J jonko skrev:
Ja. Det var den funktionen jag var ute efter när jag köpte mina första två puckar, jag har två armaturer i hallen som tidigare gått vid separata brytare men nu med Plejd stur jag båda armaturerna från båda brytarna.
Okej. Så du kan tända puck ”2” via en brytaren som går till puck ”1” med enkelklick? Om det är så blir jag glad
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Dennisert skrev:
Okej. Så du kan tända puck ”2” via en brytaren som går till puck ”1” med enkelklick? Om det är så blir jag glad
Trycker jag en gång så tänds puck 1 och 2 (samma styrka som när jag senast släckte dom) , trycker jag igen så släcks båda. Dubbeltryck så tänds båda på 100%
Nu funderar jag på att byta till en dubbelbrytare vid puck 1 och låta den ved enkeltryck styra endast den armatur som den har tråd till och vid dubbeltryck trigga en scenario som släcker samtliga rum.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
Klarar plejd dim 2 att kopplas ihop med en dimmbar JOLLY rund transformator från hidealite?
 
En gynekolog kan koppla en Plejd rätt! Hur misslyckades han med detta? Fas/Nolla in, väl märkt med pilar in, samt ”utgående” fas..
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
H Husqvarna220Ac skrev:
En gynekolog kan koppla en Plejd rätt! Hur misslyckades han med detta?
Du hjälper inte mig överhuvudtaget för tillfället. Har du några tips om vad som gått snett?
 
Kanske skulle börja förklara lite mer..?
 
E
Frågan är om plejden klarar av en JOLLY rund eller om den inte klarar detta. Eller om det blir problem när trafon också är dimmbar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dennisert
  • Laddar…
E epw skrev:
Frågan är om plejden klarar av en JOLLY rund eller om den inte klarar detta. Eller om det blir problem när trafon också är dimmbar.
Nej det är avsikten, att ljusreglera just dimbara trafos. Jag misstänker att han kan ha kopplat 230V på sekundärsidan.
 
E
J Johan456 skrev:
Nej det är avsikten, att ljusreglera just dimbara trafos. Jag misstänker att han kan ha kopplat 230V på sekundärsidan.
Okej, vilken trafo rekommenderas för styrning via plejd isåfall?

Menar du sekundärsidan på plejd eller trafon??
 
E epw skrev:
Okej, vilken trafo rekommenderas för styrning via plejd isåfall?

Menar du sekundärsidan på plejd eller trafon??
Det beror på vad du ska ha trafon till, belysning? LED? Jag menar att han kan ha anslutit 230V från Plejd-dimmern till sekundärsidan på trafon. 230V ska in på trafos primärsida. (Ok, nu kan någon anmärka, egentligen har trafon en upp och en nedsida, ofta och i detta fall är dock primärsidan uppsidan:) )
 
E epw skrev:
Ja den ska användas till fönsterspottar (led) .

Jag kanske uttrycker mig luddigt men det är alltså plejden som gått sönder. Först fick vi ström i den och sedan small den och luktade.
Trafo är ansluten rätt väg gällande sekundär /primärsida.
Just Jolly Round ljusregleras med ”pushdim”. Det fungerar inte med en dimmer typ TRIAC som är tekniken i en Plejd... Ehh... det borde en elektriker förstå, men han kanske var ”grön”? Är det en kompis till dig? Att det smäller är däremot lite märkligt och visst, det kan finnas diverse mkt osannolika skäl till det men något rimligt skäl ser jag inte.
 
E epw skrev:
Frågan är om det är skäl nog för att "bränna" plejden. Vad har ni andra använt för trafo med denna kombo? Hidealite spot mini vp 1,2w fönsterspottar med plejd dim 2??
Jag tycker inte den borde brinna av det nej, svårt att svara på utan att veta hur den var kopplad. Det är faktiskt svårt att hitta dosmonterade LED-drivdon för TRIAC-dimmer. Möjligtvis kan du hitta 1-10V... jag ska kika lite
 
E
J Johan456 skrev:
Jag tycker inte den borde brinna av det nej, svårt att svara på utan att veta hur den var kopplad. Det är faktiskt svårt att hitta dosmonterade LED-drivdon för TRIAC-dimmer. Möjligtvis kan du hitta 1-10V... jag ska kika lite
Det vore till stor hjälp om du vill kolla om du hittar något som passar
 
Fann E-7980927 kräver dock minst 6W last, har du bara en spot på drivern?

Det är Rexels egna märke och kan bara köpas genom Storel/Selga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.