inte att återställa fuktskadad spånskiva.
 
Sålänge det är torrt så hade jag spacklat på taket om strukturen ändrats av fukten, sedan målat.

Blir det inte bra finns ju Huntonit, gips alt. Sätta någon väv+måla.
 
Ok! Låter bra. Tack för hjälpen. Jag testar att spackla/ måla först så får vi se. Det är ju en garderob så det är inte så noga att det ser helt perfekt ut, bara det håller.
 
För den som var orolig för fuskbygge :) kan jag ge trygga besked och meddela att jag bytte ut spånskivan. Det var inte speciellt svårt men nu är halva huset fyllt med sågspånsisolering. :)

Uppdaterat tak med ny spånskiva runt skorstenen och synlig sågspånsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.