Någon som vet vad den minsta radien på cirkeln kan bli med detta tillbehör och en GOF 900?
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/parallellanslag/bosch-ofz-cirkelanslag
Beror ju självklart på storleken på frässtålet men om man räknar med ett 8mm stål.
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/parallellanslag/bosch-ofz-cirkelanslag
Beror ju självklart på storleken på frässtålet men om man räknar med ett 8mm stål.
Inte för att svara på frågan...men alla såna där "enlagers cirkelanslag" har nackdelen att de inte kan fräsa cirklar mindre än än basens radie + avståndet från bas till rotationspinnen. Ska du ner längre än så är det 2 lagersjigg som gäller, dvs där rotationspinnen kan komma under fräsens bas.
Så här ser mitt hemmabygge ut enligt 2 lagers principen. I basen finns ett antal hål med insatsgängor, i dessa fästs rotationspinnen underifrån (i mitt fall en avsågad m6 skruv). Varje bashål sköter ett "diameterområde", i hålet närmast fräsen typ 4-18cm diameter. Så, väljer bashål baserat på ungefärlig diameter sen använder jag stålstängerna för att ställa in slutlig diameter, justeringsmån = avlånga hålets längd.
Väldigt simpel och bättre än det mesta som går att köpa.
Edit: Nackdelen med denna sorts jigg är att man tappar fräslängd = basens tjocklek.
Så här ser mitt hemmabygge ut enligt 2 lagers principen. I basen finns ett antal hål med insatsgängor, i dessa fästs rotationspinnen underifrån (i mitt fall en avsågad m6 skruv). Varje bashål sköter ett "diameterområde", i hålet närmast fräsen typ 4-18cm diameter. Så, väljer bashål baserat på ungefärlig diameter sen använder jag stålstängerna för att ställa in slutlig diameter, justeringsmån = avlånga hålets längd.
Väldigt simpel och bättre än det mesta som går att köpa.
Edit: Nackdelen med denna sorts jigg är att man tappar fräslängd = basens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den såg ju riktigt snitsig ut. Hade hoppats på att slippa bygga en egen då jag inte riktigt har tid och ork.
Lutar åt att det får bli en egen i alla fall då det är ytterst tveksamt att det går att komma ner till 60mm radie med ovanstående tillbehör.
Lutar åt att det får bli en egen i alla fall då det är ytterst tveksamt att det går att komma ner till 60mm radie med ovanstående tillbehör.
Snitsig sak! Ett alternativ är ju att ha mallar för de små radierna. Diskreta steg och inte steglöst men smidigt! Någon som vet var man kan hitta runda saker lämpliga att ha som mallar?
Hehe, min lösning är i princip det blå blocket på Olas skiss med ett extra hål i mitten för cirkelns centrum. Gjorde den av en bit ek med gängor direkt i träet för tumskruvarna. Kan ordna en bild lite senare om det är av intresse.
Ola C, får man fråga efter lite mått?
Ola C skrev:Inte för att svara på frågan...men alla såna där "enlagers cirkelanslag" har nackdelen att de inte kan fräsa cirklar mindre än än basens radie + avståndet från bas till rotationspinnen. Ska du ner längre än så är det 2 lagersjigg som gäller, dvs där rotationspinnen kan komma under fräsens bas.
Så här ser mitt hemmabygge ut enligt 2 lagers principen. I basen finns ett antal hål med insatsgängor, i dessa fästs rotationspinnen underifrån (i mitt fall en avsågad m6 skruv). Varje bashål sköter ett "diameterområde", i hålet närmast fräsen typ 4-18cm diameter. Så, väljer bashål baserat på ungefärlig diameter sen använder jag stålstängerna för att ställa in slutlig diameter, justeringsmån = avlånga hålets längd.
Väldigt simpel och bättre än det mesta som går att köpa.
Edit: Nackdelen med denna sorts jigg är att man tappar fräslängd = basens tjocklek.
[bild]
[bild]
Ja det går väl bra.
Rektangulära urtaget är 110*40mm. Första gänginsatsen sitter 12mm från urtaget därefter 80 mellan varje. Iom att urtaget är längre än c-c distansen mellan insatsgängorna är där ett visst överlapp vad gäller diametrar man kan fräsa vid olika position på styrpinnen.
Bredden på plattan är 160 (spelar dock mindre roll), längden 600 (blir ju direkt avhängt på antalet gänginsatser/max diameter man vill jiggen ska kunna hantera). Jag funderar på att kapa min i längd, 600 är långt o kräver fritt rum på typ hela monteringsbordet för att snurra ett varv.
Klossen som skenorna går genom sitter 100mm från urtaget men detta är ju beroende på vilken fräs man har. Man vill ha den nära urtaget för att minimera flex i skenorna men inte så nära att fräsen krockar i när den är längst till vänster i urtaget, se min första bild så klarnar det nog. Plattan är 10mm tjock.
Rektangulära urtaget är 110*40mm. Första gänginsatsen sitter 12mm från urtaget därefter 80 mellan varje. Iom att urtaget är längre än c-c distansen mellan insatsgängorna är där ett visst överlapp vad gäller diametrar man kan fräsa vid olika position på styrpinnen.
Bredden på plattan är 160 (spelar dock mindre roll), längden 600 (blir ju direkt avhängt på antalet gänginsatser/max diameter man vill jiggen ska kunna hantera). Jag funderar på att kapa min i längd, 600 är långt o kräver fritt rum på typ hela monteringsbordet för att snurra ett varv.
Klossen som skenorna går genom sitter 100mm från urtaget men detta är ju beroende på vilken fräs man har. Man vill ha den nära urtaget för att minimera flex i skenorna men inte så nära att fräsen krockar i när den är längst till vänster i urtaget, se min första bild så klarnar det nog. Plattan är 10mm tjock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reagerade på att du har så långa stänger. Hittade ingen förklaring i andra trådar. Lever de helt enkelt kvar som en gardering om du skulle vilja flytta klossen?
Ola C skrev:Ja det går väl bra.
Rektangulära urtaget är 110*40mm. Första gänginsatsen sitter 12mm från urtaget därefter 80 mellan varje. Iom att urtaget är längre än c-c distansen mellan insatsgängorna är där ett visst överlapp vad gäller diametrar man kan fräsa vid olika position på styrpinnen.
Bredden på plattan är 160 (spelar dock mindre roll), längden 600 (blir ju direkt avhängt på antalet gänginsatser/max diameter man vill jiggen ska kunna hantera). Jag funderar på att kapa min i längd, 600 är långt o kräver fritt rum på typ hela monteringsbordet för att snurra ett varv.
Klossen som skenorna går genom sitter 100mm från urtaget men detta är ju beroende på vilken fräs man har. Man vill ha den nära urtaget för att minimera flex i skenorna men inte så nära att fräsen krockar i när den är längst till vänster i urtaget, se min första bild så klarnar det nog. Plattan är 10mm tjock.
[bild]
[bild]
[bild]
Redigerat:
Dom stängerna används i flera jiggar, kunde haft dom kortare här (och kanske tom klarat mig på orginalstängerna) men i andra jiggar behöver de vara lite längre. Såg ingen anledning att kapa dom, bättre för långa än för korta.