Har problem med vår induktionshäll (SI644DR) som har några år på nacken. Hände i samband med att vi hade lite annat strul med el som egentligen inte borde/kan ha något samband. Har kollat alla säkringar och även att det finns spänning i uttaget (perilex). Har 230V mellan 3 stift och jord, och 0V mellan det 4:e och jord. Så långt allt väl? Hällen reagerar inte över huvud taget när man försöker starta någon av zonerna.Någon som råkat ut för något likande?
 
Vissa spisar/hällar kräver att klockan (om det finns) är inställd. Ett vanligt problem efter strömavbrott. Jag tror att detta lite märkliga startvillkor är kopplat till att vissa modeller av hällar har timerfunktion som kan starta en platta på inställd tid. Och då är det ju viktigt att klockan går rätt.
 
  • Gilla
Vgt och 1 till
  • Laddar…
Tack @hempularen men på min häll finns ingen klocka, bara timer som stänger av efter en viss tid, så tyvärr inte det i a f.
 
H hempularen skrev:
Vissa spisar/hällar kräver att klockan (om det finns) är inställd. Ett vanligt problem efter strömavbrott. Jag tror att detta lite märkliga startvillkor är kopplat till att vissa modeller av hällar har timerfunktion som kan starta en platta på inställd tid. Och då är det ju viktigt att klockan går rätt.
Kan instämma i detta, vår häll har lagt av när klockan varit märkligt inställd, och det är inte enkelt att ställa in klockan. Ett tag larmade den hela tiden och upphörde då att fungera. Till slut lyckades vi ställa in klockan och då funkar det, men ger problem vid strömavbrott
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
A
Teor svaret ligger i strulet med elen du hade.
Ju äldre elektroniken blir ju ömtåligare blir den.
Hjälper det inte att ta ur perilexen och sätta tillbaks så lär du få börja att byte reservdelar
 
Vad var det för annat strul du hade med elen? Om man ex. drabbas av "flytande nolla" (extremt ovanligt, extremt farligt), så är en av de mindre farliga effekterna att det mesta av elektronik i huset förstörs. Man får lite slumpartat 0 - 400 V i eluttagen i huset.
 
electroluxaren skrev:
Teor svaret ligger i strulet med elen du hade.
Ju äldre elektroniken blir ju ömtåligare blir den.
Hjälper det inte att ta ur perilexen och sätta tillbaks så lär du få börja att byte reservdelar
Strulet jag hade var en skadad kabel till utomhusbelysning. Tror dessutom att det var på en annan fas, men det kanske kan påverka ändå?
Har testat att ta ur perilexen, och väntat först drygt 30 min, och sen drygt 60 min, men gjorde ingen skillnad tyvärr. Hällen är lätt att plocka loss, så det blir väl att lämna in den för felsökning / reparation. (Inget jag törs ge mig på själv).
 
H hempularen skrev:
Vad var det för annat strul du hade med elen? Om man ex. drabbas av "flytande nolla" (extremt ovanligt, extremt farligt), så är en av de mindre farliga effekterna att det mesta av elektronik i huset förstörs. Man får lite slumpartat 0 - 400 V i eluttagen i huset.
Strulet jag hade var en skadad kabel till utomhusbelysning. Tror dessutom att det var på en annan fas, men det kanske kan påverka ändå? Proppen gick några gånger innan jag hittade skadan och åtgärdade. Hur kan jag kolla ett eventuellt problem med "flytande nolla"? Tack för svar.
 
Nej det felet skall inte påverka din häll.

Flytande nolla betyder att man har en trefasgrupp där nollan inte är inkopplad, eller glappar i "matande ände". Om det då ex. är nollan in till hela huset, som oftast matas från elnätet med en gemensam jord/nolla "PEN" ledare (PEN = Protective Earth and Neutral). Då finns alltså ingen definierad potential på nollan.

Beroende på vad som är inkopplat på de olika faserna (mellan faser och nolla), så kommer då nollan att "placera" sin potential på någon nivå i förhållande till faserna. Eftersom det är 400V mellan faserna, så kan det därmed bli 400V mellan en fas och nollan (men då är det istället nära 0V mellan någon av de andra faserna och nollan).

Detta ger en massa otrevliga effekter, som att allt jordat i huset kan bli strömförande mot äkta jord.
 
H hempularen skrev:
Nej det felet skall inte påverka din häll.

Flytande nolla betyder att man har en trefasgrupp där nollan inte är inkopplad, eller glappar i "matande ände". Om det då ex. är nollan in till hela huset, som oftast matas från elnätet med en gemensam jord/nolla "PEN" ledare (PEN = Protective Earth and Neutral). Då finns alltså ingen definierad potential på nollan.

Beroende på vad som är inkopplat på de olika faserna (mellan faser och nolla), så kommer då nollan att "placera" sin potential på någon nivå i förhållande till faserna. Eftersom det är 400V mellan faserna, så kan det därmed bli 400V mellan en fas och nollan (men då är det istället nära 0V mellan någon av de andra faserna och nollan).

Detta ger en massa otrevliga effekter, som att allt jordat i huset kan bli strömförande mot äkta jord.
H hempularen skrev:
Nej det felet skall inte påverka din häll.

Flytande nolla betyder att man har en trefasgrupp där nollan inte är inkopplad, eller glappar i "matande ände". Om det då ex. är nollan in till hela huset, som oftast matas från elnätet med en gemensam jord/nolla "PEN" ledare (PEN = Protective Earth and Neutral). Då finns alltså ingen definierad potential på nollan.

Beroende på vad som är inkopplat på de olika faserna (mellan faser och nolla), så kommer då nollan att "placera" sin potential på någon nivå i förhållande till faserna. Eftersom det är 400V mellan faserna, så kan det därmed bli 400V mellan en fas och nollan (men då är det istället nära 0V mellan någon av de andra faserna och nollan).

Detta ger en massa otrevliga effekter, som att allt jordat i huset kan bli strömförande mot äkta jord.
H hempularen skrev:
Nej det felet skall inte påverka din häll.

Flytande nolla betyder att man har en trefasgrupp där nollan inte är inkopplad, eller glappar i "matande ände". Om det då ex. är nollan in till hela huset, som oftast matas från elnätet med en gemensam jord/nolla "PEN" ledare (PEN = Protective Earth and Neutral). Då finns alltså ingen definierad potential på nollan.

Beroende på vad som är inkopplat på de olika faserna (mellan faser och nolla), så kommer då nollan att "placera" sin potential på någon nivå i förhållande till faserna. Eftersom det är 400V mellan faserna, så kan det därmed bli 400V mellan en fas och nollan (men då är det istället nära 0V mellan någon av de andra faserna och nollan).

Detta ger en massa otrevliga effekter, som att allt jordat i huset kan bli strömförande mot äkta jord.
OK! Tack @hempularen ! Då känns det faktiskt lugnare. Återstår att hitta någon som kan felsöka och reparera på ett vettigt sätt. Inte bara börja byta ut dyra kort och testa sig fram. Inte så lätt kanske...
 
A
Det blir dyrt hur eller hur.
Men har du tur så kan det vara turkiska delar och om man köper dessa direkt från tillverkaren så blir det överkomligt
 
Halloj,

Hände min SMEG-häll också. Den enda framkomliga vägen var att byta elektroniken. Den skall visst vara av "tveksam kvalitet" i dessa hällar sa firman som reparerade den. Som tur var täckte hemförsäkringen större delen av kostnaden (de ersatte kostnaden för reparation men inte felsökning på något sätt).
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
När jag mäter mellan L1, L2, L3 och PE, så har jag 230V. Mellan N och PE har jag 0V. Då måste det väl vara rätt eller hur? Den har ju dessutom funkat i typ 4 elller 5 år. Behöver jag ta hit en elektriker för att kolla resten av anläggningen för säkerhets skull?
 
A
Det är rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.