MissMuffet skrev:
Vi måste därför hålla isär trer olika saker här:
1 Är det grannen TS är arg på?
eller
2 Är det Kommunen TS är arg på som kräver in ett nytt medgivande?
eller
3 Är TS arg för att grannen inte betala det TS tycker att hen lagt ut i förberedelser?

Tänker TS tjafsa med kommunen så rekommenderar jag inte det. Kommunen har bra jurister. Är det grannen TS tänker tjafsa med så kan TS lätt bli den som får problem.
Vad säger att TS är arg överhuvudtaget?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men en badbassäng/pool kan man ju anlägga var som helst på tomten.
Behövs inget bygglov eller grannhörande för det.
Sant. Jag ville bara peka på att TS glömde att informera eller valde aktivt att inte visa någon ritning/skiss eller berätta om hela planen för grannen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Kommunen vägrar befatta sig med sånt när det gäller bygglovsfria byggnader.
Alla byggnader närmare grannens tomt än 4,5 meter är bygglovspliktiga.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
NEJ! man får bygga bygglovsfria byggnader som friggebod eller attefallshus närmare en tomtgräns OM grannen godkänner. Kommunen har inget med den processen att göra. Det är upp till dig själv att se till att ha godkännande. Har du inte det så är huset per definition ett svartbygge.

När det gäller Attefallshus, så måste man ju lämna in en bygganmälan och få startbesked, då kan kommunen välja att lägga in att kontrollera att grannen har godkänt placeringen som villkor för startbeskedet. Men det är inget obligatoriskt, om kommunen inte kontrollerar så ligger det ändå på dig att se till att ha ett medgivande, det är du som åker på att riva om någon ifrågasätter medgivandet senare.
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller Attefallshus, så måste man ju lämna in en bygganmälan och få startbesked, då kan kommunen välja att lägga in att kontrollera att grannen har godkänt placeringen som villkor för startbeskedet. Men det är inget obligatoriskt, om kommunen inte kontrollerar så ligger det ändå på dig att se till att ha ett medgivande, det är du som åker på att riva om någon ifrågasätter medgivandet senare.
Så en fuling har du i ärmen att dra fram om hon säljer rätt så snart... lämna in om startbesked med hennes underskrift på godkännande i samma veva som ägarbytet...
 
Alltid lurigt det här. Min släkting gav tillstånd till en friggebod 2 meter från tomtgränsen ganska nära deras uteplats. Skönt tänkte de med lite inynsskydd (det var helt öppet där innan, bara en häck). Första året var det jättelugnt, andra året kom grannen på att denne skulle inreda friggeboden för att hysa nån sorts inneboende, så boden isolerades och en luft-luftvärmepump införskaffades. Två problem av detta

1) Värmepumpen sitter mot vår släktings altan och brummar en hel del under höst, vinter och vår när dessa ligger i sin badtunna. Grannen gick motvilligt med på att sätta dit ett "bullerplank" som vår släkting byggde och betalade, men det blev inte mycket bättre.

2) Den inneboende spelar ganska ofta hög musik i friggeboden sent på kvällarna, och detta är tydligen ganska störande då friggeboden har lövtunna väggar, antagligen 95-reglar med enkelgips. De lugna sommarkvällarna är borta med vinden.

Hade man blivit informerade om att man skulle ha en luftvärmepump och innboende hade man antagligen fattat ett annat beslut. Byggnaden som sådan var man enkom positiva till. Det var allt som grannen hittade på efteråt som har gjort grannsämjan förstörd.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H hemljuvahem86 skrev:
Alltid lurigt det här. Min släkting gav tillstånd till en friggebod 2 meter från tomtgränsen ganska nära deras uteplats. Skönt tänkte de med lite inynsskydd (det var helt öppet där innan, bara en häck). Första året var det jättelugnt, andra året kom grannen på att denne skulle inreda friggeboden för att hysa nån sorts inneboende, så boden isolerades och en luft-luftvärmepump införskaffades. Två problem av detta

1) Värmepumpen sitter mot vår släktings altan och brummar en hel del under höst, vinter och vår när dessa ligger i sin badtunna. Grannen gick motvilligt med på att sätta dit ett "bullerplank" som vår släkting byggde och betalade, men det blev inte mycket bättre.

2) Den inneboende spelar ganska ofta hög musik i friggeboden sent på kvällarna, och detta är tydligen ganska störande då friggeboden har lövtunna väggar, antagligen 95-reglar med enkelgips. De lugna sommarkvällarna är borta med vinden.

Hade man blivit informerade om att man skulle ha en luftvärmepump och innboende hade man antagligen fattat ett annat beslut. Byggnaden som sådan var man enkom positiva till. Det var allt som grannen hittade på efteråt som har gjort grannsämjan förstörd.
Det är defintivt inte tillåtet att sätta upp en pump på tomtgränsen utan tillåtelse. Även fast tillåtelse finns för byggnaden, men hur man ens går vidare i en sån sak vet jag inte.

Men du har en bra poäng att man bör tänka på att användningen kan ändras.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Alltid lurigt det här. Min släkting gav tillstånd till en friggebod 2 meter från tomtgränsen ganska nära deras uteplats. Skönt tänkte de med lite inynsskydd (det var helt öppet där innan, bara en häck). Första året var det jättelugnt, andra året kom grannen på att denne skulle inreda friggeboden för att hysa nån sorts inneboende, så boden isolerades och en luft-luftvärmepump införskaffades. Två problem av detta

1) Värmepumpen sitter mot vår släktings altan och brummar en hel del under höst, vinter och vår när dessa ligger i sin badtunna. Grannen gick motvilligt med på att sätta dit ett "bullerplank" som vår släkting byggde och betalade, men det blev inte mycket bättre.

2) Den inneboende spelar ganska ofta hög musik i friggeboden sent på kvällarna, och detta är tydligen ganska störande då friggeboden har lövtunna väggar, antagligen 95-reglar med enkelgips. De lugna sommarkvällarna är borta med vinden.

Hade man blivit informerade om att man skulle ha en luftvärmepump och innboende hade man antagligen fattat ett annat beslut. Byggnaden som sådan var man enkom positiva till. Det var allt som grannen hittade på efteråt som har gjort grannsämjan förstörd.
Det är väl tack och lov relativt ovanligt att den granne man har en överenskommelse med beter sig så illa. Det som dock är vanligt är att fastigheter byter ägare och då vet man inte vad som kan hända.

Jag skulle inte tillåta bebyggelse nära min tomtgräns, vad ska jag tjäna på det egentligen, ingenting.
 
  • Gilla
Husgubbe och 3 till
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Alltid lurigt det här. Min släkting gav tillstånd till en friggebod 2 meter från tomtgränsen ganska nära deras uteplats. Skönt tänkte de med lite inynsskydd (det var helt öppet där innan, bara en häck). Första året var det jättelugnt, andra året kom grannen på att denne skulle inreda friggeboden för att hysa nån sorts inneboende, så boden isolerades och en luft-luftvärmepump införskaffades. Två problem av detta

1) Värmepumpen sitter mot vår släktings altan och brummar en hel del under höst, vinter och vår när dessa ligger i sin badtunna. Grannen gick motvilligt med på att sätta dit ett "bullerplank" som vår släkting byggde och betalade, men det blev inte mycket bättre.

2) Den inneboende spelar ganska ofta hög musik i friggeboden sent på kvällarna, och detta är tydligen ganska störande då friggeboden har lövtunna väggar, antagligen 95-reglar med enkelgips. De lugna sommarkvällarna är borta med vinden.

Hade man blivit informerade om att man skulle ha en luftvärmepump och innboende hade man antagligen fattat ett annat beslut. Byggnaden som sådan var man enkom positiva till. Det var allt som grannen hittade på efteråt som har gjort grannsämjan förstörd.
Visar hur viktigt det är att tänka på allt som kan tillkomma runt en tillbyggnad. Allt kan ju också ändras vid ägarskiften, så vad grannen säger muntligt kanske inte gäller några år senare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73
H hemljuvahem86 skrev:
, andra året kom grannen på att denne skulle inreda friggeboden för att hysa nån sorts inneboende, så boden isolerades och en luft-luftvärmepump införskaffades.
Det är inte tillåtet att inreda en friggebod som bostad. Anmälar du till kommunen, ska de starta ett tillsynsärende
 
  • Gilla
Miter och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är inte tillåtet att inreda en friggebod som bostad. Anmälar du till kommunen, ska de starta ett tillsynsärende
Det stämmer, men det är inte helt enkelt med hänsyn till grannsämjan att anmäla för detta. Sen kan man nog alltid säga att boendet i friggeboden är tillfälligt, vilket knappast kan hindras. I det fall som diskuteras i denna tråd var det väl ett Attefallshus, som får användas som bostad, så grannen bör beakta att något liknande kan hända.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är defintivt inte tillåtet att sätta upp en pump på tomtgränsen utan tillåtelse. Även fast tillåtelse finns för byggnaden, men hur man ens går vidare i en sån sak vet jag inte.

Men du har en bra poäng att man bör tänka på att användningen kan ändras.
Vet inte vilken regel det skulle bryta mot, så länge den inte låter som en Jet motor (alltså håller sig inom hälsokydds gränsvärden för buller).

Men så har man ju det där med att visa hänsyn till grannar....
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Rickard.
H hempularen skrev:
Vet inte vilken regel det skulle bryta mot, så länge den inte låter som en Jet motor (alltså håller sig inom hälsokydds gränsvärden för buller).

Men så har man ju det där med att visa hänsyn till grannar....
Du har helt rätt, och jag då helt fel då antar jag ;) har läst om detta då jag ska montera en luft/luft nära grannens garage men det gällde visst bara "riktiga" värmepumpar nu när jag läste igenom noga.

Står bara att man ska tänka på att det påverkar omgivningen och tänka på placeringen... Vad det nu innebär i verkligheten.
 
A
AndersPS AndersPS skrev:
Vad säger att TS är arg överhuvudtaget?
Jag tolkar TS inlägg som att han är arg eller åtminstone irriterad på att grannen nu säger "Nej" till hans planer och skriver här för att få tips om ett sätt att komma runt det.
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu vet vi väl i och för sig inte hur stor trådskaparens tom är?
I området, där vi har en liten fritidsstuga, gör man ofta så att grannarna bygger en friggebod en meter från gränsen. Och de två bodarna står alltså nära varandra, och stör ingen. Så här ungefär:
[bild]


Men en badbassäng/pool kan man ju anlägga var som helst på tomten.
Behövs inget bygglov eller grannhörande för det.
Fast frågan i den här tråden är väl om och hur en granne har rätt att ta tillbaka ett medgivande innan beslut har fattats hos kommunen samt om kommunen gör rätt som kräver ett nytt medgivande. Hur andra grannar i samförstånd löser frågan tycker jag är lite ointressant.
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.