Inte för att svara på frågan...men alla såna där "enlagers cirkelanslag" har nackdelen att de inte kan fräsa cirklar mindre än än basens radie + avståndet från bas till rotationspinnen. Ska du ner längre än så är det 2 lagersjigg som gäller, dvs där rotationspinnen kan komma under fräsens bas.

Så här ser mitt hemmabygge ut enligt 2 lagers principen. I basen finns ett antal hål med insatsgängor, i dessa fästs rotationspinnen underifrån (i mitt fall en avsågad m6 skruv). Varje bashål sköter ett "diameterområde", i hålet närmast fräsen typ 4-18cm diameter. Så, väljer bashål baserat på ungefärlig diameter sen använder jag stålstängerna för att ställa in slutlig diameter, justeringsmån = avlånga hålets längd.

Väldigt simpel och bättre än det mesta som går att köpa.

Edit: Nackdelen med denna sorts jigg är att man tappar fräslängd = basens tjocklek.

circle-jig.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


circle-jig2.PNG
 
Redigerat:
  • Gilla
-druvan och 3 till
  • Laddar…
Den såg ju riktigt snitsig ut. Hade hoppats på att slippa bygga en egen då jag inte riktigt har tid och ork.
Lutar åt att det får bli en egen i alla fall då det är ytterst tveksamt att det går att komma ner till 60mm radie med ovanstående tillbehör.
 
Snitsig sak! Ett alternativ är ju att ha mallar för de små radierna. Diskreta steg och inte steglöst men smidigt! Någon som vet var man kan hitta runda saker lämpliga att ha som mallar?
 
Snyggt och smart, byggde nyligen en egen med den "vanliga" designen Känns som att den uppgradering till din design inte blir alltför besvärlig.
 
Den vanliga designen?
Kan någon vänlig upplysa en oupplyst?
 
Hehe, min lösning är i princip det blå blocket på Olas skiss med ett extra hål i mitten för cirkelns centrum. Gjorde den av en bit ek med gängor direkt i träet för tumskruvarna. Kan ordna en bild lite senare om det är av intresse.
 
S
Ola C, får man fråga efter lite mått?


Ola C skrev:
Inte för att svara på frågan...men alla såna där "enlagers cirkelanslag" har nackdelen att de inte kan fräsa cirklar mindre än än basens radie + avståndet från bas till rotationspinnen. Ska du ner längre än så är det 2 lagersjigg som gäller, dvs där rotationspinnen kan komma under fräsens bas.

Så här ser mitt hemmabygge ut enligt 2 lagers principen. I basen finns ett antal hål med insatsgängor, i dessa fästs rotationspinnen underifrån (i mitt fall en avsågad m6 skruv). Varje bashål sköter ett "diameterområde", i hålet närmast fräsen typ 4-18cm diameter. Så, väljer bashål baserat på ungefärlig diameter sen använder jag stålstängerna för att ställa in slutlig diameter, justeringsmån = avlånga hålets längd.

Väldigt simpel och bättre än det mesta som går att köpa.

Edit: Nackdelen med denna sorts jigg är att man tappar fräslängd = basens tjocklek.

[bild]

[bild]
 
Ja det går väl bra.

Rektangulära urtaget är 110*40mm. Första gänginsatsen sitter 12mm från urtaget därefter 80 mellan varje. Iom att urtaget är längre än c-c distansen mellan insatsgängorna är där ett visst överlapp vad gäller diametrar man kan fräsa vid olika position på styrpinnen.

Bredden på plattan är 160 (spelar dock mindre roll), längden 600 (blir ju direkt avhängt på antalet gänginsatser/max diameter man vill jiggen ska kunna hantera). Jag funderar på att kapa min i längd, 600 är långt o kräver fritt rum på typ hela monteringsbordet för att snurra ett varv.

Klossen som skenorna går genom sitter 100mm från urtaget men detta är ju beroende på vilken fräs man har. Man vill ha den nära urtaget för att minimera flex i skenorna men inte så nära att fräsen krockar i när den är längst till vänster i urtaget, se min första bild så klarnar det nog. Plattan är 10mm tjock.


En handöverfräs monterad på en vit platta med mätmarkeringar, placerad på ett bord med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit jig med rektangulärt urtag och flera fasta gänginsatser på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En metallbult bredvid sitt gängade urtag i en vit platta, visar uppbyggnaden av en jig för fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 2 till
  • Laddar…
S
Toppen! tack:)
 
Reagerade på att du har så långa stänger. Hittade ingen förklaring i andra trådar. Lever de helt enkelt kvar som en gardering om du skulle vilja flytta klossen?

Ola C Ola C skrev:
Ja det går väl bra.

Rektangulära urtaget är 110*40mm. Första gänginsatsen sitter 12mm från urtaget därefter 80 mellan varje. Iom att urtaget är längre än c-c distansen mellan insatsgängorna är där ett visst överlapp vad gäller diametrar man kan fräsa vid olika position på styrpinnen.

Bredden på plattan är 160 (spelar dock mindre roll), längden 600 (blir ju direkt avhängt på antalet gänginsatser/max diameter man vill jiggen ska kunna hantera). Jag funderar på att kapa min i längd, 600 är långt o kräver fritt rum på typ hela monteringsbordet för att snurra ett varv.

Klossen som skenorna går genom sitter 100mm från urtaget men detta är ju beroende på vilken fräs man har. Man vill ha den nära urtaget för att minimera flex i skenorna men inte så nära att fräsen krockar i när den är längst till vänster i urtaget, se min första bild så klarnar det nog. Plattan är 10mm tjock.


[bild]

[bild]

[bild]
 
Redigerat:
Dom stängerna används i flera jiggar, kunde haft dom kortare här (och kanske tom klarat mig på orginalstängerna) men i andra jiggar behöver de vara lite längre. Såg ingen anledning att kapa dom, bättre för långa än för korta.
 
Praktiskt! Jag trodde du hade stängerna där så gott som permanenta. Tackför bra svar och kul att du presenterade cirkeljiggen på handöverfräsens dag :)
 
  • Gilla
-druvan
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Praktiskt! Jag trodde du hade stängerna där så gott som permanenta. Tackför bra svar och kul att du presenterade cirkeljiggen på handöverfräsens dag :)
Har bytt till korsvred istället för stoppskruvar för att hålla sttängerna så numer är det enkelt att flytta dom till annan jigg.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.