Hej!
Jag skulle vilja installera en kamin i stugan och hittade en som känns klockren. En Jötul F3. Hade som bestämt mig tills jag fick se tillhörande skorstensrör Jötul F3 kamin i gjutjärn med svart skorstensrör i en utställningslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske överdriver jag men tycker att det ser knepigt ut på en så liten och låg kamin.
Googlar man bilder så ser det betydligt trevligare ut Jötul F3 kamin med flammande brasa, ansluten till ett svart skorstensrör, intill en vedstapel och en vit murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt försäljaren så är det nödvändigt att ha halvisolerat rör direkt från kaminen till innertaket och sedan helisolerat resten. Men på bilden på hemsidan måste det ju vara oisolerat från början? Är det för att den ansluts mot murstock högre upp? Eller finns det lösningar man kan göra för att kunna ha oisolerat? Isolera väggar o tak? Eller köra oisolerat först och en övergång till halvisolerat en bit under innertaket? Skulle se bättre ut tänker jag
Vore mycket tacksam för svar!
 
Allting beror på hur och var du har murstocken. Om du har en murstock som du kan ställa ifrån dig en kamin jämte och ansluta direkt, behöver du inte ett jätterör rakt upp i taket, utan då vinklar du det in i murstocken (fast vet man inte vad man gör ska man leja bort det, för det måste vara helt tätt och provtryckas och ha sig). Om du däremot inte har någon murstock så blir det en sån lösning som på bild två.
Där har man satt ett oisolerat rör eftersom kaminen står en bit från väggen, vilken i sin tur ser ut att vara av sten eller betong. Då kan man låta värmen stråla från skorstensröret också. Men om förutsättningarna ser annorlunda ut kan dt behövas isolering. Strålningsvärme är mycket kraftigare än man tror, jag har varit med om ett par tillbud själv i vardagsrummet.
Om röret ska gå rakt upp genom taket och ut i det fria som en egen skorsten, så måste det givetvis vara helisolerat efter alla konstens regler där röret möter byggmaterial.
Jag föreslår att du tar kontakt med närmaste sotare. Det är ändå de som ska godkänna installationen, så de kan lika gärna få komma ut till dig och titta på hur förutsättningarna ser ut. Då kan de ge bättre råd redan från början. Plus att du få en opartisk expert.
 
Ett oisolerat rör första biten går bra om väggen bakom är värmeskyddad. Det finns brandplattor som kan limmas direkt på väggen som är smidiga att använda
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tackar för svar!
Ja det kommer bli en egen skorsten, alltså ingen murstock att ansluta till. Får nog bli till att ringa sotaren men det är alltid skönt att vara någorlunda påläst så det verkar som att man vet vad man pratar om :D
Om man kör oisolerat första biten behöver man då en övergång till halvisolerat en bit under innertak för att sedan köra helisolerat i genomgången? Eller skulle det kunna funka med en sån brandplatta i taket?
 
Tror du måste fråga sotaren, för förutsättningarna kan variera.
 
Tänk till en gång extra kring detta. Du har hittat en trevlig kamin som är toppen att elda i, men den är låg. Att kaminen är varm fattar alla men det är inte lika självklart att barn förstår att röret är skitvarmt.

Även ett halvisolerat rör blir riktigt varmt vid längre eldpass, ett oisolerat blir hett.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tänk till en gång extra kring detta. Du har hittat en trevlig kamin som är toppen att elda i, men den är låg. Att kaminen är varm fattar alla men det är inte lika självklart att barn förstår att röret är skitvarmt.

Även ett halvisolerat rör blir riktigt varmt vid längre eldpass, ett oisolerat blir hett.
Nåja, även själva kaminen blir ju också väldigt varm. Har man barn i huset och tänker bli med kamin, får man sätta upp grindar eller liknande runt alltihopa.
Sen är det ju iofs så att bränt barn skyr elden.
 
Visst är kaminen varm, men den har eld i sig som alla ser, röret är lättare att missa då det inte ser varmt ut. Men det finns ju många lösningar på det. låt ungarna bränna sig, sälj dom, ställ upp grindar, använd isolerat rör osv. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.